دانش و فناوری

چگونه از مسدود شدن گوشی شیائومی جلوگیری کنیم؟

شرکت شیائومی اعلام کرده است که به علت جلوگیری از مشکلات تحریم مجبور شده گوشی‌های همراه خود در برخی از کشورها مسدود کند. با اینکه این خبر رسمی نیست، اما برای مسدود نشدن گوشی شیائومی راهکاری وجود دارد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، تحریم‌های متعدد آمریکا دسترسی شرکت‌های چینی بسیاری را با مشکل رو به رو ساخته است و باعث شده این شرکت‌ها در برخی از کشورها بازار فروش خود را از دست بدهند.

در لیست سیاه تحریم ایالات متحده علیه شرکت‌های چینی، شرکت‌های بزرگ ساخت‌وساز، مخابراتی و فناوری نظیر هوآوی و شیائومی هستند که بازار خوبی در کشورهای خاورمیانه دارند، یکی از آن‌ها در مقابل این تحریم‌ها کوتاه نیامد و دیگری از قوانین آن پیروی می‌کند.

برند هوآوی با اینکه در برابر تحریم‌ها سر فرود نیاورد؛ اما با مشکلاتی نیز رو به رو شده است. به عنوان مثال هوآوی می‌گوید حکم ممنوعیت استفاده هوآوی از نسل پنجم اینترنت باعث لکه‌دار شدن اعتبار هوآوی شده است و چنین اتفاقی باعث نگرانی مشتریانی شده که قصد استفاده از تجهیزات نسل پنجم این شرکت را داشتند و آن‌ها را از خرید محصولات این شرکت دور کرده است.

با تحریم‌‌های متعدد و گوناگون هوآوی توسط آمریکا، دیگر برند‌های چینی از جمله شیائومی در کشورهایی مانند ایران توانست مخاطبان زیادی جذب کند و به نوعی جایگزین هوآوی در این کشورها شود.

شیائومی تسلیم قوانین آمریکا

شرکت فناوری شیائومی چین چندی پیش اعلام کرد که از لیست سیاه تحریم‌های آمریکا خارج شده است، اما به تازگی برند شیائومی اعلام کرد که برای رعایت مقررات صادرات و جلوگیری از مشکلات تحریم مجبور شده گوشی‌های همراه خود در برخی از کشورها از قبیل کوبا و سوریه و البته ایران مسدود کند.

‏به گزارش انجمن ایکس‌دی‌ای، توسعه‌دهنده نرم‌افزار تلفن همراه، در صورت فعال شدن گوشی‌های شیائومی در این کشورها، این گوشی‌ها به طور خودکار قفل می‌شوند.

این نشان می‌دهد که شرکت‌ شیائومی تصمیم گرفته که مطابق قوانین آمریکا عمل کند و دسترسی کاربران تلفن‌های همراه خود را در برخی از کشور‌ها مانند سوریه، کوبا و … مسدود کند تا به سرنوشت هوواوی دچار نشود.

گزارش‌های به دست آمده نشان می‌دهد که تلفن‌های همراه شیائومی در کشورها‌ی سوریه و کوبا قفل شده است. روی صفحه گوشی‌های قفل شده پیامی مشاهده می‌شود با این مضمون که دستگاه به دلیل محدودیت‌های تحریم بین المللی قفل شده است.

چاره چیست؟

با اینکه هنوز طور رسمی اعلام نشده که ایران نیز شامل این لیست تحریم‌ برند شیائومی می‌شود یا خیر، اما شیائومی لاک کردن گوشی‌های خود را در دیگر کشورها آغاز کرده و باعث نگرانی بسیاری از کاربران خود شده است.

شرکت شیائومی، گوشی‌های خود را با بسته‌بندی‌ها و رام‌های متفاوتی عرضه می‌کند که نام‌های آن‌ها چین، گلوبال و هند است. نسخه چین شامل سرویس‌های چینی و خارج از قوانین گوگل و سیاست‌های آن می‌شود، ولی نسخه گلوبال (جهانی) تحت سیاست‌های گوگل و اندروید است.

در نتیجه گوشی‌های شیائومی اگر از نسخه گلوبال و خصوصا اگر به صورت غیرقانونی وارد کشور‌ شده باشند، بر اساس قوانین صادرات آمریکا، شامل این تحریم می‌شوند. در غیر این صورت کاربران نگران لاک شدن دستگاه تلفن همراه خود نباشند.

در گزارش ایکس‌دی‌ای که بر اساس نظرات کاربران منتشر شده؛ به این موضوع اشاره می‌شود که راهکاری برای جلوگیری از مسدودیت شیائومی وجود دارد، کاربران می‌توانند با نصب کاستوم رام که جدیدترین نسخه اندروید و آپدیت‌های امنیتی به گوشی‌های قدیمی ارائه می‌دهد اما توسط تولید کننده پشتیبانی نمی‌شود، از لاک شدن گوشی خود جلوگیری کنند.

البته این نکته را باید در نظر گرفت که با نصب و استفاده کاستوم رام بر روی گوشی، دیگر گارانتی دستگاه کاربردی نداشته و پشتیبانی نمی‌شود.

کاستوم رام به کاربر اجازه می‌دهد بدون گذاشتن هیچ رده پایی از خود از تمامی امکانات اندروید بهره ببرد و هیچ داده‌ای هم در اختیار کمپانی سازنده گوشی هوشمند خود نگذارد و این اقدام به احتمال زیاد از لاک شدن تلفن همراه شیائومی جلوگیری خواهد کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا