دانش و فناوری

فناوری زنده یاب برای پهپادها ابداع شد

محققان فناوری جدیدی برای دوربین پهپاد ابداع کرده اند که با کمک آن می توانند از فاصله ۸ متری حرکات قفسه سینه افراد را رصد و در عملیات های نجات، افراد زنده را شناسایی کنند.

به گزارش روند بازار به نقل از دیلی میل، محققان روش جدیدی یافته اند تا با کمک یک تکنیک جدید به پهپادها کمک کنند هنگام وقوع فجایع و بلایا و عملیات های جستجو و نجات به سرعت  افراد زنده را شناسایی کنند.

سیستم جدید با استفاده از عکس های متوالی که دوربین پهپاد ثبت می کند حرکات قفسه سینه افراد را ردیابی می کند. حرکات قفسه سینه افراد نشان دهنده ضربان قلب و تنفس فرد است.

این فناوری می تواند از فاصله حدود ۸ متری با دقت ۱۰۰ درصد علائم حیاتی فرد را رصد کند.

تحقیق مذکور که در نوع خود بسیار جالب است توسط گروهی از محققان دانشگاه جنوب استرالیا و دانشگاه میدل تکنیکال در بغداد انجام شده است. این پژوهش نشان داد دوربین پهپاد با بررسی قفسه سینه فرد می تواند نجات یافتگان یک فاجعه یا بلای طبیعی را شناسایی کند. 

در تحقیقات پیشین سیستم های شناسایی نجات یافتگان تغییر رنگ پوست یا درجه حرارت بدن افراد را رصد می کردند. اما سیستم جدید برای ردیابی علائم حیات در انسان ها دقیق تر است.

این فناوری محدودیت های سیستم های پیشین را ندارد و از فاصله ۸ متری  قادر است حرکات قفسه سینه بدن انسان را در هرحالتی رصد کند.

سیستم مذکور روی ۸ نفر (۴ مرد و ۴ زن) و همینطور یک مانکن آزمایش شده است. افراد در حالت مختلفی روی زمین قرار داشتند.  

محققان با استفاده از ویدئوهایی که در روز و از فاصله ۸ متری افراد ثبت شد، به طور موفقیت آمیز افراد زنده را مانکن تشخیص دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا