اجتماعیگردشگری

سود ۷۰ میلیون تومانی از فروش فیش حج تمتع

سهمیه اعزام زائران ایرانی برای حج تمتع امسال تقریبا نصف شد. برخی از زائران باید سال‌ها در صف انتظار بمانند تا بتوانند حج واجب را به جا آورند. اما به جای آن می‌توانند فیش حج با اولویت اعزام بخرند. هر فیش ۵۸ تا ۷۵ میلیون تومان. این در حالی است که فروشندگان این فیش‌ها را سال‌ ۸۵ حدود یک میلیون تومان خریدند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، کمتر از دو ماه تا برگزاری حج تمتع امسال مانده است. سهمیه ایران تقریبا نصف شد. متقاضیان زیاد است و سهمیه اعزام محدود. شرایطی که بازار خرید و فروش فیش حج را داغ کرده است. هر فیش برای فروشنده از ۵۷ تا ۷۵ میلیون تومان سود دارد.

۷۴ هزار و ۵۰۰ نفر در سال ۹۹ قرار بود برای مراسم حج تمتع اعزام شوند. اما با شیوع کرونا اعزام زائران متوقف شد. حالا بعد از دو سال عربستان اجازه انجام مراسم را داده اما سهمیه کشورها را هم ۴۵ درصد کاهش داد. سهم ایران حالا به ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است. سایر زائران باید در صف انتظار برای سال بعد بمانند.

چه کسانی از اعزام امسال جا می‌مانند؟

شرایط مراسم امسال برای زائران ایرانی کمی دشوار است. عربستان علاوه بر سهمیه زائران، شرط واکسیناسیون را هم دارد. بر این اساس کسانی که واکسن ایرانی دریافت کرده‌اند، امکان اعزام را ندارند.

ضمن اینکه افراد بالای ۶۵ سال هم امکان رفتن را ندارند. البته سازمان حج و زیارت گفته که به دنبال این است تا شرط سنی را تغییر دهد. مجموع این شرایط برخی را ترغیب به فروش فیش حج می‌کند. اگرچه سال‌ها در صف انتظار بودند تا برای حج تمتع اعزام شوند.

سازمان حج و زیارت امسال زائر جدید قبول نمی‌کند. به عبارتی یعنی اگر کسی فیش حج هم بخرد برای سال بعد یا سال‌های آینده است. اما برخی از فروشنده‌های فیش حج مدعی هستند که فیش آنها اولویت اعزام دارد و همین امسال اعزام می‌شوند.

فروش فیش حج، ۷۵ میلیون تومان

به جز آن، فیش‌های قدیمی‌تر حج شانس اعزام بیشتری دارند. مثلا فیش سال ۸۴ یا ۸۵ باشد، امکان اعزام برای سال بعد وجود دارد. هر فیش از ۵۸ میلیون تومان تا ۷۵ میلیون تومان هم خرید و فروش می‌شود.

این در حالی است که متقاضیان فیش حج را سال ۸۵ حدود یک میلیون تومان خریدند. به عبارتی از ۵۷ تا ۷۵ میلیون تومان برای فروشنده سود دارد.

یکی از فروشندگان فیش حج می‌گوید: «فیش حج واجب برای سال بعد داریم ۵۸ میلیون تومان. فیش ارزان‌تر هم داریم اما برای حدود پنج سال بعد، ۳۳ میلیون تومان است.»

یکی فروشنده دیگر می‌گوید: «فیش حج مادرم است. فیش سال ۸۵ است و اولویت اعزام دارد. ۷۵ میلیون تومان هم می‌فروشیم.» فروشنده دیگر فیش حج سال ۸۶ را ۴۵ میلیون تومان می‌فروشد. برخی هم ارزان‌تر می‌فروشند مثلا ۱۲ میلیون تومان. اما فیش حج برای سال‌های ۹۰ به بعد است. اما زائران باید چند سالی هم در صف بمانند.

حج تمتع چقدر خرج دارد؟

البته خریداران حج باید به جز هزینه فیش، هزینه دیگری هم پرداخت کنند. هزینه کاروان. آنطور که یکی از دفاتر خرید و فروش فیش حج می‌گوید هزینه کاروان هم حدود ۴۰ میلیون تومان می‌شود.

به عبارت دیگر زائری که می‌خواهد در صف انتظار چند ساله نماند، باید بیش از ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کند. البته با احتمال ثابت بودن نرخ ارز!

البته کسانی هم که امسال اعزام می‌شوند سال ۹۹ حدود ۳۵ میلیون تومان پرداخت کرده‌اند. آنطور که سازمان حج و زیارت اعلام کرد، زائران باید ۲۰۰ دلار دیگر هم پرداخت کنند. اگر این ۲۰۰ دلار بر اساس ارز نیمایی فعلی محاسبه شود، حدود ۱۰۰ میلیون تومان می‌شود.

حدود ۳۵ هزار نفر از زائرانی که سال ۹۹ قرار بود اعزام شوند، سال بعد اعزام می‌شوند. البته برخی شانس این را دارند که به جای انصرافی‌ها اعزام شوند.

شاید سال بعد عربستان سهمیه ایران را بار دیگر به شرایط قبل برگرداند. اگر حدود ۷۵ هزار نفر اعزام شوند، ۳۰ هزار نفر دیگر به لیست اضافه می‌شوند. یعنی کسانی که فیش خریدند و زائر جدید هستند ممکن است برای حج اعزام شوند.

تنها فیش حج تمتع نیست که خرید و فروش می‌شود. فیش حج عمره را هم حدود ۱۲ میلیون تومان می‌فروشند.

مراقب فیش جعلی باشید

صادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت نیز به جام جم گفت: «افرادی که ثبت‏نام کرده‌اند اما به هر دلیلی نمی‌توانند به حج تمتع بروند، می‎توانند افراد درجه یک خانواده را به جای خود روانه حج کنند.»

او همچنین گفت: «اگر افرادی قصد فروش فیش را دارند، باید درخواست آنها در کمیسیونی که در سازمان حج ‌و زیارت تشکیل می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این بین شهروندان باید مراقب باشند فیش‌های جعلی به آنها فروخته نشود. به همین دلیل بهتر است به سازمان حج ‌و زیارت شهرشان مراجعه کنند.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا