اقتصادی

عوامل رشد قیمت طلا در ایران/ شرط تخلیه حباب سکه چیست؟

بازار طلا در ماه‌های اخیر پیوسته با ریتم رفت و برگشتی قیمت دلار همراه بود. این نوسان قیمت در هفته‌های گذشته، قیمت قطعات سکه را بیش از آنکه افزایش دهد کاهش داد. میثم رادپور، کارشناس اقتصادی بر تاثیر رشد قیمت دلار در بازار طلای داخلی تاکید کرد و افزایش حباب سکه را جدی دانست. وی برای تخلیه حباب در بازار سکه یک پیشنهاد ارائه داده است.

به گزارش روند بازار، روند بازارهای مالی همواره به قیمت دلار گره خورده است. به گفته کارشناسان اقتصادی، این اسکناس در یک دهه گذشته بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است. تاثیرپذیری بازار طلا از دلار در کنار رشد حباب قطعات سکه، طی چند سال گذشته افزایش قابل توجه قیمت را در بازار فلز زرد به همراه داشته است. بازاری که به گفته فعالان آن، در شرایط رکودی به سر می‌برد، از مشتری خالی شده و به صنعتی تبدیل شده که از سایر کشورها عقب افتاده است.

به گفته نادر بذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، شرایط برای فعالان این صنف سخت‌تر شده و در حال گذران وضعیت بحرانی هستند. به گفته این مقام صنفی، شدت رکود و کاهش تقاضای دادوستد طلا اکنون از زمان شیوع کرونا هم بیشتر است.

ضعف ریال در برابر دلار، طلا را گران کرد

میثم رادپور، تحلیلگر بازارهای مالی با اشاره به افزایش قیمت طلا در ایران طی سال‌های اخیر به تجارت‌نیوز گفت: «ایران جزو سه یا چهار کشوری است که قیمت طلا در آن بسیار گران شده است. دلیل افزایش قیمت طلا نیز این است که قسمت عمده جابه‌جایی قیمت طلا از محل افزایش قیمت ارز است. ارز بیشتر کشورهای دنیا نسبت به دلار تضعیف نشده و بنابراین، قیمت طلا برای آنها به اندازه ایران گران نشده است.»

دلیل اصلی نوسانات قیمت طلا، تغییرات قیمت ارز است

وی ضمن تاکید بر اینکه در یک دهه اخیر قیمت ارز سایر کشورها نسبت به دلار شاید دو برابر شده باشد، اظهار داشت: «در ایران این نسبت ۶۰ تا ۷۰ برابر شده است؛ بنابراین قسمت عمده نوسانات قیمت طلا به ریال را، جابه‌جایی ارزی تشکیل می‌دهد.»

این کارشناس اقتصادی به تاثیرگذاری قیمت اونس جهانی طلا بر قیمت فلز زرد در بازار داخلی نیز اشاره کرد و گفت: «در بیش از یک دهه گذشته، اونس جهانی طلا شاید دو برابر رشد کرده باشد، اما قیمت دلار از سال ۱۳۸۸ تا کنون ۱۵۰ برابر شده است.»

موضوع رشد حباب سکه جدی‌ است

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: «موضوع رشد حباب سکه در بازار داخلی جدی است و از سال ۹۲ به بعد ایجاد و ماندگار شده است. اکنون نیز حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از قیمت سکه به ویژه در قطعات پایین‌تر را شامل می‌شود. البته این حباب را ما در شمش نمی‌بینیم.»

رادپور با بیان اینکه حباب در بازار طلا به اندازه‌ای است که به نظر می‌رسد قصد از بین رفتن ندارد، به یک شرط برای از میان رفتن حباب سکه اشاره کرد و اظهار داشت: «حباب سکه با ایجاد اتفاقات اساسی در نظام اقتصادی کشور از بین خواهد رفت. بنابراین باید توجه داشت بهترین معیار برای فهم تغییرات قیمت طلا، شمش و سکه، جابه‌جایی قیمت ارز بدون حباب است. هرچند قیمت اونس جهانی طلا هم اگر جابه‌جا شود بر بازار داخلی تاثیرگذار است.»

منبع
تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا