اقتصادی

عرضه اولیه سهم «وسپهر» را تا چه زمانی نگهداری کنیم؟

عرضه اولیه وسپهر پانزدهمین عرضه اولیه فرابورس ایران در نیمه نخست سال ۹۹ بود. در عرضه اولیه وسپهر که مربوط به شرکت سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات از شرکت های زیر مجموعه بانک صادرات (وبصادر) بود، ۲۰ درصد سهام عرضه شد.

سقف قیمت عرضه اولیه وسپهر، ۱۰۱۰۰ ریال بود. در عرضه اولیه وسپهر، ۵ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۶۶۱ کد معاملاتی شرکت کرد و نتوانست رکورد عرضه اولیه های ایران را جابجا کند.

حداکثر به هر کد مشارکت کننده در عرضه اولیه وسپهر، ۱۱۰۰ سهم تعلق گرفت. به دلیل تعداد زیاد سهام عرضه اولیه وسپهر به نسبت حجم متقاضیان شرکت در این عرضه، به شرکت کنندگانی که مبلغی کم تر از سقف قیمت یعنی زیر ۱۰۱۰ تومان هم ثبت سفارش کرده بودند، سهام تعلق گرفت.

عرضه اولیه وسپهر مثل عرضه اولیه شستا در اردیبهشت ۹۹، عرضه اولیه بزرگی بود و قیمتش خیلی مورد انتقاد کارشناسان بازار سرمایه ایران قرار نگرفت. به نظر می رسد از سهام ارزنده بورس ایران برای پرتفو سهامداران بلند مدتی باشد. چرا که پرتفو بورسی و غیر بورسی خوبی وسپهر دارد و در صنایع خوبی از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات سرمایه گذاری کرده است. موضوعی که هلدینگ مالی سپهر نیز در مصاحبه های اخیر خود به آن اشاره داشته است.

وسپهر از روز شنبه ۵ مهر ۹۹ در واچینگ روزانه اهالی بازار سرمایه ایران قرار میگیرد. وسپهر تنها عرضه اولیه سال های اخیر است که زمان ثبت سفارش تا زمان تخصیص سهام به کدها، بیش از ۷۲ سال طول کشید. موضوعی که سبب منفی شدن سهم نشد و در واقع از افت و خیزهای روزهای پایانی شهریور و اوایل مهر، در امان ماند. اولین روز معاملاتی وسپهر، شنبه ۵ مهر است.

قیمت بازگشایی عرضه اولیه وسپهر، ۵ درصد بالاتر از ۱۰۰۶ تومان است. یعنی وسپهر حوالی ۱۰۵۰ تومان در روز شنبه ۵ مهر ۹۹ در صف خرید میلیونی قرار می‌گیرد و احتمالا چند روزی در این وضعیت بماند. در گروه سرمایه گذاری ها، در دومین روز مهر ۹۹، شاهد صف های خرید خوبی بودیم که نوید بازگشت موقتی بازار به مدار صعودی در مهر ۹۹ دارد.

۹۷ درصد سهام وسپهر در اختیار وبصادر است. وبصادر دارای میلیون ها سهم مرابحه عام دولت نیز در بورس هست و پرتفو غیر بورسی خوبی هم دارد. بیش از ۲ درصد بورس انرژی ایران در اختیار وسپهر است که اتفاق مهمی برای سهم در سال ۱۴۰۰ به بعد رقم می زند. گویا وسپهر قصد دارد در سال ۱۴۰۰ شمسی، بخشی از سهام بورس مسکن، املاک و امتیازات به عنوان پنجمین بورس ایران را خریداری کند.

وبصادر با واگذاری وسپهر به ازای هر سهم ۳۱ تومان سود شناسایی کرد. در شفاف‌سازی وبصادر آمده است: های تمام شده سهام واگذار شده در دفاتر این بانک معادل ۶۰۰۰ میلیارد ریال می باشد که بر این اساس سود واگذاری معادل۵۴۶۰۰  میلیارد ریال برآورد می گردد که به ازای هر سهم ۳۱۱ ریال سود شناسایی کرده است.وسپهر

تابلو معاملاتی وسپهر در نخستین روز تخصیص سهام پس از عرضه اولیه در سامانه tsetmc.com

وسپهر، ۳۰ میلیارد سهم است. حجم مبنای ۱۱ میلیون و ۹۲۶ هزار سهمی دارد که به نظر نمی رسد رقم بالایی برای این غول سرمایه گذاری بانک صادرات باشد. وسپهر در بازار اول فرابورس است و انتظار داریم در سال ۱۴۰۰ شمسی به بازار اصلی ارتقا یابد. در حال حاضر EPS‌وسپهر ۸۵۳ ریال اعلام شده است.

به نظر می رسد وسپهر تا پایان مهر ۹۹ بتواند بالای ۱۵۰۰ تومان تثببت شده و تا پایان سال در صورت تداوم روند صعودی شاخص کل بورس به سمت فتح ۳ میلیون واحد، بتواند بالای ۲۵۰۰ تومان تثبیت شود. اگر در عرضه اولیه وسپهر شرکت کردید، حداقل ۱۲ ماه سهامداری به شما توصیه می شود.

وسپهر پس از ۵۰ درصد افزایش قیمت برای انتشار گزارش هیات مدیره و پاسخ به سوالات سهامداران در سامانه تدان، متوقف می شود. وسپهر مالک سرمایه گذاری مسکن، مالک بخشی از سهام شرکت سرمایه گذاری پارس آریان، مالک ۵۰ درصد مفاخر، مالک نیم درصد هدلینگ توسعه معادن و فلزات، مالک ۸ درصد سرمایه گذاری خوارزمی و ۳ درصد بترانس و ۱۴ درصد بیمه سرمد است.وسپهر

فهرست مالکیت وسپهر در شرکت های بورس ایران تا ۳۰ شهریور ۱۳۹۹

تا پایان سال ۹۹ هر هفته شاهد یک یا دو عرضه اولیه هستیم. نیروگاه ها، پتروشیمی ها و مهم تر از همه مهم تر عرضه اولیه ستاره خلیج فارس و سرخابی ها و ۵ استارت آپ کشور در برنامه عرضه اولیه های نیمه دوم سال ۹۹ هستند. پتروشیمی بوعلی سینا، پالایشگاه ستاره خلیج فارس و شرکت هایی از بنیاد مستضعفان در برنامه عرضه اولیه ها پس از وسپهر هستند.

شرکت در کلیه عرضه اولیه ها و سهامداری بلند مدت توصیه می شود. با دلار حوالی ۲۸۰۰۰ تومانی، اصلاح سنگین و دستوری شاخص کل بورس ایران از نیمه دوم مرداد تا اوایل مهر، ادامه دار نیست و فرصت خوبی برای میانگین کم کردن و خرید سهام بنیادی است. بورس ایران طبق فاند، محکوم به صعود بوده و پس از ۱۳ آبان ۹۹، موج صعودی دیگری را با نوسانات مقطعی، برایش پیش بینی می کنند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا