اقتصادی

هزینه عوارض سالیانه شهرداری خودرو (۱۴۰۲) + نحوه محاسبه

خودروهایی که هر روز در خیابان‌ها، اتوبان‌ها و جاده‌های بین‌شهری تردد می‌کنند، در واقع در حال استفاده از خدمات مختلفی هستند و این خدمات توسط شهرداری ارائه می‌شود.

به گزارش روند بازار به نقل از اقتصاد آنلاین، عوارض خودرو همان عوارض جاده است که برای عبور و مرور در خیابان‌ها و جاده‌های شهری و برون شهری، از تمامی افرادی که مالک خودرو هستند چه شخصی و چه دولتی به‌صورت سالیانه دریافت می‌شود و دارندگان خودرو موظف به پرداخت عوارض خودرو هستند.

منظور از عوارض شهرداری خودرو چیست؟

مالکان خودروهای داخلی و خارجی علاوه‌بر بیمه خودرو (شامل بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه) باید برای پرداخت عوارض هم اقدام کنند. شهروندان تمامی شهرهای کشور به منظور دریافت خدمات شهری و با هدف سهولت در تردد، باید سالانه مبلغی را به شهرداری پرداخت کنند که همان عوارض شهرداری برای خودروها خواهد بود. به عبارت ساده‌تر، می‌توان گفت که هر خودرو بابت تردد در مسیرهای مختلف شهری و بین‌شهری باید هزینه‌ای را پرداخت کند.

از سال ۱۳۶۹ مصوبه‌ای در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که به موجب آن، خودروها باید برای تردد در مسیرهای مختلف عوارض پرداخت می‌کردند. این عوارض باید به شهرداری و بابت دریافت خدمات حمل‌ونقل مانند انجام طرح‌های عمرانی، خدماتی و رفاهی پرداخت می‌شد.

تا قبل از سال ۱۳۷۹ مالکان خودرو تصور می‌کردند که نیازی به پرداخت منظم و سالانه این عوارض نیست و تنها باید در زمان فروش خودرو آن را تسویه کنند. با اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی‌هایی که از سال ۱۳۸۳ انجام شد، مالکان خودرو موظف به پرداخت سالانه عوارض خودروی خود شدند. البته اعمال جریمه عدم پرداخت عوارض هم خود عامل مهمی در این فرهنگ‌سازی بود. تمامی خودروها ملزم به پرداخت عوارض سالیانه خودروی خود هستند. این قانون برای تمامی وسایل نقلیه موتوری است و خودروهای سنگین، خودروهای شخصی، خودروهای دولتی و موتورسیکلت‌ها باید آن را پرداخت کنند.

تعیین مبلغ عوارض سالیانه خودرو بر عهده کیست؟

طبق آیین‌نامه خرداد سال ۱۴۰۰، محاسبه عوارض سالیانه خودرو و عوارض آلایندگی خودرو بر عهده سازمان امور مالیاتی کشور است. این مرجع در دی ماه هر سال برای تعیین عوارض سالانه اقدام و آن را به وزارت کشور ابلاغ می‌کند.

وزارت کشور هم سامانه‌ الکترونیک سمیع را راه‌اندازی کرده است که مالکان خودرو می‌توانند برای محاسبه آنلاین عوارض خودرو، استعلام عوارض خودرو و پرداخت و همین‌طور برای دریافت مفاصاحساب عوارض شهرداری خودرو سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اقدام کنند.

هزینه عوارض سالیانه شهرداری خودرو در سال ۱۴۰۲

عوارض سالیانه شهرداری خودروها طبق فرمول‌هایی پیچیده محاسبه می‌شود. فاکتورهای مهم در این فرمول‌ها، قیمت خودرو، سال ساخت و محل سکونت است. بنابراین مبلغ عوارض شهرداری خودرو سال ۱۴۰۲ برای خودروهای داخلی، قیمت کارخانه و برای خودروهای خارجی، قیمت ورودی به اضافه هزینه گمرکی خواهد بود. در این فرمول ضریبی لحاظ می‌شود که مقدار آن هر سال متفاوت خواهد بود.

نحوه محاسبه هزینه عوارض شهرداری خودرو

عوارض سالیانه شهرداری خودرو با یک سری فرمول پیچیده محاسبه خواهد شد. ملاک اصلی محاسبه عوارض، قیمت خودرو است. البته فاکتورهای دیگری مانند سال تولید ماشین و شهر محل سکونت هم در عوارض شهرداری خودرو ۱۴۰۲ تاثیرگذار هستند. روش محاسبه آنلاین عوارض خودرو به این صورت است که ارزش ریالی هر خودرو توسط وزارت صمت (وزارت صنعت، معدن و تجارت) مشخص و به وزارت اقتصاد ابلاغ خواهد شد. شهرداری هر شهر هم ارزش خودروها را در قالب یک دفترچه از وزارت اقتصاد دریافت می‌کند.

وزارت صمت برای محاسبه ارزش واقعی خودرو معیارهایی مانند آخرین مدل خودرو، سال ساخت و قیمت فروش کارخانه را در نظر می‌گیرد. اگر خودرو وارداتی باشد، علاوه‌بر قیمت اصلی، حقوق ورودی مانند حقوق گمرکی هم در نظر گرفته می‌شود. با به‌دست‌آمدن ارزش خودرو، این مبلغ در عدد ۱٫۵ ضرب و بر عدد ۱۰۰۰ تقسیم خواهد شد. بنابراین اگر ارزش یک خودرو ۱۰۰ میلیون تومان باشد، با ضرب در ۱٫۵ و تقسیم بر عدد ۱۰۰۰، عدد ۱۵۰.۰۰۰ تومان به‌ دست خواهد آمد که همان عوارض خودرو خواهد بود. (توجه کنید که این ضریب ۱٫۵ در هر سال متغیر است و این مورد تنها مثالی برای اطلاع از روش محاسبه آنلاین عوارض خودرو بود.)

نحوه استعلام مبلغ عوارض سالیانه شهرداری خودرو

برای مشاهده عوارض خودرو تهران علاوه‌بر سایت my.tehran می‌توانید از سایت‌ها و روش‌های دیگر هم استفاده کنید. از دیگر روش‌های محاسبه آنلاین عوارض خودرو و پرداخت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برای استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو از سایت تهران من، به آدرس my.tehran.ir، اپلیکیشن تهران من، از قسمت «خودرو و طرح ترافیک» و همچنین، سایت شهرداری تهران، به آدرس Tehran.ir، از قسمت «عوارض خودرو»، اقدام می کنیم.

افرادی که به اینترنت دسترسی ندارند، می توانند از طریق شماره گیری کد دستوری #۳۳۱۳۷* اقدام به استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو نمایند.

لازم به ذکر است شهرداری هر شهر، برای استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو، سامانه مخصوصی دارد. در ادامه، آدرس تعدادی از مهم ترین این سامانه ها را ملاحظه می کنید. لازم به ذکر است، در صورت نیاز برای دریافت مفاصا حساب مالیاتی خودرو می توانید به « درگاه ملی خدمات مالیات » به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه نمایید.

سامانه استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو مشهد: eservice.mashhad.ir

سامانه استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو اصفهان: isfahan.ir

سامانه استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو یزد: car.yazd.ir

سامانه استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو شیراز: shiraz.ir

سامانه استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو تبریز: daramad.tabriz.ir

سامانه استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو اهواز: cartax.ahvaz.ir

سامانه استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو میبد: maybod.ir

سامانه استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو همدان: e-hamedan.ir

سامانه استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو قزوین: qazvin.ir

سامانه استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو رشت: daramad.rasht.ir

سامانه استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو ساری: saricity.ir

سامانه استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو ارومیه: cartax.urmia.ir

سامانه استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو کرج: cars.karaj.ir

سامانه استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو قم: account.qom.ir

سامانه استعلام بدهی عوارض سالیانه خودرو کرمان: kerman.ir

روش‌های پرداخت هزینه عوارض شهرداری خودرو
پرداخت هزینه عوارض خودرو به صورت آنلاین

مالکین خودرو در تهران برای استعلام و پرداخت عوارض خود به صورت آنلاین می‌توانند به سامانه‌های زیر مراجعه کنند:

سایت مای پیشخوان: در سایت ثبت‌نام کنید و پس از ورود به سامانه، فرم درخواست پرداخت عوارض خودرو را پر نمایید. در پایان پیامکی مبنی بر میزان بدهی خودرو شما برایتان ارسال می‌شود.
سامانه تهران من: در سایت ثبت‌نام کنید. پس از ورود به سامانه می‌توانید علاوه‌بر استعلام عوارض شهرداری خودرو نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید. برای اطلاعات در خصوص نحوه ثبت‌نام در این سامانه به مقاله سامانه تهران من در سایت بیمه دات کام مراجعه نمایید.
سامانه کارتکس من: با وارد کردن شماره پلاک خود، می‌توانید به سریع‌ترین روش عوارض خودرو را استعلام کنید. این سامانه عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک/محدوده کنترل آلودگی هوا و عوراض پارک حاشیه‌ای را هم برایتان محاسبه می‌کند.
سامانه آیتول: در این سامانه نیز با داشتن شماره پلاک می‌توانید نسبت به استعلام و پرداخت بدهی خود اقدام نمایید.

پرداخت هزینه عوارض خودرو به صورت حضوری

اگر شرایط مشاهده و پرداخت آنلاین عوارض خودرو را ندارید، می‌توانید به دفاتر پیشخوان یا دفاتر خدمات الکترونیک مراجعه کنید. برای دریافت لیست عوارض باید مدارک زیر را ارائه کنید:

کارت ملی مالک خودرو؛
سند مالکیت یا برگ سبز خودرو؛
مدارک پرداخت عوارض قبلی.
عواید پرداخت به موقع هزینه عوارض شهرداری خودرو

طبق آیین‌نامه جدید خرداد ۱۴۰۰، شهروندانی که در پایان هر سال نسبت به پرداخت عوارض سالانه خود اقدام کنند؛ از ۲۰ درصد تخفیف برخوردار می‌شوند.

جریمه دیرکرد و عدم پرداخت عوارض سالیانه شهرداری خودرو

در صورتی که برای پرداخت عوارض سالیانه خودرو اقدام نکنید، در هر ماه تاخیر، ۲٪ به‌عنوان جریمه به مبلغ کل عوارض اضافه خواهد شد. این جریمه بر اساس ماده ۴۶ مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده است. اگر برای یک سال تمام، عوارض خودرو پرداخت نشود، ۲۴٪ به‌عنوان جریمه دیرکرد به مبلغ اصلی عوارض اضافه خواهد شد. نکته مهم اینکه، جریمه عوارض خودرو بخشیده نخواهد شد و باید پرداخت شود.

نحوه اعتراض به هزینه عوارض شهرداری خودرو

برخی از مالکان ممکن است به مبلغ عوارض شهرداری تعیین‌شده، اعتراض داشته باشند. در این شرایط مالک خودرو باید مدارک زیر را به شهرداری محل سکونت خود ارائه کند:

سند مالکیت خودرو یا برگ سبز؛
اسناد پرداخت عوارض گذشته؛
کارت ملی مالک خودرو.

سوالات متداول
پرداخت عوارض سالیانه شهرداری خودرو بر عهده کیست؟

فروشنده باید ضمن پرداخت عوارض شهرداری و خلافی خودرو، مالیات فروش را هم بپردازد.

آیا پرداخت به موقع هزینه عوارض خودرو شامل تخفیف است؟
طبق آیین‌نامه جدید خرداد ۱۴۰۰، شهروندانی که در پایان هر سال نسبت به پرداخت عوارض سالانه خود اقدام کنند؛ از ۲۰ درصد تخفیف برخوردار می‌شوند.

علت پرداخت عوارض شهرداری خودرو چیست؟

وسایل نقلیه باید برای تردد در خیابان‌های شهرها هزینه پرداخت کنند. این قانون در سال ۱۳۶۹ توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. علت تصویب آن، هزینه‌های گزافی است که دولت و به انضمام آن شهرداری‌ها برای ارائه خدمات و بهبود حمل‌ونقل شهری متحمل می‌شوند.

پس، شهروندان ملزم به پرداخت بخشی از هزینه‌های عمرانی، رفاهی و خدماتی شهر در قالب عوارض سالیانه شهرداری خودرو شدند. در اصل عوارض شهرداری خودرو، مالیاتی است که مالکان خودرو برای استفاده از خدمات و امکانات شهری باید بپردازند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا