در بازار فرابورس شرکتهای جدیدالورودی هستند که بهنام عرضههای اولیه شناخته میشوند، اما درباره ورود این شرکتها به بازار ابهاماتی وجود دارد.
به گزارش روند بازار به نقل از تجارتنیوز، در مدت اخیر، شرکتهایی بدون قیمت کارشناسی در حال عرضه در بازار هستند. مشخص نیست که شرکت فرابورس بر چه اساسی این شرکتها را چند برابر قیمت واقعی در بازار عرضه میکند. جای سوال است که آیا شرکت فرابورس در این ماجرا نقش دارد یا شرکتهای تازه وارد به بازار؟
میثم شوشتری، کارشناس بازارسرمایه در گفتگو با تجارتنیوز گفت: در بازار فرابورس شرکت های جدید الورودی هستند که به نام عرضههای اولیه شناخته می شوند، اما درباره عرضه های اولیه مشکلاتی وجود دارد؛ مانند درصد و میزان تخصیص سهم به عرضه اولیه بسیار کم است چیزی در حدود ۵ تا ۱۰ درصد اختصاص داده می شود که بسیار کم است، حتی زمانی به علت درصد اندکی که اختصاص می یافت بحث های زیادی بر سر این موضوع هم بود.
وی افزود: هم اکنون مدل جدیدی برای عرضه های اولیه طراحی شده؛ بدین منظور که برخی عرضه های اولیه فقط در اختیار صندوق های سرمایهگذاری قرار می گیرد و کشف قیمت از سوی صندوق انجام می شود؛ همچنین پس از آن صندوقها با بالاترین قیمت در بازار عرضه میکنند که تا مدتی سهم به دست سهامدار نمی رسد.
این فعال بازارسرمایه بیان کرد: اصلا نباید عرضه اولیه به صندوق داده شود؛ چون صندوقها مشتریان خاص دارند و تنها آنها به سهم دست پیدا می کنند و این موضوع به نام فساد تعبیر می شود، اما مهم ترین مشکل این سهم ها این است که قیمت کارشناسی روی آن انجام نمیشود، همچنین قانون قیمتگذاری این است که شرکت تازه ورود توسط کارشناسان ارزشگذاری شود، سپس بر اساس دارایی ها و صورت های مالی حداقل ۵ دوره کف و سقف قیمتی آن را مشخص کنند.
به گفته وی این چند شرکت بدون قیمت کارشناسی در حال عرضه در بازار هستند و مشخص نیست که شرکت فرابورس بر چه اساسی چند برابر قیمت واقعی در بازار عرضه میکند و جای سوال است که آیا شرکت فرابورس در این ماجرا نقش دارد یا شرکت های تازه وارد به بازار؟!