اجتماعی

وبا به ایران رسید؟ / هشدار به بیماران کلیوی و قلبی

شمار مبتلایان به وبا در عراق به ۱۳ نفر رسید. مرزهای ایران و عراق هم بازگشایی شد. حالا موارد مشکوک به وبا در مریوان در حال بررسی است. اما علائم این بیماری چیست؟ آیا کشنده است؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در حالی که متخصصان از افزایش مبتلایان به تب کریمه کنگو در کشور هشدار می‌دهند، وبا هم به نزدیکی ایران رسید.

هفته گذشته صادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت از بازگشایی مرزهای ایران و عراق خبر داد. آنطور که او گفت از این هفته روزانه دو هزار و ۵۰۰ زائر می‌توانند برای زیارت به عراق سفر کنند. البته این تعداد بیشتر هم می‌شود.

در همین حال ۱۳ مورد ابتلا به وبا در عراق شناسایی شد. حالا در مریوان صحبت از موارد مشکوک به این بیماری است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان گفته موارد مشکوک در حال پیگیری و بررسی است. (ایسنا) پیش‌تر هم شیوع وبا در اصفهان تکذیب شده بود. اما این بیماری چگونه منتقل می‌شود؟

وبا مسری است


مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست می‌گوید: «وبا از بیماری‌های دهانی-مدفوعی است. فردی که وبا دارد ویروس را از طریق مدفوع دفع می‌کنند. اگر فرد آلوده دست‌های خود را با صابون نشوید، اطرافیان هم بهداشت فردی را رعایت نکنند این ویروس منتقل می‌شود.»

یونسیان با بیان اینکه رعایت بهداشت فردی در پیشگیری از انتقال و شیوع وبا مهم است، ادامه می‌دهد: «یکی از مشکلات اصلی وبا به ویژه نوع شایع آن (التور) انتقال از همین راه است.»

این بیماری درمان دارد؟
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: «وبا درمان ساده‌ای دارد، اما مراجعه به موقع و سریع بیماری بسیار مهم است. کافی است محلولی مشابه مایعاتی که بدن از دست می‌دهد، به بیمار تزریق شود. گاهی با آنتی‌بیوتیک هم درمان می‌شود.»

او با بیان اینکه این بیماری خودبه‌خود محدود شونده است، می‌گوید: «گاهی علائم این بیماری بدون نیاز به درمان آنتی‌بیوتیکی، رفع می‌شود. البته مشروط به اینکه در دوره بیماری مایعاتی که بدن از دست داده را جبران کنیم تا منجر به نارسایی کلیه نشود. این مایعات آب خالص نیست. این مهم‌ترین رکن درمان این بیماری است.»

یونسیان می‌گوید این بیماری مانند کرونا نیست که برخی از درمان‌ها برای آن موثر نبود. در اغلب اوقات پزشک عمومی کافی است و نیاز به مراجعه به متخصصان نیست.

او ادامه می‌دهد: « آنتی‌بیوتیک برای بیماران تجویز می‌شود تا دوره بیماری و سرایت‌پذیری آنها کوتاه شود.»

علائم وبا را بشناسید


اما علام این بیماری چیست؟ افراد از کجا بدانند که به آن مبتلا شده‌اند؟ یونسیان در این مورد می‌گوید: «اسهال آبکی مهم‌ترین علامت این بیماری است. گاهی فرد استفراغ هم دارد. البته افراد صرفا با داشتن این علائم فکر نکنند وبا دارند. تشخیص اصلی را باید پزشکان با نمونه‌گیری انجام دهند.»

او ادامه می‌دهد: «این ویروس معمولا در روده رشد می‌کند و وارد خون نمی‌شود، بنابراین تب ندارد.»

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: «نمونه‌گیری از بیمار حتما لازم است تا مشخص شود که علائم بیمار از مسمومیت غذایی است یا وبا. اگر وبا بود اطرافیان بیمار نیز باید گوش به زنگ باشند.»

وبا کشنده است؟


یونسیان در پایان درباره کشندگی این بیماری می‌گوید: «اگر بیمار به موقع درمان را شروع نکند، دچار نارسایی کلیه، شوک و مرگ می‌شود. افرادی که مشکلات نارسایی کلیوی و قلبی دارند، با کوچکترین برهم خوردن آب و املاح بدنشان جان خود را از دست دهند.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا