دانش و فناوری

عنبیه مصنوعی ساخته شد

دانشمندان فنلاندی و لهستانی عنبیه مصنوعی از پلیمر ساخته اند که مانند نمونه طبیعی عمل می کند. آنها امیدوارند روزی آن را برای افرادی با عنبیه های آسیب دیده به کار برند.

گزارش پایگاه خبری اخبار خوب به  نقل از خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، دانشمندان فنلاندی و لهستانی یک عنبیه مصنوعی چشم ساخته اند که شباهت زیادی به نمونه واقعی دارد. دانشمندان امیدوارند در آینده عنبیه های آسیب دیده افراد را با این نوع مصنوعی عوض کنند.

هرچند مردمک چشم به نور اجازه می دهد وارد شبکیه شود، اما عنبیه چشم بافتی است که اندازه بازشدن و بسته شدن مردمک را تعیین می کند. درهمین راستا عنبیه های مکانیکی از هم اکنون به یک ویژگی استاندارد در دوربین ها تبدیل شده است.

درهمین راستا دستگاه های محققان دانشگاه فناوری تامپر در فنلاند با همکاری دانشگاه ورشو و دانشگاه  پزشکی Wroclaw  عنبیه لنز مانندی ساخته اند. این عنبیه از نوعی پلیمر ساخته شده که در برابر نور بزرگتر می شود و با کاهش نور اندازه آن از حجم آن کاسته می شود.

این روند نوعی روزنه در وسط لنز ایجاد می کند که با توجه به میزان نور بزرگتر یا کوچکتر می شود. به این ترتیب کارکرد آن شبیه عنبیه طبیعی خواهد بود. برخلاف عنبیه های مکانیکی در دوربین، نمونه تازه تولید شده نیازمند منبع قدرت یا سیستم ردیابی نور خارجی نیست.

دانشمندان تصمیم دارند این عنبیه را روزی در چشم انسان به کار برند. آنها هم اکنون مشغول کار روی محیط آبی هستند. آنها همچنین قصد دارند حساسیت عنبیه مصنوعی را بیفزایند تا باز و بسته شدن با تغییرات کوچک در میزان نور ورودی انجام شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا