اجتماعی

غربالگری ۲۷ میلیون ایرانی در پویش ملی سلامت

وزیر بهداشت از غربالگری بیش از ۲۷ میلیون نفر از جمعیت بالاتر از ۱۸ سال کشور در پویش ملی سلامت خبر داد.

به گزارش روند بازار، بهرام عین اللهی در حاشیه افتتاح مجتمع آموزشی، بهداشتی و درمانی زنده یاد علیزاده گناباد با اشاره به توجه کمتر شهرنشینان به سلامت خود، گفت: وقتی بیماری‌هایی مانند سکته‌های قلبی و مغزی حادث می‌شود، درمان بیماری‌ها اهمیت پیدا می‌کند؛ درحالی که با رعایت اصول ساده بهداشتی می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها و عوارض آن، پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه امروزه حدود سه چهارم مردم کشورمان شهرنشین هستند، خاطرنشان کرد: با توسعه شهرنشینی، توجه افراد به سلامتشان کاهش یافته و وزارت بهداشت برای سنجش سلامت مردم، پویش ملی سلامت را از ۲۰ آبان در سراسر کشور به صورت خوداظهاری و پذیرش مراجعات حضوری آغاز کرده که طی آن سلامت مردم به ویژه در زمینه پرفشاری خون و دیابت، ارزیابی می‌شود. تاکنون ۲۷ میلیون نفر از جمعیت بالای ۱۸ سال در کشور غربالگری شده‌اند.

عین‌اللهی ادامه داد:‌ اصل کلی و مهم در تامین سلامت، خودمراقبتی است. وضعیت تغذیه به ویژه از حیث مصرف غذاهای فرنگی مانند فست فودها با چربی و نمک بالا و همچنین تحرک بدنی، مناسب نیست که با انجام طرح هایی مانند پویش ملی سلامت و برنامه ملی سلامت خانواده می توان از عوارض این عوامل زمینه ساز بیماری های مختلف، پیشگیری کرد.

وزیر بهداشت همچنین با اشاره به نتایج پویش ملی سلامت یادآور شد: در این پویش تا کنون ۵۳۸ هزار نفر با احتمال فشارخون بالا، ۳۲۳ هزار نفر با احتمال دیابت جدید، پنج میلیون و ۸۲۵ هزار نفر در فاز پیش فشارخون بالا و یک میلیون و ۹۵۳ هزار نفر در فاز پیش دیابت شناسایی شده‌اند.

عین اللهی از مهم‌ترین اهداف اجرای پویش ملی سلامت را ایجاد توجه و حساسیت در بین عموم مردم نسبت به سلامتشان دانست و افزود: مراکز بهداشتی سراسر کشور برای سنجش فشارخون و دیابت آمادگی کامل دارند و در صورتی که فردی احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را داشته باشد به مراکز درمانی معرفی می‌شود تا از خدمات آن مراکز، استفاده کند.

وی با بیان این که با همکاری ارکان مختلف دولت مردمی در طول دو سال گذشته، دو هزار مرکز بهداشتی در سراسر کشور تکمیل و راه‌اندازی شده است، از تکمیل دو هزار مرکز بهداشتی دیگر تا حداکثر پایان سال آینده به عنوان گامی در جهت تقویت شبکه بهداشت کشور یاد کرد.

نرخ رشد جمعیت از چالش‌های اصلی کشور است

وزیر بهداشت، نرخ رشد جمعیت را از چالش‌های اصلی کشور دانست و افزود: تهدید کاهش نرخ رشد جمعیت، از بزرگترین تهدیدهاست. اگر کشوری، جمعیت جوان نداشته باشد، در حوزه تولید و خدمات دچار چالش می‌شود و یکی از ماموریت‌های ما در مراکز بهداشتی و درمانی، تحقق سیاست‌های جمعیتی است.

بر اساس وبدا، عین اللهی با اشاره به اجرای برنامه ملی سلامت خانواده از ابتدای دولت مردمی گفت: سلامت خانواده، تضمین سلامت جامعه است. این برنامه ابتدا در ۵۹ شهر و در فازهای بعدی در ۹۳ و در حال حاضر در ۱۸۰ شهر کشور و ۱۰ استان به صورت کامل، در حال اجراست و امیدواریم تا پایان دولت شاهد اجرایی شدن آن در کل کشور باشیم.

وی با بیان این که برای هر ایرانی با کد ملی، پرونده سلامت ایجاد می شود، گفت: این پرونده مختص بیماری و درمان نیست؛ بلکه با استفاده از آن عوامل مخاطره‌ساز سلامت مانند بیماری‌های ژنتیکی بررسی و از بیماری‌های غیر واگیر پیشگیری می‌شود. همچنین اگر فرد بیماری شناسایی شد به پزشک خانواده و در صورت نیاز به پزشک متخصص و حتی برای بستری در بیمارستان، ارجاع می‌شود. در عین حال اگر فردی از مسیر ارجاع در مراکز درمانی بستری شود تا ۹۵ درصد هزینه‌های درمان او توسط دولت پرداخت می‌شود.

به گفته وزیر بهدلشت، برنامه ملی سلامت خانواده در جهت تقویت بهداشت و پیشگیری محوری در حال اجراست که نشست بین المللی اجرای این برنامه نیز در اسفندماه برگزار و در آن کشورهای مختلف از تجارب ایران، بهره‌مند می‌شوند.

منبع
خبرگزاری ایسنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا