اجتماعی

فاجعه و چاله جمعیتی بزرگ در ایران

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران گفت: دغدغه و نگرانی در این حوزه به حدی است که گاه پشت آدم از کاهش جمعیت کشور می‌لرزد و ما اگر فکری اساسی نکنیم با فاجعه و چاله جمعیتی بزرگی روبه‌رو خواهیم شد.


به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری تسنیم، سودابه کاظمی در نشست با خبرنگاران در اردبیل اظهار کرد: در رشته زنان و زایمان ۶ هزار متخصص در کشور عمدتا به شکل تک جنسیتی مشغول فعالیت هستند که در پنج گروه تخصصی نظیر حاملگی پرخطر، ناباروری، جراحی کم تهاجمی و … فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند.

فاجعه و چاله جمعیتی بزرگ در ایران

وی با بیان اینکه متخصصان این حوزه مسئولیت حفظ جان دو انسان و حتی بیشتر را برعهده دارند، خاطرنشان کرد: زنان و زایمان از معدود رشته‌هایی است که متخصص این رشته باید همواره گوش به زنگ باشد تا در هر ساعاتی از شبانه‌روز در ارائه خدمات به بیماران و زنان باردار آماده سرویس‌دهی باشد.

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران به موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری به عنوان چالش عمده کشور اشاره کرد و گفت: دغدغه و نگرانی در این حوزه به حدی است که گاه پشت آدم از کاهش جمعیت کشور می‌لرزد و ما اگر فکری اساسی نکنیم با فاجعه و چاله جمعیتی بزرگی روبه‌رو خواهیم شد که اگر به موقع عمل نکنیم در لبه پرتگاه قرار گرفته و آسیب ها و دغدغه ها در این حوزه روز به روز بر نگرانی ها می‌افزاید.

کاهش روند مرگ و میر مادران باردار

کاظمی نقش متخصصان زنان را در ارائه مشاوره‌های مناسب برای باروری و افزایش جمعیت و ارتقای سلامت مادران یادآور شد و بیان کرد: بهتر است سیاست‌گذاری‌ها در بالادست به نحوی انجام شود تا این انجمن بتواند در کنار سایر گروه‌ها نقش پررنگ خود را در فرزندآوری ارائه کند.

وی نقش‌آفرینی متخصصان زنان و زایمان را در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های حوزه جمعیتی یادآور شد و گفت: در سال‌های اخیر روند مناسبی را در کاهش روند مرگ و میر مادران باردار شاهد بودیم که کشورمان در این مسیر در حال حاضر ۹ کشور نخست دنیاست که توانسته مرگ و میر مادران را به حداقل برساند.

باید به افزایش باروری ‌کمک کنیم

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران افزود: ما فارغ از مسایل معیشتی و اقتصادی مردم با نگاه علمی و صنفی بر این باوریم که در حوزه زنان و زایمان باید به افزایش باروری در کشور کمک کنیم و در کنار آن وظیفه خطیر خود را در نجات جان انسان‌ها کمکی شایان داشته باشیم.

کاظمی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی رشته زنان و زایمان در ایران که یک رشته تک جنسیتی تبدیل شده رشد و بالندگی خوبی داشته و ما امروز با بهره گیری از تکنولوژی های مدرن شاهد درمان انواع ناباروری ها در کشور هستیم.

علل ناباروری در مردان ‌

وی با بیان اینکه به ازای هر هفت زوج یک زوج نابارور در کشور شناسایی شده است، تصریح کرد: بخش عظیمی از این ناباروری‌ها با روش‌های غربالگری و توجه به مسایل ژنتیکی و برخی دیگر نیز از روش های تشخیصی مدرن قابل درمان هستند که در ۴۰ درصد ناباروی ها مردان و ۶۰ درصد نیز خانم ها دخیل هستند که سعی می‌کنیم با بررسی علل و عوامل آن در درمان این بیماری ها تلاش کنیم.

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران علل ناباروری در مردان را مادرزادی، استرس‌های شغلی، مصرف دارو و بیماری‌های زمینه‌ای در کودکی اعلام کرد و گفت: در سال‌های اخیر با روش‌های مدرن تشخیصی و درمانی سعی شده آمار ناباروری نیز به شدت کاهش پیدا کند.

سقط جنین مذموم و نا‌پسند است

کاظمی به آمارهای متفاوت ارائه شده از سقط‌های جنین اشاره و اظهار کرد: در همه فرهنگ‌ها و آئین‌ها سقط جنین مذموم و نا‌پسند است و حتی در بسیاری از کشورها صدور مجوز در این زمینه با مقاومت مراجع رسمی روبه‌روست.

وی بخشی از این سقط‌ها را به دلیل حاملگی‌های ناخواسته اعلام و خاطرنشان کرد: البته معضلات و آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و دغدغه‌های فرهنگی در این زمینه بسیار تاثیرگذار است و به نظر می‌رسد در این زمینه باید آگاهسازی های بیشتر در جامعه اتفاق بیفتد.

علت اصلی ناباروری در ایران

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران بیان کرد: علت اصلی ناباروری در کشور تاخیر در ازدواج و فرزندآوری است که انتظار می‌رود با راهکارهای مناسب و فرهنگسازی و آموزش در مراحل مختلف آسیب‌های ناشی از این امر کاهش پیدا کند.

کاظمی ترس از زایمان را علت اصلی افزایش آمار سزارین اعلام کرد و گفت: ما باید به سمت زایمان‌های بدون درد با استفاده از تجهیزات و امکاناتی مدرن حرکت کنیم که در این حوزه متخصصان زنان و زایمان هیچگونه دخالتی در ترغیب به اعمال سزارین ندارند.

عمده زایمان ها را به صورت ‌سزارین شاهدیم

وی به طرح دولت در ترویج زایمان طبیعی اشاره کرد و افزود: از سال ۹۷ این دستورالعمل ابلاغ شد، اما با استقبال زنان باردار روبه‌رو نشده و ما پیشنهاد کردیم تا با نگاه اصلاحی این دستورالعمل دوباره مورد توجه قرار گیرد.

رئیس انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران تصریح کرد: به رغم اصلاح این دستورالعمل از آذرماه سال گذشته هیچ اقدامی برای ابلاغ دستورالعمل جدید زایمان طبیعی به استان‌ها انجام نشده و عمده زایمان ها را به صورت ‌سزارین شاهدیم.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا