اقتصادی

ماجرای فروش کیلویی نان چیست؟

بعد از پیشنهاد پرداخت یارانه نان، مساله فروش کیلویی نان مطرح شده است. طرحی که گویا کلیات آن تصویب شده و قرار است سازوکار آن روشن شود.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، از چند هفته قبل این مساله مطرح شد که نان با قیمت یارانه‌ای به مردم داده شود. به این ترتیب که افراد بر اساس سهمیه مقرر بتوانند نان یارانه‌ای بخرند و مازاد آن از طریق قیمت آزاد به مشتریان عرضه شود.

اما همان زمان ابهاماتی درباره نحوه فروش نان یارانه‌ای مطرح بود. اینکه یارانه به چه نانی تعلق می‌گیرد و هر فرد ماهانه چند نان یارانه‌ای می‌تواند بخرد.یا این سوال که یارانه نان برای خرید کدام نوع نان است و تغییر وزن و قیمت نان در طرح جدید،‌ چگونه محاسبه می‌شود؟

حالا رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران و وزیر جهادکشاورزی از طرح فروش کیلویی‌نان خبر داده‌اند.طرحی که بر اساس آن احتمالا هر خانوار سهمیه ماهانه مشخصی خرید نان یارانه‌ای دارد.

خانوار می‌تواند در ماه معادل سهمیه‌ تخصیص یافته شده نان با قیمت یارانه‌ای بخرد. اگر بخشی از این سهمیه باقی ماند، مانند سهمیه بنزین قابل انتقال به ماه بعد است و اگر خانواری بیش از حد تعیین شده نان مصرف کنند، باید آن را با قیمت آزاد تهیه کنند. حالا اعلام شده که طرح فروش کیلویی‌نان اجرا می‌شود.

نحوه فروش کیلویی نان


وزیر جهادکشاورزی در گفتگو با صداوسیما اعلام کرده که طرح فروش وزنی (کیلویی) نان در شورای آرد و نان در دست بررسی است و پس از اتخاذ تصمیم‌گیری می‌شود.

اما سازوکار فروش کیلویی نان چگونه است؟ رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران هم از طرح فروش کیلویی نان خبر داده و از جزئیات جدید آن رونمایی کرده است.

به گفته محسن لزومیان، طرح فروش‌کیلویی نان مانند فروش بنزین سهمیه‌ای است. ماهانه سهمیه بنزین مشخصی به حساب کارت سوخت افراد واریز می‌شود. در تمام جایگاه‌های سوخت، دستگاه‌های پمپ بنزین یک دستگاه کارتخوان مجزا دارند که به پمپ‌های بنزین متصل است. بعد از سوخت‌گیری، میزان بنزین استفاده شده و مبلغ آن روی صفحه نمایش داده می‌شود و فرد هزینه آن را می‌پردازد.

حالا لزومیان گفته سازوکار فروش نان کیلویی هم به همین شکل است. یعنی تمامی نانوایی‌ها به ترازوی هوشمند و دستگاه کارتخوان متصل می‌شوند.

این دو دستگاه به هم وصل است. به این شکل که بعد از هر بار خرید نان،‌وزن و قیمت نان یارانه‌ای روی دستگاه کارتخوان مشخص می‌شود و فرد می‌تواند از یارانه‌ای که دولت پرداخته برای خرید نان استفاده کند.

یعنی در این طرح،‌ نانوایی‌های کشور به یک سامانه هوشمند سراسری متصل می‌شوند و معیار فروش نان از عددی به وزنی یا همان کیلویی تغییر می‌کند. در این حالت تمام حجم و مبلغ خرید و فروش نان با قیمت آزاد و یارانه‌ای قابل رصد است. لزومیان گفته طرح یکپارچه‌سازی فروش نان در نانوایی ها طرح ” مهیا” است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا