اقتصادی

فرار مالیاتی با استفاده از حساب اجاره‌ای

مدیر کل مالیاتی استان همدان با اشاره به شناسایی ۱۵۰۰ فقره فرار مالیاتی در این استان گفت: عموما روش فرار مالیاتی که مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از حساب‌های استیجاری است که با شناسایی حساب‌ها و رابطین، یک پرونده بزرگ فرار شناسایی شد.

به گزارش روند بازار، وجیه‌الله ذکوری در خصوص عملکرد اداره کل استان همدان در حاشیه نشست سیاست‌های مالی و مالیاتی کشور گفت: در ۱۱ ماه سال ۱۴۰۲، شاهد وصول ۹۹ درصدی منابع تعیین شده بودیم که معادل ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است. این عدد نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد رشد داشته است. عمده تمرکز ما در سال جاری اتقاء تمکین مودیان بوده است.

وی افزود: مالیات ۵۰ درصد مشمولان تبصره ۱۰۰ استان همدان صفر بوده است. تنها ۳.۵ درصد از مودیان ما بالای ۲۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کردند. عمده بحث ما در استان همدان تمرکز بر فرار مالیاتی بوده است.

شناسایی فرار مالیاتی از طریق حساب‌های استیجاری

ذکوری با اشاره به اینکه ما برای اولین بار در کشور یک کارگروه استانی برای مبارزه با فرار مالیاتی تشکیل دادیم، گفت: این کارگروه با حضور نهادهای مختلف از جمله نهادهای قضائی و سیاسی تشکیل شد. نزدیک به ۱۵۰۰ فقره فرار مالیاتی در این زمینه شناسایی شده و ۷۰۰ میلیارد تومان مالیات نیز تشخیص و به مودیان ابلاغ شده است.

پرونده‌های خاصی در این زمینه شناسایی شده است. در یک پرونده شاهد فروش هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی گوشت بودیم که این فرد اقدام به ارائه اظهارنامه مالیاتی نکرده بود و یا کم اظهاری داشت. در مورد دیگری سرنخی از یک شرکت در استان همدان پیدا کردیم که در کل کشور ۱۳ هزار میلیارد تومان فاکتور جعلی صادر کرده بود. پرونده‌های مشابه فرار مالیاتی در حوزه سیگار و طلا نیز داریم.

وی در خصوص مسیرهای فرار مالیاتی گفت: به طور مثال در پرونده فروش گوشت، شاهد واسطه‌گری بین تولیدکننده یا واردکننده و توزیع‌کننده عمده بودیم. در عین حال شاهد استفاده از حساب استیجاری یا حساب‌های غیرتجاری بودیم. عموما بحث این دسته استفاده از حساب‌های استیجاری است که با شناسایی حساب‌های و رابطین، این فرار شناسایی شد.

برای آنکه بتوانیم مالیات‌های پیش‌بینی شده را وصول کنیم بر روی دو محور تمرکز داریم. محور اول شناسایی مودیان جدید و محور دوم مبارزه با فرار مالیاتی است.

منبع
خبرگزاری تسنیم

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا