اقتصادی

عقبگرد قیمت طلا و سکه

قیمت طلا و سکه امروز تا این لحظه، روند کاهشی دارد. انس اندکی افزایشی است و دلار هم تا حدودی کاهشی است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، امروز یکشنبه پنجم شهریور تا لحظه تنظیم این خبر، قیمت طلا و سکه روند کاهشی دارد. قیمت طلا به سطح یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بازگشته اما اکنون روند کاهشی دارد. قیمت سکه امامی و بهار آزادی روند نزولی دارند؛ هر چند بهار آزادی در آستانه بازگشت به کانال ۲۵ میلیون تومانی است. امروز قیمت دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی، روندی اندکی کاهشی را تجربه می‌کند.

قیمت طلا و سکه در بازار امروز

در بازار داخلی، نرخ طلا در لحظه تنظیم این خبر اندکی نزولی است و دو میلیون و ۳۱۴ هزار تومان معامله می‌شود؛ حدود سه هزار تومان کمتر از دیروز. البته روز گذشته طلای ۱۸ عیار در ساعاتی از روز در کانال دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قرار داشت.

آخرین نرخ نقدی سکه امامی در لحظه تنظیم این خبر کاهشی و ۲۷ میلیون و ۸۵۶ هزار تومان است؛ حدود ۵۰ هزار تومان کمتر از روز گذشته.

نرخ نقدی سکه بهار آزادی نیز ۱۰۲ هزار تومان کاهش را تجربه کرده و به حدود ۲۴ میلیون و ۹۹۹ هزار تومان رسیده است. روز گذشته، بهار آزادی برای ساعاتی وارد کانال ۲۵ میلیون تومانی شده بود.

بر این اساس، حباب سکه امامی امروز با پنج هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، به پنج میلیون و ۷۳۲ هزار تومان رسیده است. حباب سکه بهار آزادی نیز، امروز ۵۷ هزار تومان کاهش را تجربه کرده و به دو میلیون و ۸۷۵ هزار تومان رسیده است.

قیمت و حباب انواع سکه

همچنین در سومین روز هفته، نیم سکه با قیمت ۱۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله می‌شود که تا لحظه تنظیم این خبر، از روز گذشته ۵۰ هزار تومان کمتر است. حباب نیم‌سکه نیز با ۲۱ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، روی سه میلیون و ۸۴۶ هزار تومان ایستاده است.

امروز ربع سکه، با نرخ ۹ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود که که تا لحظه تنظیم این خبر، تغییری نسبت به دیروز نداشته است. حباب آن اما نسبت به روز گذشته ۱۳ هزار تومان افزایش یافته و روی رقم چهار میلیون و ۴۱۹ هزار تومان قرار گرفته است.

سکه گرمی با ۱۰۰ هزار تومان کاهش نسبت به روز گذشته، با قیمت پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. حباب این سکه نیز ۹۲ هزار تومان کاهش داشته و به سه میلیون و ۷۹ هزار تومان رسیده است.

افزایش محدود قیمت انس

امروز قیمت جهانی طلا مانند روزهای گذشته اندکی صعودی است و همچنان در کانال ۱۹۰۰ دلاری روند افزایشی محدودی دارد. البته بازار طلای ایران بیشتر از اینکه تحت تاثیر قیمت‌ها در بازار جهانی طلا باشد، بر اساس شرایط در بازار دلار داخل ایران حرکت می‌کند. با وجود این، به هر حال یکی از متغیرهای موثر بر این بازار همان قیمت‌ها در بازار جهانی است. کارشناسان نسبت این اثرگذاری را ۷۰ درصد برای دلار و ۳۰ درصد برای طلای جهانی می‌دانند.

البته طلای جهانی که این روزها در بازه زمانی یک ماهه روندی کاهشی داشته، حالا هم در ۳۰ روز گذشته حدود ۲.۵۴ درصد افت قیمت را تجربه کرده است.

امروز اما قیمت طلا در بازارهای جهانی اندکی افزایشی است. اونس در لحظه تنظیم این گزارش، به حدود ۱,۹۱۵.۵۸ دلار رسیده، این به معنای افزایش حدود ۰.۰۲ درصدی قیمت طلا در بازارهای جهانی است.

برای تحلیل شرایط انس جهانی گزارش پیش بینی قیمت طلای جهانی را بخوانید.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه

قیمت دلار برای چندمین روز متوالی در ابتدای کانال ۴۹ هزار ایستاد و بدون هیچ تغییر قیمتی قابل توجهی نسبت به روزهای گذشته در بازار معامله شد. این روزها نرخ ارز نوسانات محدودی دارد و در همان کانال ۴۹ هزار تومانی ایستاده است.

دو پیش بینی از کارشناسان درباره آینده قیمت دلار مطرح می‌شود. پیش بینی اول این است که قیمت دلار تا پایان تابستان در محدوده کنونی باقی می‌ماند و با شروع نیمه دوم سال روند افزایشی قیمت دلار آغاز می‌شود. این گروه معتقدند کسری بودجه و افزایش نقدینگی جزو عوامل مهمی هستند که می‌تواند قیمت دلار را در نیمه دوم سال صعودی کند.

اما دسته دوم پیش بینی‌ها مربوط به کارشناسانی است که معتقدند بازارها امسال وارد حالت انجماد شده‌اند و احتمالا یخ آنها نه در نیمه اول سال باز می‌شود و نه در نیمه دوم سال. از آن جمله علی سعدوندی، اقتصاددان در گفتگوی زنده اینستاگرامی خود با تجارت‌نیوز به همین نکته اشاره کرد و گفت احتمال افزایش قیمت زیاد درباره دلار تا انتهای سال وجود ندارد و احتمالا قیمت دلار تا پایان سال در محدوده کنونی بماند.

در این شرایط، بازار طلا نیز این روزها سر در گم است و نوسانات محدودی را تجربه می‌کند. هر چند فعالان بازار امیدوار هستند که که با پایان ماه صفر، رکود شدیدی که بر این بازار حاکم است از میان برود و قیمت‌ها از یخ‌زدگی خارج شوند.

نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در مورد روند بازار به تجارت‌نیوز گفت: «احتمال نوسان افزایشی برای روزهای آینده کم است. نهایتا نوسان بین ۲ تا ۵ درصدی را در بازار شاهد باشیم. این در حالی است که بازار متاثر از انتشار اخبار سیاسی و اقتصادی مثبت در رابطه با برجام و آزادسازی پول‌های ایران کاهش تقاضا و کاهش قیمت نسبتا زیادی داشته است.»

این مقام صنفی گفت: «در ماه محرم و صفر، رکود در بازار طلا تشدید شد و تقاضا به حداقل خود رسیده است. بازار در ثبات و به‌ دور از هرگونه التهاب قرار دارد.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا