اقتصادی

فروش بدون محدودیت ارز

بر اساس بخشنامه جدید بانک مرکزی که با هدف مقابله با نواسانات ارزی به صرافی‌ها ابلاغ شده است از این پس صرافی‌ها می‌توانند ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی بخرند و بدون محدودیت به متقاضیان ارز بفروشند.

به گزارش روند بازار، به گفته رئیس شورای عالی کانون صرافان ابلاغیه جدید بانک مرکزی، صدور مجوز خرید توافقی ارز صادرکنندگان توسط صرافی‌ منجر به عرضه گسترده ارزهای صادراتی در بازار می‌شود که به تعدیل نرخ ارز کمک می‌کند.

تسنیم گزارش داد، روز گذشته و پس از جلسه ویژه ارزی بانک مرکزی با صرافی‌ها، تصمیم جدید بانک مرکزی برای مقابله با نوسانات ارزی در قالب بخشنامه‌ای به صرافی‌ها ابلاغ شد.

طبق مجوز جدید بانک مرکزی، صرافی‌ها از این پس مجاز هستند تا ارز اسکناس صادرکنندگان را با نرخ توافقی، خریداری و به متقاضیان ارز بدون محدودیت بفروشند.

در بخشنامه ابلاغی به صرافی‌های مجاز آمده است که «در راستای درخواست‌های صادرکنندگان و به‌منظور تنظیم و مدیریت بازار ارز و تسهیل برگشت ارز حاصل از صادرات به صورت اسکناس کلیه صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند نسبت به خرید ارز از صادرکنندگان به صورت اسکناس با نرخ توافقی اقدام و منابع تجهیز شده فوق را در سرفصل‌های مصارف ارزی خدماتی (موضوع ابلاغیه شماره ۳۰۱۳۰۵ مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴) و همچنین فروش ارز در سرفصل سایر (کد۲۴) با احراز هویت متقاضی به فروش رسانند.

بدیهی است شرکت‌های صرافی مکلفند عملیات خرید و فروش فوق را حسب مقررات ابلاغی در سامانه نظارت ارز سنا هم‌زمان با انجام معاملات ثبت نمایند.»

با این اقدام بانک مرکزی دو برنامه مهم در راستای تسهیل عرضه و فروش ارز اجرایی می‌شود:

اول این که خرید ارز صادرکنندگان با نرخ توافقی و غیردستوری منجر به افزایش انگیزه صادرکنندگان برای بازگشت ارزهای صادراتی می‌شود.
دوم آنکه بانک مرکزی با صدور مجوز فروش ارز در سرفصل ۲۴ (سایر) با احراز هویت متقاضی، امکان خرید ارز برای متقاضیان از کانال رسمی را تسهیل می‌کند.

نرخ ارز تعدیل می‌شود


کامران سلطانی‌زاده رئیس شورای‌ عالی کانون صرافان درباره تاثیر این بخشنامه در بازار ارز گفت: این بخشنامه مجوزی برای خرید ارز به قیمت توافقی از صادرکنندگان است. به این صورت که صادرکنندگان برای فروش ارز حاصل از صادرات، بدون قیمت دستوری و بدون محدودیت و بر اساس توافق با خریدار، نرخ را مشخص می‌کنند و به صرافی می‌فروشند.

سلطانی‌زاده افزود: در ادامه بر اساس سرفصل‌های مشخص شده در سامانه سنا، نیازهای ارزی مردم پاسخ داده می‌شود. احتمالا بانک مرکزی سقف و سرفصل‌های مدنظر را نیز اعلام می‌کند.

وی توضیح داد: زمانی که صادرکنندگان بتوانند ارز خود را با قیمت توافقی بفروشند، حجم قابل توجهی از ارز صادرکنندگان که معمولا نگه می‌دارند تا قیمت اصلاح شود، بدون توقف و در جهت تامین گردش نقدینگی خود، به سیستم صرافی‌ها عرضه می‌شود.

به‌عبارتی بانک مرکزی با این طرح بدون اینکه از منابع ارزی خودش استفاده کند، می‌تواند از منابع واقعی در بازار ارز استفاده کند و با اصلاح چرخه قیمتی هر زمان که نیاز و ضرورت داشت، از منابع ارزی خودش استفاده کند.

او تاکید کرد: بنابراین فعلا با این مصوبه، بانک مرکزی نیازی ندارد که از منابع ارزی خودش استفاده کند و این اقدام بسیار مثبتی برای بازار ارز است.

سلطانی‌زاده همچنین گفت که قیمت واقعی و توافقی باعث ایجاد رقابت و جذابیت برای فروش ارز حاصل از صادرات در مدت زمان کم و با حجم زیاد می‌شود که به تعدیل نرخ کمک قابل توجهی می‌کند.

قابل توجه صرافی های مجاز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا