اقتصادی

علت افزایش قیمت دلار چیست؟

قیمت دلار امروز نسبت به روز گذشته ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان افزایش یافت و اکنون در بازار آزاد با قیمت ۴۹ هزار و ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان معامله می‌شود. اما علت رشد یکباره قیمت دلار چیست و چرا دلار گران شد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در دو هفته گذشته قیمت دلار در محدوده ۴۹ هزار و ۱۰۰ تومان در نوسان بود و بازار ارزبه ثبات قیمت رسیده بود. اما امروز ۱۲ شهریور ماه دلار ناگهان گران شد و وارد نیمه دوم کانال ۴۹ هزار تومان شد.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از بازار فردوسی نشان می‌دهد خبر سیاسی یا اقتصادی خاصی به بازار نرسیده که بر قیمت دلار اثر بگذارد. حتی در دو روز گذشته اخبار سیاسی که به بازار رسیده مثبت بود. از جمله کاهش سطح غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران و چراغ سبز آمریکا به ایران برای افزایش صادرات نفت. انتظار می‌رفت این دو خبر در این هفته روند قیمت دلار را نزولی کند و یا کمک کند که قیمت دلار در محدوده ۴۹ هزار تومان باقی بماند. اما یک روزه ورق بازار ارز برگشت و دلار ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان گران شد.

قیمت دلار در ساعات ابتدایی بازار به ۴۹ هزار و ۷۳۰ تومان رسید و در معاملات فردایی هم تا ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان پیش رفت.

قیمت دلار امروز 12 شهریور 1402

علت افزایش قیمت دلار چیست؟

معامله‌گران می‌گویند روند بازر عادی است و علت افزایش قیمت دلار نزدیک شدن به آخرین روزهای تابستان است. چراکه اصولا در دو هفته پایانی شهریور تقاضا برای دلار افزایش پیدا می‌کند و همین افزایش تقاضا به افزایش قیمت دلار در بازار آزاد دامن می‌زند.

اما نکته مهمی که وجود دارد این است که با توجه به انجام سفر اربعین، تقاضا برای خرید ارزهای خارجی از دو هفته قبل افزایش داشته اما قیمت دلار ثابت مانده بود. از طرف دیگر، معامله‌گران می‌گویند میزان تقاضا در بازار چنان نیست که بتواند قیمت دلار را تحت تاثیر قرار دهد. به عبارتی مهم‌ترین خریدار و فروشنده دلار در اقتصاد ایران خود دولت است و اوست که می‌تواند بازار را دستکاری کند و بر قیمت دلار اثر بگذارد. برای همین برخی از معامله‌گران دنبال علت دیگری برای افزایش قیمت دلار می‌گردند.

برخی از این معامله‌گران معتقدند بازارساز پشت پرده گرانی قیمت دلار ایستاده است. آنها می‌گویند در برخی از ماه‌ها در آستانه پرداخت یارانه‌های نقدی قیمت دلار افزایشی می‌شود و پس از آن دلار دوباره روند کاهشی طی می‌کند. اکنون هم یک هفته تا واریز یارانه‌های نقدی زمان باقی مانده و قیمت دلار روند افزایشی داشته است.

آینده قیمت دلار چه می‌شود؟

اما سوال مهم‌تری که وجود دارد این است که آینده قیمت دلار چه می‌شود؟ پیش از این معامله‌گران اعلام کرده بودند که مرز مقاومتی قیمت دلار ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان است و اگر دلار این مرز را پشت سر بگذارد، برای قیمت ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان خیز بر می‌دارد. اکنون دلار محدوده مقاومت دوم را هم پشت سر گذاشته است. اما نکته مهم این است که آیا می‌تواند بالای این محدوده بماند یا نه.

اگر دلار بتواند ظرف چند روز آینده خود را بالای کانال ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان حفظ کند، احتمال صعود ان به کانال جدید وجود دارد اما اگر این محدوده از دست برود دلار دوباره به نیمه اول کانال ۴۹ هزار تومان بر می‌گردد و مسیر صعود قیمت این اسکناس دشوار می‌شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا