ورزش

فهرست کامل ورزشکاران ایران برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو

در فاصله یازده روز مانده تا آغاز بازی‌های المپیک توکیو ترکیب کاروان ورزش ایران برای حضور در این دوره از بازی‌ها با حضور ۵۶ ورزشکار مرد و ۱۰ ورزشکار زن نهایی شده است.

به گزارش روند بازار به نقل از مهر، به فاصله پنج سال بعد از برگزاری آخرین دوره بازی‌های المپیک تابستانی، دوره جدید این بازی‌ها از اول مردادماه با برگزاری مراسم افتتاحیه به صورت رسمی آغاز می‌شود تا استثنایی‌ترین دوره المپیک در تاریخ این بازی‌ها به ثبت برسد.

توکیو محل برگزاری سی و دومین دوره بازی‌های المپیک است که قرار است محل رقابت حدود ۱۱ هزار ورزشکار از ۲۰۶ کشور جهان باشد. در این ترکیب، ۶۶ نفر ورزشکاران ایرانی هستند که در ۱۷ رشته سهمیه حضور در بازی‌های را به دست آورده‌اند.

اولین سهمیه ورزش ایران برای این دوره بازی‌های المپیک اردیبهشت ماه دو سال پیش توسط نجمه خدمتی به دست آمد. این تیرانداز کشورمان از حضور در جام جهانی ۲۰۱۹ چین و کسب جایگاه پنجم در مرحله فینال این رقابت‌ها، اولین سهمیه المپیکی ورزش ایران برای بازی‌های ۲۰۲۰ را از آن خود کرد.

پریسا جهانفکریان هم آخرین ورزشکار ایرانی بود که صاحب سهمیه این بازی‌ها شد. این وزنه بردار کشورمان که در چهار رویداد گزینشی برای المپیک شرکت کرده بود به واسطه انصراف نماینده ساموا وارد فهرست المپیکی‌های فوق سنگین شد اما در نهایت وی به دلیل مصدومیت و جراحی فاقد شرایط لازم برای حضور در المپیک تشخیص داده شد و به همین دلیل از فهرست مسافران ایرانیِ توکیو خارج شد.

بدین ترتیب یک سهمیه ورزش ایران برای المپیک توکیو از دست رفت در حالی که پیش از آن هم یک سهمیه دیگر سوخت شده بود. بهمن عسگری کاراته ۷۵- کیلوگرم کشورمان که اتفاقاً از امیدهای طلایی کاروان ایران هم به حساب می‌آمد دو سال پیش (بهمن ماه ۹۸) از حضور در لیگ جهانی به سهمیه المپیک دست یافت اما دو هفته پیش مثبت اعلام شدن نتیجه تست دوپینگ او باعث حذف نامش از فهرست المپین های کشور شد.

اینگونه دو سهمیه قطعی ورزش ایران برای حضور در بازی‌های المپیک تابستانی توکیو روی هوا رفت تا ترکیب ورزشکاران ایرانی حاضر در توکیو از ۶۸ نفر به ۶۶ نفر کاهش پیدا کند.

سهمیه‌ای که اعطا نشد

مسئولان ورزش ایران امیدوار بودند به واسطه رایزنی‌های انجام شده با فدراسیون جهانی کاراته بتوانند در این رشته توسط رزیتا علیپور صاحب یک سهمیه دیگر شوند و اینگونه تعداد سهمیه‌های خود را بازهم افزایش دهند. حتی در این زمینه مکاتباتی هم از طرف کمیته ملی المپیک با کمیته بین المللی المپیک صورت گرفت و مدارک و مستندات لازم هم در اختیار این نهاد بین المللی قرار گرفت اما در نهایت پیگیری‌های انجام شده به نتیجه مورد نظر منتهی نشد و سهمیه جدیدی به ورزش و کاراته ایران اختصاص پیدا نکرد.

از طرفی ۵ جولای (۱۴ تیرماه) ثبت نام نهایی کاروان کشورها برای حضور در بازی‌های المپیک انجام شد. بعد از آن و تا به امروز هیچ عاملی مانند آسیب دیدگی، دوپینگ و … باعث جابه جایی در ترکیب المپیکی کشورها شد تا راه و روزنه‌ای برای دستیابی به سهمیه جدید ایجاد شود.

ترکیب کاروان ایران در المپیک توکیو؛ ۵۶ ورزشکار مرد و ۱۰ ورزشکار زن

سی و دومین دوره بازی‌های المپیک طی روزهای اول تا ۱۷ مردادماه به میزبانی توکیو برگزار می‌شود.

کاروان ورزش ایران با لحاظ کردن دو سهمیه سوخته خود با ۶۶ ورزشکار شامل ۵۶ ورزشکار در بخش مردان و ۱۰ ورزشکار در بخش بانوان در این دوره بازی‌ها شرکت خواهد داشت. این ورزشکاران در ۱۷ رشته (۱۶ فدراسیون) دوومیدانی، تیراندازی، کشتی آزاد، کشتی فرنگی، دوچرخه سواری، تیروکمان، تکواندو، شمشیربازی، کاراته، بوکس، تنیس روی میز، قایقرانی، وزنه برداری، شنا، بدمینتون، والیبال و بسکتبال در المپیک توکیو شرکت خواهند کرد.

ترکیب ۶۶ نفره ورزشکاران ایران برای شرکت در سی و دومین دوره بازی‌های المپیک به این شرح اعلام شده است:

رشتهمادهنام ورزشکار
دوومیدانیپرتاب دیسکاحسان حدادی
دوومیدانی۱۰۰ متر سرعتحسن تفتیان
دوومیدانی۴۰۰ متر بامانعمهدی پیرجهان
دوومیدانی۱۰۰ متر سرعتفرزانه فصیحی
تیراندازی۱۰ متر تفنگ بادی بانواننجمه خدمتی
تیراندازی۱۰ متر تفنگ بادی بانوانآرمینا صادقیان
تیراندازی۱۰ متر تفنگ بادی بانوانهانیه رستمیان
تیراندازی۵۰ متر تفنگ سه وضعیت زنانفاطمه کرم زاده
تیراندازی۵۰ متر تفنگ سه وضعیت مردانمهیار صداقت
تیراندازی۱۰ متر تپانچه بادی مردانجواد فروغی
کشتی آزاد۵۷- کیلوگرمرضا اطری
کشتی آزاد۸۶- کیلوگرمحسن یزدانی
کشتی آزاد۱۲۵ کیلوگرمامیرحسین زارع
کشتی آزاد۶۵ کیلوگرممرتضی قیاسی
کشتی آزاد۷۴ کیلوگرممصطفی حسین خانی
کشتی آزاد۹۷ کیلوگرممحمد حسین محمدیان
کشتی فرنگی۶۰ کیلوگرمعلیرضا نجاتی
کشتی فرنگی۷۷ کیلوگرممحمد علی گرایی
کشتی فرنگی۱۳۰ کیلوگرمامین میرزازاده
کشتی فرنگی۶۷ کیلوگرممحمدرضا گرایی
کشتی فرنگی۹۷ کیلوگرممحمدهادی ساروی
دوچرخه سواریجاده – تایم تریلسعید صفرزاده
تیروکمانریکرو مردانمیلاد وزیری
تکواندو۵۸- کیلوگرمآرمین هادی پور
تکواندو۶۸- کیلوگرممیرهاشم حسینی
تکواندووزن ۵۷- کیلوگرمناهید کیانی
شمشیربازیاسلحه سابرمجتبی عابدینی
شمشیربازیاسلحه سابرعلی پاکدامن
شمشیربازیاسلحه سابرمحمد رهبری
شمشیربازیاسلحه سابرمحمد فتوحی
کاراته۶۸+ کیلوگرمحمیده عباسعلی
کاراته۸۴+ کیلوگرمسجاد گنج زاده
کاراته۵۵- کیلوگرمسارا بهمنیار
بوکس۵۷ تا ۵۲ کیلوگرمدانیال شه بخش
بوکس۷۵ تا ۶۹ کیلوگرمسید شاهین موسوی
تنیس روی میزانفرادینیما عالمیان
قایقرانیکایاک یک نفره هزار متر مردانعلی آقا میرزایی
قایقرانیروئینگ تک نفرهنازنین ملایی
وزنه برداریدسته ۱۰۹ کیلوگرمعلی هاشمی
وزنه برداریدسته ۱۰۵+ کیلوگرمعلی داودی
شنا۲۰۰ متر پروانهمتین بالسینی
بدمینتونانفرادیثریا آقایی
والیبالتیمی مردانسعید معروف
والیبالتیمی مردانجواد کریمی
والیبالتیمی مردانسید محمد موسوی
والیبالتیمی مردانعلی اصغر مجرد
والیبالتیمی مردانمسعود غلامی
والیبالتیمی مردانامیر غفور
والیبالتیمی مردانصابر کاظمی
والیبالتیمی مردانمیلاد عبادی پور
والیبالتیمی مردانمیثم صالحی
والیبالتیمی مردانمرتضی شریفی
والیبالتیمی مردانمهدی مرندی
والیبالتیمی مردانآرمان صالحی
بسکتبالتیمی مردانبهنام یخچالی
بسکتبالتیمی مردانمحمد حسن زاده
بسکتبالتیمی مردانآرون گرامی پور
بسکتبالتیمی مردانمایک رستم پور
بسکتبالتیمی مردانحامد حدادی
بسکتبالتیمی مردانصمد نیکخواه بهرامی
بسکتبالتیمی مردانمحمد جمشیدی
بسکتبالتیمی مردانارسلان کاظمی
بسکتبالتیمی مردانمحمدسینا واحدی
بسکتبالتیمی مردانپویان جلال پور
بسکتبالتیمی مردانسعید داورپناه
بسکتبالتیمی مرداننوید رضایی فر

رکوردهایی که شکسته شد

ورزش ایران برای المپیک ۲۰۱۶ ریو صاحب ۶۴ سهمیه در ۱۵ رشته (۱۴ فدراسیون) شد و در نهایت هم با ۶۳ ورزشکار عازم ریودوژانیرو شد. وعده مسئولان ورزش ایران برای سی و دومین دوره بازی‌های المپیک و اعزام کاروان به این بازی‌ها «رکوردشکنی» نسبت به المپیک ریو بود.

البته که هدف رکوردشکنی در تعداد سهمیه‌ها بود اما در نهایت این مهم در دو بخش دیگر هم حاصل شد چرا که نه تنها تعداد سهمیه‌های ایران برای المپیک توکیو از رکورد ریو گذشت بلکه این رکوردشکنی در تعداد سهمیه‌های بانوان و رشته‌های المپیکی هم حاصل شده است.

در ترکیب کاروان اعزامی به بازی‌های ریو ۹ ورزشکار در بخش بانوان حضور داشتند. حضور این تعداد ورزشکار زن در ترکیب کاروان المپیک رکورد بی سابقه در تاریخ ورزش ایران بود. برای المپیک توکیو اما این رکورد مجدد شکسته شد و به ۱۰ ورزشکار در بخش بانوان ارتقا یافت.

البته هر ۹ سهمیه ورزش بانوان ایران برای المپیک ریو با حضور در میادین گزینشی و ثبت رکوردهای لازم به دست آمد اما برخی بانوان ورزشکار سهمیه خود را برای المپیک توکیو به روش‌های دیگر حاصل شد مانند فرزانه فصیحی که از طریق سهمیه یونیورسالیتی المپیکی شد یا ثریا آقایی و پریسا جهانفکریان که به واسطه انصراف رقبا وارد فهرست المپیکی‌ها شدند.

علاوه بر این مجموع سهمیه‌های المپیکی ایران در ۱۷ رشته به دست آمد و این خود رکورد دیگری بود که برای المپیک توکیو شکسته شد.

بسکتبال، بدمینتون و کاراته رشته‌هایی هستند که در المپیک ریو حضور نداشتند اما برای این دوره بازی‌ها صاحب سهمیه شدند (البته کاراته رشته جدید در المپیک توکیو به حساب می‌آید). ضمن اینکه درالمپیک ریو جودو با ۲ نماینده حضور داشت اما برای این دوره سهمیه‌ای ندارد.

خبرنگار: زینب حاجی حسینی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا