کسب و کار

عطر شناسی ; راهنمای خرید عطر و ادکلن

صنعت عطرسازی یک علم است و همینطور عطر شناسی دنیایی فراتر از تمام چیزهایی است که من و شما تصور می کنیم! روش های متفاوتی برای شناسایی رایحه ها وجود دارد. هر چند که به نظر می رسد کلمات برای توصیف دقیق رایحه ها کافی نمی باشد، اما روش هایی وجود دارد که می توان برای طبقه بندی های پرفیوم ها از آن ها استفاده کرد. این تقسیم بندی ها مخصوصا برای افرادی که قصد دارند رایحه شناسی را یاد بگیرند و در آینده آن را به عنوان شغل خود انتخاب کنند، بسیار مفید می باشد.

حتی می توان گفت که این دسته بندی ها برای افرادی که تنها علاقمند به شناخت رایحه ها می باشند و از کاوش و رمزنگاری فرمول عطرها لذت می برند نیز می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد. با ما در این مقاله از ایران پرفیومزهمراه باشید تا با هم از عطر شناسی و راهنمای خرید عطر و ادکلن بیشتر بدانید.

روش هایی برای شناسایی عطرهای اصل‌

حتما در این زمینه دقت کامل به خرج دهید و تمام زیر و روی شیشه عطر و حتی بسته بندی آن را کامل بررسی کنید و به چند نکته بسیار مهم دقت کنید. پیش از هر چیزی شیشه عطر را در نور مستقیم بگیرید و از شفافیت مایع و شیشه اطمینان پیدا کنید، یکی از بارزترین تفاوت‌ها در عطر‌های تقلبی نسبت به عطر اصل شیشه آنها است.

عطر های تقلبی  شیشه هایی با شفافیت کمتری نسبت به اصل آن دارند و زمانی که شیشه عطر رو در نور ببینید کدری در آن احساس می‌کنید که هم ناشی از شیشه عطر و هم خود ماده معطر آن است.

یکی دیگر از تفاوت های مهم عطر‌های اصلی با تقلبی نوع چاپ اسم عطر بر روی شیشه است که در عطر‌های اصلی چاپ‌هایی که بر روی شیشه عطر حک شده اند برجسته‌تر هستند و به آسانی و با لمس کردن بطری برجستگی نام عطر نوشته شده روی شیشه را حس خواهید کرد و نوع این چاپ‌ها بسیار منظم و پر رنگ و بدون هر گونه بی نظمی است.

تعیین گروه جنسیتی عطر

نخستین فاکتوری که در انتخاب عطر با آن روبرو می‌شوید، گزینش جنسیتی آن است. رایحه‌ها از دیدگاه جنسیتی به سه دسته کلی عطر زنانه معروف، مردانه و یونی سکس(قابل استفاده برای خانم‌ها و آقایان) تقسیم می‌شوند.

عطرمردانه  معروف اغلب رایحه تند، گرم و سنگینی دارند و با روحیات آقایان هارمونی بیشتری ایجاد می‌کنند. در‌حالی که رایحه‌های زنانه، اغلب لطیف و ملایم هستند و به خوبی پازل روحی خانم‌ها را تکمیل می‌کنند.

اما دسته دیگری از عطرها وجود دارند که یونی سکس نامیده می‌شوند. این عطرها، از نظر جنسیتی در دسته خاصی قرار نمی‌گیرند و به صورت مشترک برای خانم‌ها و آقایان قابل استفاده و اشتراک هستند. یونی سکس بودن عطرها، اغلب توسط عطار یا برند تولید کننده عطر تعیین می‌شود.

راهنمای خرید عطر و ادکلن

راهنمای خرید اینترنتی عطر و توجه به غلظت عطر

در شروع قرن ۲۱ اکثر شرکت‌های تولیدکننده‌ی عطر برای ایجاد تنوع در محصولات و افزایش سودآوری خود، نسخه‌های متعددی از یک عطر را ارائه کردند. کسب سود بیشتر و رشد اقتصادی هیچ اشکالی ندارد اما احتمالاً دیدنِ یک نوع عطر با سه برچسبِ مختلف تحت عناوین Eau de Toilette ، Eau de Parfum و Parfum گیج‌کننده است.

اگر مردد شده‌اید، ادوتویلت را انتخاب کنید به این دلیل که معمولاً شرکت‌های عطرسازی بهترین تولیدات خود را با این برچسب روانه‌ی بازار می‌کنند.

غلظت روغن معطر در هریک از نسخه‌ها از این قرار است:

  1. ادکلن ۲ تا ۴ درصد
  2. ادوتویلت ۵ تا ۱۵ درصد
  3. ادوپرفیوم ۱۵ تا ۲۰ درصد
  4. عطر خالص ۲۰ تا ۴۰ درصد

البته این نکته را به خاطر بسپارید که گاهی ادوتویلت بهتر از عطر خالص عمل می‌کند چرا که غلظت الکل در آن بالاتر است و این غلظت بالاتر باعث می‌شود که مولکول‌های عطر آسان‌تر به اطراف پراکنده شوند.

راهنمای خرید اینترنتی عطر و توجه به غلظت عطر

راهنمای خرید اینترنتی عطر و اطلاعاتی در خصوص خانواده عطرها

یکی از نکات بسیار مهم در خرید اینترنتی عطر، کسب اطلاعات لازم در خصوص خانواده‌ی عطرهای متنوع و بررسی ترکیبات مربوط به هرکدام است. دانستن دقیق تر این جزئیات  به شما کمک می‌کند که خرید عطر برای شما آسان‌تر شود.

شناسایی نت‌ها و آکوردها

نت عطر اصطلاحی در صنایع عطرسازی می باشد و گاهی به آن آکورد نیز گفته می‌شود. ترکیبی از عطرهای مختلف که رایحه‌ای منحصربه‌فرد را تشکیل می‌دهند مثلاً ترکیب نت چرم و کهربا. نت‌ها به سه کلاس مختلف تقسیم می‌شوند:

  • نت‌های بالا
  • نت‌های میانی
  • نت‌های پایه

اگر ماندگاری رایحه را به شکل یک هرم تصور کنیم، نت‌های بالایی در راس هرم، نت میانی در وسط و نت پایه، قاعده‌ی هرم عطر را به نمایش می گذارد. زمانی که شما عطر خود را اسپری می‌کنید، آنچه به مشام شما می‌رسد نت بالای عطر است که حدوداً ۱۵ دقیقه ماندگاری دارد. نت‌های میانی حدود یک ساعت و نت پایه تقریباً ۶ ساعت ماندگار خواهد شد.

خانواده‌ های اصلی عطرها

هر عطری خانواده‌ای دارد و در دنیای عطر با ۴ خانواده اصلی آشنا می شویم. شناخت خانواده‌های اصلی و زیرگروه‌های مربوط به هریک نیز می‌تواند راهنمای خرید اینترنتی عطر محسوب شود.

خانواده گل‌ها

عطرهای این خانواده با توجه به رایحه‌ی یک گل و یا چند گلِ نزدیک به هم تولید می شوند. این عطرها معمولاً مخصوص خانم‌ها می باشند، هرچند آقایان نیز به بعضی از عطرهای خانواده‌ی گل‌ها علاقه مند هستند. رایج‌ترین گل‌هایی که در این خانواده قرار می‌گیرند عبارتند از: گل شمعدانی، گل رز، گل سوسن، گل یاسمن.

خانواده گل‌ها
خانواده شرقی

 عطرهایی گرم و تند با رایحه‌ی انواع ادویه‌ها که به عطرهای شرقی معروف هستند و طرفداران بسیار زیادی در بین افراد مخصوصا  آقایان دارند. ماندگاری این عطرها طولانی مدت است و بیشتر در فصل‌های سرد سال مورد توجه قرار میگیرند و با انواع پوست ترکیب خوبی ایجاد می‌کنند.

خانواده چوبی

عطرهایی که جنگل، خاک، طبیعت، خشکی و رایحه‌ی تکه‌های چوب را تداعی می‌کنند و پایه‌ی اغلب عطرهای مردانه به‌شمار می‌روند. عطرهای این خانواده نیز گرم محسوب شده و رایج‌ترین آن‌ها از کاج، صندل، بلوط و سدار گرفته می‌شوند.

خانواده چوبی
خانواده خنک و تازه

تنوع رایحه در این خانواده بسیار بالا است و طرفداران بسیاری دارد. در این خانواده هم عطرهای میوه‌ای داریم هم نُت‌های سبز. رایحه‌ی مرکبات و آبزیان و گیاهان معطر نیز از همین خانواده محسوب می‌شوند.

ترکیبات عطر

سر، قلب، و پایه یک عطر

آیا اصلا توجه کرده‌اید که رایحه بیشتر عطرها پس از استفاده تغییر می‌کند؟ دلیل این تغییر این است که ترکیب آنها معمولاً شامل زنجیره‌ای سه بخشی است که به اصطلاح هرم بویایی را تشکیل می دهد:
سر عطر (نت های بالایی): همان چیزی است که بوی آن را بلافاصله پس از استفاده حس کنید. این نت‌ها معمولاً مرکبات و یا گیاهان معطر سبک هستند که هدف اصلی‌شان جلب آنی توجه شماست. سر عطر در چند ثانیه یا چند دقیقه تبخیر می‌شود و جای خود را به قلب عطر می‌دهد.
قلب عطر (نت های میانی): پس از حدود ۱۵ دقیقه خود را نمایان می‌کند و ۲ تا ۳ ساعت ماندگاری دارد. قلب معمولا حاوی نت‌های گلی، میوه‌ای، ادویه‌ای و یا نت‌های سبز (گیاهان معطر) است.
پایه عطر (نت های پایه): پس از حدود ۳۰ دقیقه قابل تشخیص است و تا ساعت‌ها ماندگاری دارد. پایه عطر اغلب شامل اجزای چوبی، مشک، عنبر و همچنین نت‌های شرقی مانند بخور و یا وانیل است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا