اجتماعی

فروش دارو به‌صورت اینترنتی، غیر قانونی است

نائب رییس انجمن داروسازان ایران گفت: فروش دارو در فضای مجازی از جمله شبکه‌های اجتماعی و برخی از پلتفرم‌های داخلی، غیر قانونی است و سلامتی مردم را بطور جدی تهدید می‌کند.

به گزارش روند بازار، سید علی فاطمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: گزارش ها و شواهدی مبنی بر فروش انواع دارو و مکمل‌های دارویی در برخی شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام و تعدادی از پلتفرم های داخلی وجود دارد که در آنها، مبداء ارسال داروها مشخص نیست.

وی با بیان اینکه فروش دارو به‌صورت اینترنتی، غیر قانونی است، اظهار داشت: برخی از آنها از جمله پلتفرم ها ادعا می کنند که داروها را از داروخانه های مجاز تهیه و برای بیماران و متقاضیان، ارسال می کنند اما اگر حرف آنها درست است باید بر اساس بند “ج” و “د” ماده هشت قانون تجارت الکترونیک مبداء ارسال کالا مشخص باشد.

فاطمی ادامه داد: همچنین اگر دارو از داروخانه تهیه و ارسال شده باید دکتر داروساز و مسوول فنی داروخانه نیز مشخص باشد در حالی‌که چنین اتفاقی در فروش اینترنتی دارو نمی افتد.

وی با تاکید بر اینکه در مواردی نیز شاهد گرانفروشی در فروش اینترنتی داروها هستیم، خاطرنشان کرد: پاییز امسال که به‌دلایل مختلف از جمله همه‌گیری آنفلوآنزا با کمبود برخی از داروها مواجه بودیم، برخی داروهای مورد نیاز مردم به چند برابر قیمت در فضای مجازی فروخته می شد از جمله سِرم که قیمت آن حدود ۱۷ هزار تومان است اما به قیمت حدود ۵۰ هزار تومان فروخته می‌شد.

نائب رییس انجمن داروسازان ایران تصریح کرد: همچنین در فروش اینترنتی دارو شاهد عرضه برخی از داروهای قاچاق، خارج از شبکه، غیر مجاز، داروهای تحت کنترل که می‌تواند وابستگی به‌وجود بیاورد یا فروش آن در داروخانه ممنوع است، هستیم.

فاطمی به ” داروخانه های اجاره ای ” نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در موارد اندکی، داروخانه هایی به اسم دکتر داروساز مجوز تاسیس می‌گیرند، اما در واقع، افراد غیر داروساز سرمایه‌گذار آن هستند، دکتر داروساز در آن نقشی ندارد و تخلفاتی اتفاق می افتد.

به گفته وی، تخلف هایی مانند گرانفروشی و فروش داروهای تقلبی، خارج از شبکه و تحت کنترل مانند سقط جنین یا مخدر از طریق فروش اینترنتی و برخی از داروخانه‌های اجاره ای صورت می‌گیرد و نمونه‌های متعدد آن دیده شده است.

وی با بیان اینکه برخوردهایی با فروش اینترنتی دارو در کشور صورت گرفته است، تاکید کرد: قوانین موجود در این زمینه چندان بازدارنده نیست و وضع قوانین جدید برای برخورد با فروشندگان دارو در فضای مجازی ضرورت دارد.

فاطمی با اشاره به اینکه در برخی موارد شاهد جریمه‌های نقدی بسیار کم برای متخلفان فروش اینترنتی دارو در کشور بودیم، افزود: لازم است برخوردهای قاطع و جدی تری با چنین تخلفاتی که به‌طور مستقیم سلامتی مردم را تهدید می کند، صورت گیرد و صفحات آنها در فضای مجازی سریع مسدود شود.

وی تصریح کرد: چالش دیگری که وجود دارد این است که قوانین موجود نیز به درستی و کامل انجام نمی‌شود.

فاطمی درباره عوامل ایجاد بازار سیاه دارو و فروش آن از طریق فضای مجازی توضیح داد: بازار سیاه دارو و فروش در شبکه‌های مجازی زائیده کمبودهای دارویی است، اگر با برنامه‌ریزی درست جلوی کمبودهای دارویی گرفته شود، هیچوقت بازار سیاه ایجاد نمی‌شود تا مردم مجبور شوند بعضا داروهای قاچاق و تقلبی را به چند برابر قیمت از قاچاقچیان بخرند.

وی اضافه کرد: بنابراین باید با ایجاد ذخایر استراتژیک دارو در کشور، جلوی کمبودهای دارویی را بویژه در مواقع خاص مانند همه‌گیری بیماری یا حوادث غیر مترقبه گرفت و با انعطاف‌پذیر کردن فهرست دارویی رسمی ایران و تنوع بخشیدن به داروهای در دسترس، انگیزه را برای قاچاق دارو از بین برد.

نائب رییس انجمن داروسازان ایران از مردم خواست که دارو را فقط از داروخانه و به‌صورت حضوری تهیه کنند.

مطابق تبصره ۳ ماده ۳ قانون مربوط به مقررات پزشکی و دارو و مواد خوراکی و آشامیدنی، کلیه فرآورده‌ های تقویتی، تحریک کننده، ویتامین ها و غیره که فهرست آن توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام و منتشر می شود، جزو اقلام دارویی است و محل عرضه آنها صرفا باید داروخانه باشد.

سازمان غذا و دارو مهر سال ۱۴۰۰ تاکید کرد که ارائه بی‌حساب و کتاب مکمل‌های دارویی و تغذیه‌ای در برخی از پلتفرم‌های داخلی سلامت مردم را تهدید می‌کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا