فرهنگی

قانون قیمت‌گذاری ثابت کتاب در ایران امکان اجرا ندارد

به گفته مدیر انتشارات افراز، قانون قیمت‌گذاری ثابت کتاب با توجه به نوسانات قیمت کاغذ و مواد مصرفی چاپ هرگز نمی‌تواند در ایران اجرا شود.

به گزارش روند بازار به نقل از ایرنا، اعظم کیان‌افراز درباره امکان اجرای قانون قیمت ثابت کتاب در ایران به خبرنگار کتاب ایرنا گفت: کتاب باید مانند همه کالاهای دیگر همه جا با قیمت یکسان فروخته شود. برای مثال یک کالای فرهنگی مانند لوازم‌التحریر را در نظر بگیرید، قیمت لوازم‌التحریر در کتاب‌فروشی‌های مختلف یکسان است. همچنین باید توجه داشت معمولا مشتری‌ها خواستار تخفیف برای این کالا نیستند.

مدیر انتشارات افراز با تاکید بر فرهنگ نادرست خرید کتاب با تخفیف که میان مخاطب‌های این کالای فرهنگی مرسوم شده، ادامه داد: این فرهنگ در جامعه ما به اشتباه جا افتاده‌است، مردم فکر می‌کنند به این دلیل که کتاب می‌خرند باید بتوانند تخفیف دریافت کنند. این دیدگاه در نتیجه فعالیت فروش کتاب در اماکن مختلف مانند مترو، میدان‌ها و خیابان‌های شهر شکل گرفته‌است. یعنی جاهایی که تخفیف‌های نامتعارف دارند، مجموعه این اقدامات به بازار نشر آسیب زده‌است.

او با اشاره به ترویج فروش کتاب با تخفیف نامتعارف در فضای مجازی توضیح داد: از طرفی سایت‌هایی هستند که تمام سال برای کتاب تخفیف درنظر می‌گیرند، این تخفیف را ناشر لحاظ نمی‌کند، اما سایت تخفیف در نظر می‌گیرد، زیرا برای مثال گرداننده سایت، مدیر شرکت پخش کتاب است و با خارج کردن درصد درنظرگرفته شده برای کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند تخفیف بالایی در طول سال داشته‌باشند. این مساله دیگری است که به بدنه نشر کشور آسیب وارد می‌کند.

باید جلوی تخفیف‌های نامتعارف گرفته‌شود

به گفته کیان‌افراز قیمت‌گذاری ثابت با توجه به نوسانات قیمت کاغذ و مواد مصرفی چاپ هرگز نمی‌تواند در ایران اجرا شود. ناشر حتی نمی‌تواند برای ۶ ماه یک تعرفه در نظر بگیرد. اما این مساله منکر این نیست که باید جلوی تخفیف‌های نامتعارف گرفته‌شود.

او با تاکید بر آسیب‌هایی که فروش کتاب با تخفیف بالا و ثابت در فضای مجازی بر بدنه نشر وارد می‌کند، افزود: باید مانع فعالیت سایت‌هایی شد که همواره در فروش خود تخفیف در نظر می‌گیرند، همه فروشندگان کتاب باید موظف باشند که محدودیت زمان و درصد تخفیف را در نظر بگیرند. برای مثال در نهایت کتاب را با ۱۰ درصد تخفیف ارائه کنند و نه ۳۰ درصد! اگر چنین برنامه‌هایی در نظر گرفته‌شود، شاید بتواند به ادامه فعالیت ناشران کمک کند و این فرهنگ را که برخی فکر می‌کنند حتما باید کتاب را با تخفیف بخرند، اصلاح کند.

به گفته مدیر انتشارات افراز باید در نظر داشت در هر صورت این تخفیف‌ها از منظری به مخاطب کمک می‌کند. تخفیف‌هایی که در طول سال با نمایشگاه کتاب یا طرح‌های فصلی به مخاطب ارائه می‌شود، به مخاطب این امکان را می‌دهد که به کتاب دسترسی داشته‌باشد. شاید از این راه بتوان مانع تخفیف‌های نامتعارف شد.

او با تاکید بر نقش اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان در تنظیم بازار نشر، گفت: اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان باید در این حوزه اقدام کند، زیرا با در نظر گرفتن نوسان‌های قیمت و تورم نمی‌توان قیمت کتاب را ثابت نگه‌داشت.


روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا