اقتصادیدانش و فناوری

عرضه اولیه ۵ استارت آپ بزرگ ایران

شمارش معکوس برای عرضه اولیه سهام ۵ استارت آپ قدیمی کشور که از شرکت های فعال کارآفرینی دیجیتالی امروز ایران محسوب می شوند، آغاز شده است. طبق اعلام قبلی، قرار است سهام این ۵ شرکت در شهریور و مهر ۹۹ عرضه شود.

روند بازار بورس – سهام ۵ استارت آپ قدیمی معروف ایران که امروزه در فهرست کسب و کارهای دیجیتالی مطرح کشور قرار دارند: دیجی کالا، شیپور، فیلیمو، کافه بازار و تپسی، بزودی عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ شده و بخشی از سهام آن‌ها برای نخستین بار، در بورس ایران در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد.

انتظار می‌رود بیش از ۶ میلیون کد سهامدار حقیقی و حقوقی، در برنامه عرضه اولیه این ۵ شرکت دیجیتالی مشارکت کرده و رکورد مشارکت ایرانیان در عرضه اولیه در سال رویایی ۹۹ بورس، دوباره شکسته شود.

هنوز نام مالکان این سایت‌های بزرگ، ثبت نماد در بازار بورس یا فرابورس ایران نشده و باید منتظر درج نماد و اختصاص یک تابلو معاملاتی به این شرکت ها در بازار سرمایه باشیم تا روند قیمتی و جزییات معاملات آن‌ها را بتوان مثل ۷۵۰ نماد دیگر در سامانه tsetmc.com به صورت روزانه رصد کرد. هنوز زمان و قیمتی برای عرضه اولیه سهام این ۵ سایت، اعلام نشده است و باید منتظر اطلاعیه سازمان بورس باشیم.

اطلاعات صورت‌های مالی شرکت‌های مالک این ۵ سایت نیز در سامانه جامع ناشران: codal.ir اطلاع رسانی عمومی خواهد شد. با مطالعه PDF‌ صورت‌های مالی این ۵ سایت، می‌توان در جریان سود و زیان و گزارش حسابرس قانونی و به طور کلی، واقعیت‌های کم‌تر شنیده شده از کسب و کار آن‌ها مربوط به عملکرد سال‌های اخیر و سال‌های آینده بود.

۲ شرکت بورسی در گروه سرمایه گذاری، به نام وتوصا و وصنعت، مالک بخشی از سهام این ۵ سایت بزرگ بوده و هلدینگ سرآوا نیز از مالکان این ۵ سایت است و مالکیت سهام برخی از شرکت‌های دیجیتالی مطرح را در اختیار دارد و به نظر می‌رسد با عرضه اولیه سهام این ۵ سایت در بورس ۹۹، شاهد شناسایی سود قابل توجهی برای این شرکت‌ها و شرکت‌های وابسته آن‌ها باشیم.

به دلیل اهمیت عرضه اولیه این ۵ شرکت دیحیتالی در بورس ماه‌های آینده، این گزارش دیجیاتو نگاهی دارد به مالکیت‌ها، سهامداران و نوع سرمایه‌گذاری وتوصا و وصنعت در این مجموعه‌های دیجیتالی نامزد ورود به بورس تا خوانندگان گرامی، با بازیگران حقیقی و حقوقی آن‌ها، بهتر آشنا شوند.

درباره وتوصا 

شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران ششم دی ماه سال ۱۳۷۵ تاسیس شد. ۵ اردیبهشت سال ۱۳۷۸ به فهرست شرکتهای بورسی اضافه شد. از ۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ به هلدینگ مالی تغییر یافت. گروه فیروزه به عنوان سهامدار عمده شرکت گروه سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، کنترل کننده محسوب می شود.

تابلو معاملاتی وتوصا در ۱۲ مرداد ۹۹ را مشاهده می‌کنید. این شرکت، درصدی از سهام دیجی‌کالا و صندوق سرمایه گذاری سرآوا را در اختیار دارد

وتوصا، میزان سرمایه گذاری های غیر بورسی خود را بیش از ۲۸۲ درصد در سال ۹۷ به نسبت ۹۶ و هم چنین ۳۵ درصد در سال ۹۸ به نسبت سال ۹۷ افزایش داد. میزان کل سرمایه گذاری های وتوصا در شرکت های غیر بورسی، ۳ میلیون و ۱۴۵ هزار و ۴۷۰ میلیون ریال بود.

پرتفو شرکت های بورسی وتوصا 

  • مالک ۵۱ درصد شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت (نماد وصنعت)
  • مالک ۸۲ درصد سهام شرکت سرمایه گذاری سبحان
  • مالک ۱.۶ درصد سهام شرکت سرمایه گذاری سپه
  • مالک ۹ صدم درصد شرکت چادر ملو
  • مالک ۱ صدم درصد شرکت سرمایه گذاری امید
  • مالک ۴۰ صدم درصد صندوق سرمایه گذاری سکه طلای مفید

تابلو معاملاتی شرکت سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت (وصنعت) که مالکیت آن را وتوصا بر عهده دارد و مالک غیر مستقیم بخشی از سهام دیجی‌کالا است

شرکت وصنعت در پرتفو غیر بورسی خود، سهامداری شرکت های زیر را اعلام کرده است:

  • شرکت صنعتی آبفر
  • شرکت ریوان سرام
  • شرکت توسعه تجارت صنعت و معدن

شرکت سرمایه گذاری ایران و فرانسه
در سال های اخیر، افزایش ارزش سرمایه گذاری های غیر بورسی وتوصا به دلیل افزایش ارزش دارایی های هلدینگی چون نوین اندیشان سرآوا پارس (از مالکان دیجی کالا و کافه بازار ) و هم چنین شرکت نت تجارت اهورا (مالک شیپور) است.

فهرست شرکت های غیر بورسی پرتفو وتوصا 

وتوصا در سال های اخیر، سهام شرکت های غیر بورسی متعددی را خریداری کرده است که در گزارش عملکرد ۱۲ ماهه هیات مدیره وتوصا مربوط به عملکرد سال مالی منتهی به شهریور ۹۸ منتشر شده و به شرح زیر است:

  • مالک ۱۶.۵ میلیون سهم شرکت نواندیشان سرآوا پارس به ارزش دفتری ۸۷۰۰۰ میلیون ریال
  • مالک ۲۵.۷ میلیون سهم شرکت نت تجارت اهورا به ارزش دفتری ۶۴۰۰۰ میلیون ریال
  • مالک ۸.۶ میلیون سهم شرکت تولیدی تهران به ارزش دفتری ۱۰ هزار میلیون ریال
  • مالک ۹۷ سهم شرکت آتیه امید توسعه
  • مالک ۹۸۰۰ سهم شرکت راهبرد توسعه تجارت آتیه
  • مالک ۱ میلیون سهم شرکت توسعه صنایع داده پردازی

خالص ارزش دارایی های وتوصا در سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ به ۱۶۱۳۶ میلیارد ریال رسید. شرکت نوین اندیشان سرآوا پارس به شناسه ملی ۱۰۳۲۰۶۸۹۴۷۶، مالک و سرمایه‌گذار شرکت‌های دیجیتالی معروف، طبق روزنامه رسمی به شماره ۲۱۹۴۵ مورخ ۳۰ تیر ۹۹، در شرکت نوآوران فن آوازه (سهامی خاص) نیز با همکاری شرکت اینترنشنال اینترنت اینوسمنت کوپراتیو UA، عضو هیات مدیره بوده است.

جدید ترین آگهی روزنامه رسمی شرکت نوآوران فن آوازه که مالک اصلی دیجی‌کالا است

شرکت نوآوران فن آوازه، بنیان‌گذار دیجی کالا است و توسط حمید و سعید محمدی در دهه هشتاد شمسی پایه گذاری گردید.

طبق اعلام سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه، شرکت نوین اندیشان سرآوا پارس، در شرکت هایی چون: کسب و کارهای نوپای خاور زمین (شماره ثبت ۴۴۲۵۰۵)، شرکت گروه پیشگامان پژواک پردیس (شماره ثبت ۴۹۸۵۱۸)، نوآوری هم آوا (شماره ثبت ۱۶۱۲)، کارپرداز پیشگام پردیس (شماره ثبت ۴۸۳۹۴۸) عضو هیات مدیره نیز محسوب می‌شود.

افزایش سرمایه شرکت مالک دیجی‌‌کالا و شیپور پیش از وورد به بورس

نکته ای که دانستن آن برای علاقمندان به سهام وصنعت، وتوصا و هلدینگ سرآوا و هم‌چنین علاقمندان به خرید سهام دیجی کالا در بورس ایران در سال ۹۹ اهمیت دارد، تغییرات شرکت نوآوران فن آوازه است که طبق روزنامه رسمی به شماره ۲۱۵۷۰ مورخ هفدهم فروردین سال ۱۳۹۸، افزایش سرمایه داده است.

آگهی جدیدترین افزایش سرمایه شرکت نوآوران فن آوازه در سال ۱۳۹۸

سرمایه شرکت مالک سایت دیجی کالا، از ۱۲۶ میلیارد و ۴۰۳ میلیون ریال به ۴۱۳۵ میلیارد ریال معادل ۴۱۳ میلیارد تومان افزایش یافت. طبق آخرین آگهی تغییرات این شرکت، نوآوران فن آوازه دارای ۴۱ میلیون و ۳۵۰ هزار سهم یک صد ریالی است که شماری از آن، سهام ممتاز است.

همان‌طور که در بالا گفتیم، شرکت نت تجارت اهورا (سهامی خاص) از مالکان سایت شیپور است. طبق روزنامه رسمی به شماره ۲۱۸۷۱ مورخ ۳۱ فروردین ۱۳۹۹، سرمایه این شرکت به ۹۶۸ میلیارد ریال افزایش یافت. این موضوع را خریداران سهام این شرکت در آینده بورس، در نظر داشته باشند.

اگهی افزایش سرمایه شرکت مالک «شیپور»

حال در ادامه نگاهی داریم به سرمایه گذاری های وتوصا در استارت آپ‌ها و شرکت‌های دیجیتالی تا ببینیم پیش از ورود ۵ شرکت دیجیتالی برای نخستین بار به بورس ایران، این شرکت در صنعت تجارت الکترونیک ایران، چه فعالیت‌ها و سرمایه گذاری‌هایی انجام داده است. موضوعات بسیار مهمی برای سهامداران و سرمایه گذاران آتی وتوصا، وصنعت، دیجی کالا و سرآوا.

درباره سرمایه گذاری وتوصا در استارت‌آپ های دیجیتالی 

یکی از اقدامات مهم و ارزشمند وتوصا، خرید سهام شرکت های استارت آپی کشور است که در حوزه کارآفرینی دیجیتالی و کسب و کارهای اینترنتی فعالیت دارند. پرتفوهای غیر بورسی شرکت های گروه سرمایه گذاری در بازار سرمایه ایران، اهمیت بسیار بالایی برای سرمایه گذاری و سهامداران دارد.

در پرتفو غیر بورسی وتوصا، همان طور که در بالا گفتیم، سهام شرکت های غیر بورسی معروفی وجود دارد که هر یک در استارت آپ ها و شرکت های دیجیتالی مطرحی سرمایه گذاری کرده اند. شرکت سرآوا پارس، یکی از شرکت های است که گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران در آن سرمایه گذاری کرده است.

سرآوا، یکی از شتاب دهنده های مطرح کشور است که در حوزه فناوری و اینترنتی، مالک گروه دیجی کالا، گروه کافه بازار، الوپیک، تخفیفان و گروه کارخانه نواوری آزادی است. سرآوا پارس که میلیون ها سهم آن در اختیار وتوصا است، عضو هیات مدیره شرکت مالک اصلی دیجی کالا محسوب می‌شود.

وتوصا توانست تا پس از چند سال ثبت زیان انباشته، به سود انباشته ۱۳۴۹ میلیارد ریالی در سال ۱۳۹۶ و ۱۸۰۹ میلیارد ریالی در سال ۱۳۹۷ دست یابد. عرضه اولیه سهام دیجی کالا، شیپور، دیوار و کافه بازار در بورس ۹۹ می تواند سودآوری وتوصا را با رشد خیلی خوب همراه کند.

۷۰ درصد ارزش پرتفو وتوصا به صنعت تجارت الکترونیک ایران اختصاص داشته که نشان از هوش تجاری و اثربخشی مدیریت سرمایه وتوصا در یک دهه پایانی قرن چهاردهم شمسی دارد. گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران در شرکت سرآوا پارس به میزان ۵۳ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۲ به صورت اقساطی سرمایه گذاری کرد و در سال ۱۳۹۸ ارزش سرمایه گذاری وتوصا در سرآوا پارس به ۳۰۲۴ میلیارد ریال رسید.

وتوصا در سال ۱۳۹۷، ۲۵۰ میلیارد ریال از شرکت سرمایه گذاری ایران و فرانسه جهت ورود تخصصی به سرمایه گذاری در شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا در حوزه فناوری و فناوری اطلاعات دریافت کرد که موجب تاسیس و توسعه استارت آپ هایی چون: داستان من: سرویس سفارش کتب شخصی سازی شده برای کودکان، الوپیک: سرویس درخواست آنی خدمات پیک و چای بالک: چای مرغوب با کیفیت ایرانی شد.

مالکان شرکت وتوصا در مرداد ۹۹ 

  • شرکت سرمایه گذاری پارس پلیکان فیروزه (مسئولیت محدود) مالک ۱۷.۳ درصد وتوصا
  •  شرکت FIN TURQUOISE PARTNERS مالک ۳.۷ درصد وتوصا
  • شرکت FIN TURQUOISE GROUP مالک ۳ درصد وتوصا
  • شرکت سرمایه گذاری تهران مالک ۱.۶ درصد وتوصا
  • شرکت FIN TURQUOISE TRADING LIMITED‌ مالک ۱.۵ درصد وتوصا
  • شخص حقیقی مالک ۱.۳۵ درصد وتوصا

اعضا هیات مدیره وتوصا 

اسامی هیات مدیره شرکتی که سهامدار بخشی از سهام دیجی‌کالا است در ادامه آمده است. شرکت گروه سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران (با نماد وتوصا)، طبق گزارش فعالیت ۱۲ ماهه هیات مدیره مربوط به عملکرد سال مالی منتهی به شهریور ۹۸، اعضا هیات مدیره خود را به شرح زیر اعلام کرد:

  • شرکت دانا تجارت آرتا به نمایندگی رامین ربیعی
  •  شرکت سرمایه گذاری پارس پلیکان فیروزه به نمایندگی روزبه پیروز
  • شرکت سرمایه گذاری استان آذربایجان به نمایندگی رضا محمد دوست
  • شرکت پرشیا جاوید پویلا به نمایندگی حسن سلیمی

توجه داشته باشید که برای مشارکت در خرید عرضه اولیه سهام شرکت‌های دیجیتالی اشاره شده در این گفتار، بایستی کد بورس گرفته و در سامانه سجام ثبت‌نام کنید. دفاترپیشخوان سراسر کشور،‌ فرآیند احراز هویت متقاضیان دریافت کد بورس را انجام می‌دهند. شما می‌توانید از همه ۱۰۶ کارگزار بورس کشور، کد معاملات آنلاین بگیرید.

اما در عرضه اولیه‌ها، به هر کد بورسی، میزان مشخصی سهم، اختصاص پیدا می کند و تعدد کد معاملات آنلاین، تاثیری در سهمیه شما ندارد.

تا فرصت باقی است برای کلیه اعضا خانواده، کد بورس بگیرید تا سهمیه شما در عرضه اولیه دیجی کالا، عرضه اولیه فیلیمو، عرضه اولیه شیپور، عرضه اولیه کافه بازار و عرضه اولیه تپسی افزایش یابد. به امید عرضه اولیه بسیاری از استارت آپ های موفق و پر سود در ایران عصر ۱۴۰۰.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا