اقتصادی

علت افزایش قیمت مواد غذایی مشخص شد

مدیر دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت گفت: افزایش قیمت چشمگیر بسته بندی باعث افزایش قیمت مواد خوراکی شده است.

روند بازار – به گزارش خبرآنلاین،صفدری درباره افزایش قیمت بسته بندی مواد غذایی گفت: معاونت صنایع وزارت صمت به دنبال افزایش بی رویه قیمت در عرضه ماده bopp تصمیم به تعدیل و واقعی سازی سهمیه‌ها و تقاضاهای خرید گرفت.

وی افزود: طی هفته‌های گذشته با افزایش بی رویه قیمت و رقابت نامعقولانه، موجبات افزایش هزینه بسته بندی صنایع غذایی و افزایش قیمت محصولات این صنعت تا بیش از ۵۰ درصد نسبت به قیمت پایه ایجاد شده بود.

مواد غذایی

او بیان کرد: بعد از  التهاب این بازار تصمیم به واقعی سازی سهمیه ها و بهبود روند عرضه گرفتیم. ۱۳ شرکت در سامانه بهین یاب سهمیه خرید bopp را دارند که مجموع سهمیه آن‌ها ۱۸ هزار و ۵۲۰ تن در ماه بود. کل عرضه پتروشیمی‌های داخلی ۷ هزار و ۴۰۰ تن بود پس بیش از ۲ برابر تولید، تقاضای سهمیه وجود داشت که برای خرید وارد بورس می‌شدند. از طرفی با افزایش قیمت دلار تمایل برای خرید افزایش پیدا کرد و رقابت ناسالم در این بین ایجاد شد.

صفدری تاکید کرد: قیمت پایه این محصول در بورس حدود ۱۹ هزار تومان بود، اما قیمت  در بازار تا بیش از ۲۹ هزار تومان هم می رسید. این ماده هنگامی که به دست مصرف کننده یعنی صنایع غذایی می‌رسید حدود ۴۵ هزار تومان قیمت گذاری می‌شد. این در حالی است که در حالت معمول این محصول باید با قیمت حدود ۳۰ هزار تومان به دست مصرف کننده برسد.

او افزود: این اتفاق در نهایت منجر به افزایش قیمت نامعقول در صنایع خوراکی و غذایی می‌شد بنابر این ما میزان متوسط خرید و متوسط آمار تولید این ۱۳ شرکت در سال ۹۸  را بر اساس سامانه بهین یاب اندازه گیری کردیم و مبنای ارائه سهمیه مشخص شد.

مدیر دفتر صنایع غیر فلزی وزارت صمت تصریح کرد: با اصلاحات انجام شده این سهمیه به ۷ هزار و ۹۰۰ تن رسید و این عدد بسیار نزدیک به میزان تولید پتروشیمی کشور است. این یعنی رقابت‌های ناسالم حذف شد. روز دوشنبه این ماده دوباره در بورس کالا عرضه شد و با صفر درصد افزایش قیمت، یعنی بدون رقابت به دست تولید کننده رسید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا