اقتصادی

عرضه استارتاپ‌ها در بورس موفقیت‌آمیز است؟

قرار است استارتاپ‌های جدید در بازار سرمایه عرضه شوند. کارشناسان عقیده دارند که عرضه استارتاپ‌ها حجم و عمق بازار میزان نقدشوندگی بورس را افزایش می‌دهد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بورس روز چهارشنبه هفته اخیر از محدوده یک میلیون و ۵۲۱ هزار واحدی و روز دوشنبه آخرین روز کاری هفته به سطح یک میلیون و ۵۲۹ هزار واحد رسید. شاخص کل بورس در این هفته ۰٫۵ درصد رشد کرد.

سال گذشته مدیرعامل فرابورس خبر از عرضه اولیه استارتاپ‌ها در بازار سرمایه خبر داد. با عرضه آسیاتک ورود استارتاپ‌ها به بورس آغاز شد. به گفته کارشناسان عرضه استارتاپ‌ها در بازار سهام می‌تواند رونق بازار سهام را تا حد زیادی افزایش دهد.

سعید امیر شاهکرمی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: بورس ایران نقش مهمی در گردش سرمایه و بهبود بهروری شرکت‌­های بورسی بر عهده دارد. با ورود شرکت­‌ها به بورس تامین مالی آن­ها تسهیل و رونق کسب و کار و توسعه فعالیت­‌هایشان فراهم می‌­شود.

وی ادامه می‌دهد: ورود استارتاپ‌ها به بازار سهام مشکلاتی خاص خود را دارد. یکی از این مشکلات موضوع ارزش‌گذاری آنهاست. این گونه شرکت‌­ها به علت آنکه معمولا دارایی فیزیکی باارزشی ندارند و محصولات فیزیکی خاصی عرضه نمی‌­کنند، در ارزش­‌گذاری و ارائه صورت­‌ مالی با مشکل مواجه هستند. برای انتخاب روش ارزش­‌گذاری برای یک استارتاپ در ابتدا باید چرخه­‌حیات یک شرکت به‌صورت کامل ترسیم و بررسی شود و از میان روش­‌های ارزش­‌گذاری، مناسب ترین آن­ها انتخاب شود که این خود فرآیندی بسیار مشکل و زمان‌بر است.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح می‌دهد: ورود استارتاپ‌­ها به بازار سهام برای آن­ها بازخورد­های مثبتی مثل جذب سرمایه نقدی به منظور گسترش فعالیت‌­ها، معرفی برندینگ و به‌دست آوردن اعتماد عمومی به واسطه ورود به بورس، سهولت در استفاده از تسهیلات بانکی و ابزار­های تامین سرمایه، ارائه آسان­تر محصولات و خدمات شرکت و معرفی کردن آنها داشت.

معایب استارتاپ‌ها در بورس چیست؟

شاهکرمی با اشاره به تاثیر منفی ورود استارتاپ‌ها به بورس می‌گوید: احتمال ارزش‌­گذاری نامناسب و خلاف واقعیت شرکت، الزامات قانونی مبنی بر افشاهای اطلاعات و رعایت ضوابط حسابداری سازمان بورس، رقابت با سایر صنایع فعال در بازار سهام، احتمال کاهش ارزش شرکت با توجه به نوسانات بازار برخی از اثرات منفی آنها به بازار سهام است.

وی به عرضه استارتاپ‌ها در خارج از ایران اشاره کرده و اظهار می‌کند: شرکت BLEND که توسط نیما قمصری اداره می­‌شود. این شرکت در حوزه فین-تک فعالیت می‌­کند و در حال حاضر با معتبرترین بانک­‌های آمریکا همکاری می­کند. این استارتاپ در سال گذشته با ارزش بیش از ۴ میلیارد دلار در بورس نیویورک عرضه شد. ارزش ریالی این عرضه بیش از ۱۱۰ هزار میلیارد تومان است. این در حالی است که ارزش صادرات نفتی ایران در سال گذشته چیزی حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده یعنی برابر عرضه اولیه یک شرکت استارتاپی نه چندان بزرگ در بورس نیویورک.

این کارشناس بازار سرمایه در نهایت می‌گوید: امید است مشکلات ارزش‌گذاری شرکت­‌های دیجی کالا، کافه­‌بازار، شیپور و تپسی بالاخره حل شود. چراکه با ورود این تازه‌­واردها بازار سرمایه ایران نیز بلوغ بیشتری دست پیدا کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا