اجتماعی

علائم زیرسویه‌های جدید ویروس کرونا

یک متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در چهارمحال و بختیاری گفت: علائمی که در اثر ابتلا به زیرسویه‌های جدید ویروس کرونا در بدن انسان ایجاد می‌شود تقریبا مشابه گذشته است یعنی علائمی همچون گلودرد، آبریزش بینی، بدن درد و… در افراد مشاهده می‌شود همچنین تهوع، استفراغ و دل‌درد نیز از علائم ابتلا به آن است اما درمجموع بیماری با علائم سرماخوردگی آغاز می‌شود، بنابراین افرای که دچار علائم سرماخوردگی می‌شوند لازم است نکات بهداشتی را رعایت کرده و از ارتباط مستقیم با دیگران بپرهیزند.

به گزارش روند بازار، زهرا علی‌اکبریان در گفت‌وگو با ایسنا، درخصوص شیوع مجدد بیماری کرونا، اظهار کرد: زیرسویه‌های جدید بیماری کرونا به نام‌های BQ۱ و XBB درواقع همان زیرسویه‌های کرونای امیکرون هستند اما با این تفاوت که سرایت‌پذیری و میزان مرگ و میر این زیرسویه‌ها بیشتر از نوع امیکرون است.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری افزود: با توجه به این موضوع که زیرسویه‌های جدید کرونا کشورهای همسایه ایران را درگیر کرده همچنین چند مورد از بیماری نیز در ایران مشاهده شده می‌توان گفت احتمال شیوع گسترده بیماری در ایران و افزایش آمار مبتلایان وجود دارد.

وی ادامه داد: علائمی که در اثر ابتلا به زیرسویه‌های جدید ویروس کرونا در بدن انسان ایجاد می‌شود تقریبا مشابه گذشته است یعنی علائمی همچون گلودرد، آبریزش بینی، بدن درد و… در افراد مشاهده می‌شود همچنین تهوع، استفراغ و دل‌درد نیز از علائم ابتلا به آن است اما درمجموع بیماری با علائم سرماخوردگی آغاز می‌شود بنابراین افرای که دچار علائم سرماخوردگی می‌شوند لازم است نکات بهداشتی را رعایت کرده و از ارتباط مستقیم با دیگران بپرهیزند.

علی‌اکبریان با تاکید بر اهمیت تزریق واکسن کرونا، عنوان کرد: براساس آخرین تصمیم‌گیری انجام شده در ستاد مبارزه با بیماری کرونا لازم است افراد بالای ۱۸ سال که بیش از شش ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن کرونا آن‌ها گذشته است برای تزریق دز یادآور اقدام کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری اضافه کرد: براساس تجربیاتی که در گذشته از بیماری کرونا به دست آمد می‌توان گفت درصد زیادی از افراد به این بیماری مبتلا شده و بهبود پیدا می‌کنند و درصد افرادی که به نوع شدید بیماری مبتلا می‌شوند کم است اما زمانی که آمار ابتلا به بیماری کرونا افزایش پیدا کند درنتیجه تعداد افرادی که در اثر ابتلا به بیماری وضعیت وخیم پیدا می‌کنند نیز افزایش می‌یابد.

وی درخصوص افرادی که بیش از سایرین در معرض ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا در اثر شیوع سویه جدید هستند، تصریح کرد: پس از ورود این سویه به کشور و بررسی افراد درگیر شده با آن می‌توان به صورت دقیق درخصوص افرادی که بیش از سایرین در معرض خطر قرار دارند صحبت کرد اما به صورت معمول و براساس تجربه‌ای که در گذشته حاصل شده افرادی که دارای ضعف ایمنی هستند، افراد مبتلا به بیماری‌های سرطان، دیابت، سالخوردگان، اطفال و… در معرض خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کرونا در موج جدید آن قرار دارند البته همانگونه که در گذشته شاهد بودیم افراد سالم و جوان نیز در معرض خطر هستند.

علی‌اکبریان یادآور شد: به صورت معمول بدن افراد در ایران با کمبود ویتامین دی مواجه است، در بیماری کرونا نیز کمبود ویتامین دی می‌تواند منجر به افزایش شدت علائم بیماری شود به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که بدن آن‌ها کمبود ویتامین دی دارد از مکمل‌های دارویی استفاده کنند البته مصرف ویتامین دی به عنوان یک درمان برای بیماری کرونا درنظر گرفته نمی‌شود همچنین باید توجه داشت اگر در بدن فرد کمبود ویتامین دی وجود ندارد باید از مصرف مکمل دارویی خودداری کند چراکه مصرف زیاد آن می‌تواند منجر به بروز مسمومیت با ویتامین در فرد شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیان کرد: همزمان با تزریق دز یادآور واکسن کرونا لازم است رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز مورد توجه جدی قرار بگیرد چراکه درحال حاضر و با توجه به اینکه شیوع بیماری کرونا در ایران وضعیت مطلوبی پیدا کرده است مردم موارد بهداشتی اعم از شست‌وشوی دست‌ها و زدن ماسک را مانند گذشته رعایت نمی‌کنند.

وی افزود: با توجه به بازگشایی مدارس آموزش به دانش‌آموزان جهت رعایت صحیح پروتکل‌های بهداشتی مانند زدن ماسک و شست‌وشوی دست‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است همچنین توصیه می‌شود در مدارسی که فضای کافی وجود دارد دانش‌آموزان با فاصله مناسب از یکدیگر سرکلاس درس قرار بگیرند.

علی‌اکبریان خاطرنشان کرد: آماده‌سازی تجهیزات بیمارستانی و نیروی انسانی نیز باید مورد توجه قرار بگیرد همچنین لازم است بخش‌های ویژه بیماران مبتلا به کرونا و اتاق‌های ایزوله برای افرادی که مشکوک ابتلا به بیماری هستند درنظر گرفته شود تا درصورت بروز پیک بیماری آمادگی لازم وجود داشته باشد، البته توصیه می‌شود مردم با دقت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا شاهد افزایش آمار مبتلایان به کرونا و همچنین مرگ و میر نباشیم.

خبرنگار: راضیه نظری‌زاده

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا