اقتصادی

عرضه سهام دولتی بانک ملت، تجارت و صادرات در قالب دارا سوم

وزیر اقتصاد با بیان اینکه حمایت‌های دولت از بازار بورس حمایت بنیادین است، گفت: تصمیم داریم باقی مانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات را در قالب دارا سوم عرضه کنیم.

به گزارش روند بازار به نقل از مهر، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه وزارت اقتصاد برای سرمایه گذاران در بازار بورس، اظهار کرد: حمایتی که دولت از بازار سرمایه می‌کند، حمایت بنیادین از جمله مدرن‌سازی بورس و افزایش عمق بورس است.

دژپسند گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده بورس ایران این بوده که بازارگردانی خیلی مورد توجه بنگاه‌ها نبوده است بنابراین مقرر شد همه بنگاه‌ها یا خودشان امر بازارگردانی را انجام دهند یا بازارگردان حرفه‌ای داشته باشند. این خیلی کمک می‌کند تا ثبات در بازار بورس حاکم شود.

وی با اشاره به اختیار فروش اوراق تبعی، افزود: اختیار فروش این اوراق یکی از کارهایی است که امروز مورد توجه قرار گرفته است و باعث می‌شود تا یک بنگاه به سهامدار بگوید، من ظرف ۶ ماه تا یکسال آینده، سهام را با این نرخ تنظیم می‌کنم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: بحث سهام خزانه هم به ثبات بازار بورس کمک می‌کند. این اقدامات دومنظوره است، یعنی در مرحله اول برای سهامداران حاشیه امن ایجاد می‌کند و در نگاه دوم باعث می‌شود بنگاهی که سهام خزانه دارد و اوراق تبعی می‌فروشد، یک مقدار مسئولانه نسبت به سهام بنگاهش عمل کند.

دژپسند گفت: از سوی دیگر دولت با عرضه‌های اولیه و سهام شناور، سعی می‌کند بازار بورس را تقویت کند یعنی تلاش می‌کند شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ مقیاسی که دارای شاخص‌های مناسبی هستند را وارد بازار کند. امروز بحث ورود شرکت ستاره خلیج فارس به بورس مطرح است و تصمیم داریم باقی مانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات را در قالب دارا سوم عرضه کنیم.

وی افزود: این کارها موجب می‌شود که سهامدار در بازار سرمایه همیشه از گزینه‌های متنوع برخوردار باشد و امیدواریم این روند تداوم داشته باشد و بتوانیم بازاری با ثبات و رو به رشد داشته باشیم.

وزیر اقتصاد تاکید کرد: بازار را فقط با شاخص نبینید، بازار ابعاد متعددی دارد. شاخص، برآیند خیلی چیزها است اما امکان دارد تحلیلگران بازار سرمایه تحلیل بکنند که در دوره‌ای فلان سهام و در دوره دیگر سهام دیگری را داشته باشند. این اتفاقات ناشی از حیات بازار سرمایه است و تحلیلگران‌شان همواره در حال آنالیز و انتخاب هستند.

دژپسند خاطرنشان کرد: کسی که وارد بازار سرمایه می‌شود باید عقل محاسبه گرایی‌اش بی‌وقفه در مورد نگه داشتن و خرید و فروش سهام کار کند. جنس بازار سرمایه جنس عقلانیت و محاسبه‌گری، پویایی و حضور مستمر است.

خبرنگار: طیبه بیات

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا