اقتصادی

عرضه اولیه «اپال» هفته آینده می‌آید

عرضه اولیه اپال در هفته پایانی آذر ۹۹ خواهد بود. عرضه اولیه شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس که از نمادهای درج شده در بازار دوم بورس ایران است، احتمالا سه شنبه یا چهارشنبه هفته آینده خواهد بود.

بیشتر بخوانید: عرضه اولیه «اپال پارسیان سنگان» : غول سنگ آهن خاورمیانه

جزییات عرضه اولیه اپال و قیمت ثبت سفارش عرضه اولیه و میزان سهام قابل تخصیص به هر کد سهامداری، در اطلاعیه شرکت بورس تهران بزودی اعلام و در همین گزارش به روز رسانی می شود. اپال یکی از نمادهای خوب در گروه استخراج کاه های فلزی است.

گروه استخراج کانه های فلزی بورس ایران یکی از گروه های ممتاز بازار سرمایه با کلکسیونی از سهام بنیادی مثل ومعادن، مگل، کاما و کروی است و سودهای سرشاری به سهامدار بلند مدتی صبور در بازه ۱۰ ساله داده است.

شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس که آخرین مهمان عرضه اولیه بورس ایران در پاییز کرونای ۹۹ است، پس از عرضه اولیه چخزر، وکبهمن و بوعلی، احتمالا چهارمین عرضه اولیه پاییز امسال است. پس از عرضه اولیه اپال انتظار عرضه اولیه پتروشیمی اروند و عرضه اولیه پتروشیمی بندر امام داریم که جزییاتش در اطلاعیه های بورس اعلام می شود.

اپال دارای ۲۰ میلیارد قطعه سهم است. گفته شده بین ۱۴ تا ۲۰ درصد کل سهام اپال در عرضه اولیه ارائه می شود. اگر ۱۴ درصد اپال عرضه شود، ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون قطعه سهم در برنامه عرضه اولیه قرار خواهد گرفت که ما را با یکی از سنگین ترین عرضه اولیه های سال ۹۹ روبرو می کند.

سهامدار عمده اپال ، شرکت سرمایه گذاری بانک پارسیان است. شرکت سرمایه گذاری بانک پارسیان، متعلق به بانک پارسیان است که با نماد وپارس در بازار دوم بورس است و از شرکت های بزرگ گروه بانک و موسسات اعتباری است. وپارس، حتما از عرضه اولیه اپال، سود شناسایی می کند. بانک پارسیان ، از سهامداران عمده ایران خودرو است.

شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو با نماد خگستر، سهامدار عمده بانک پارسیان است. در واقع خگستر، صاحب ۷.۱۸ درصد کل سهام بانک پارسیان است و ناگفته پیداست که با عرضه اولیه اپال، این شرکت نیز می تواند سود خوبی شناسایی کند. لذا اگر سهامدار وپارس و خگستر هستید، حتما تا پایان سال سهامداری کنید.

تابلو معاملاتی بانک پارسیان (وپارس) پیش از عرضه اولیه اپال. سهامدار عمده وپارس، خگستر است

سهامدار عمده خگستر نیز شرکت ایران خودرو با نماد خودرو است که ۴۵ درصد سهام را در اختیار دارد. پس ۳ سهم خودرو، خگستر و وپارس از عرضه اولیه اپال، بیش از سایر شرکتهای بورسی، سود می برند. هر ۳ سهم نام برده شده برای سرمایه گذاری بلند مدتی ، گزینه های خوبی برای سهامداری است.

تابلو معاملاتی خگستر پیش از عرضه اولیه اپال

وضعیت EPS‌ و P/E‌ اپال

در حال حاضر، EPS اپال حدود ۵۴۷ ریال و میزان P/E‌اپال نیز ۱.۸۳ است که با P/E گروه استخراج کانه های فلزی که ۱۸ است فاصله دارد. حجم مبنا برای اپال در حال حاضر، ۵۰ میلیون قطعه سهم است که کار را برای ۵ درصد های قیمت پایانی این عرضه اولیه در هفته های اولیه، دشوار می کند.عرضه اولیه اپال

تابلو معاملاتی اپال پیش از عرضه اولیه در بورس تهران

بازیگران اپال کیست؟

اعضاءهیات مدیره شرکت فرآوری معدنی اپال کانی پارس را شرکت های زیر تشکیل می دهند که برای بنیادی کارها و علاقمندان به بررسی ترکیب هیات مدیره و بازیگردان سهم در آینده، اهمیت دارند:

  • شرکت سرمایه گذاری پارسیان به نمایندگی محمد مسعود سمیعی نژاد که دکتری مهندسی معدن است.
  • شرکت صنعتی و معدن اپال پارسیان سنگان به نمایندگی حیب الله بوربور حسینبیگی که لیسانس است.
  • شرکت اپال فولاد شرق پارسیان به نمایندگی مجتبی شعبانی که دکتری کسب و کار است.
  • شرکت پارس فولاد سبزوار به نمایندگی مهدی صیدی که کارشناس ارشد است.
  • شرکت توسعه ساختمانی پارسیان به نمایندگی علیرضا بزرگوار که دکترا دارد.

وضعیت مالی اپال

طبق جدید ترین گزارش فعالیت ماهانه دوره ۱ ماهه منتهی به ۳۱ تیر ۹۹ که ۲۰ آذر ۹۹ روی کدال منتشر شد، شاهد افزایش ۱۶.۷ درصدی فروش تیر ماه سال ۹۹ اپال در مقایسه به خرداد ۹۹ هستیم و هم چنین فروش تیر ۹۹ اپال در مقایسه با تیر ۹۸ اپال، رشد شگفت انگیز ۵۸۱۳ درصدی داشته است که اهمیت نگهداری این سهم عرضه اولیه برای بلند مدت را تقویت می کند. رشد فروش ۶ ماهه ۹۹ اپال در مقایسه با ۶ ماهه سال ۹۸ نیز رقم شگفت انگیز ۳۵۷۰ درصدی را روایت می کند.

به این نکته های زیر که در گزارشات مالی اپال در کدال منتشر می شود دقت کنید و بالا پایین شدن مقطعی سهم در زمستان ۹۹ و پس از آن، تردیدی در سهامداری بلند مدت شما ایجاد نکند. غول سنگ آهن خاورمیانه برای علاقمندان به سهامداری در شرکت های استخراج کانه های فلزی گزینه جذابی است.

با راه اندازی قطار خواف به هرات در آذر ۹۹، امکان صادراتی شرکت اپال نیز گسترش پیدا می کند. شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان از شرکت های سرمایه گذاری بانک پارسیان، در خراسان واقع شده و ظرفیت تولید کنستانتره سنگ آهن به میزان ۲.۶ میلیون تن و تولید ۵ میلیون تن گندله را دارد. جزییات فعالیت های شرکت صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان و ارتباط با بخش سهامداران اپال در سایت اپال در نشانی: opism.ir‌ در دسترس است.

تصویر ایندکس سایت اپال پارسیان

عرضه اولیه اپال مثل عرضه اولیه های دیگر در سال ۹۸ و ۹۹ ، گزینه خوبی برای سهامداری بلند مدت است نه نوسان ۱۰ تا ۲۵ درصدی در چند روز. عرضه اولیه اپال برای مشتاقان سهامداری روی کانه های فلزی، سودآوری خوبی در سال ۱۴۰۰ شمسی به بعد دارد. عرضه اولیه اپال و عرضه اولیه ستاره خلیج فارس احتمالا ۲ عرضه اولیه بزرگ سال ۹۹ باشد.

هلدینگ سرمایه گذاری بانک پارسیان در پرتفو شرکت های غیر بورسی خود، شرکت های دیگری هم دارد که مثل: وغدیر، پترول، فارس، تاپیکو و سفارس، در نوبت عرضه اولیه در زمستان ۹۹ به بعد هستند. افزایش نقدینگی ورودی به بورس و افزایش حجم روزانه معاملات بورس پس از ریزش دستوری مرداد تا ابان امسال سبب شده تا فرآیند عرضه اولیه ها شدت بگیرد و شاهد کاور افت قیمتی سهام در هفته های آینده خواهیم بود. انتظار می رود شاخص کل در زمستان، سقف تاریخی ۲ میلیون واحدی را پس بگیرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا