اجتماعی

قتل میترا استاد عمدی بوده است؛ نجفی قصاص نمی شود

جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور در مورد رای اصراری پرونده محمدعلی نجفی با حضور رئیس دیوان عالی کشور برگزار و بار دیگر در آن تاکید شد که قتل میترا استاد عمدی بوده است.

حجت الاسلام مرتضوى مقدم، رییس دیوان عالی کشور در این رابطه اظهار داشت که پرونده نجفی ویژگى خاصی ندارد و مثل همه پرونده هایی است که به صورت اصرارى مطرح مى شود؛ اما چون افکار عمومى موضوع این پرونده را دنبال مى کرد، این موضوع جلوه پیدا کرده است وگرنه ما هر هفته جلسه داریم.

منظور از پرونده هاى اصرارى، مواردی است که بعد از اظهار نظر دیوان عالى کشور بر ایراد به راى دادگاه ها نظر دیگرى دارند که باید در هیات عمومى مطرح و تعیین تکلیف شود و طبق اعلام مرتضوی مقدم این پرونده یک یا دو بار بین دادگاه ها و شعبه دیوان عالى مورد بحث قرار گرفته و نهایتا در هیات عمومى باید تعیین تکلیف شود.قتل میترا استاد

پسر میترا استاد

رئیس دیوان عالی کشور در ادامه اظهار داشت که پرونده شهردار سابق در حال حاضر شاکى خصوصى ندارد و قصاص و دیه منتفی است و صرفا باید از نظر جنبه عمومى جرم تعیین تکلیف شود چرا که برخى از جنایات جنبه عمومى دارند. جنبه عمومى پرونده ها نیز با در نظر داشتن اینکه قتل عمد بوده یا غیرعمد و شبه عمد مشخص می شود و حالا برای تعیین جنبه عمومی جرم بین دادگاه ها و شعبه دیوان عالى کشور اختلاف افتاده است.

گفتگوی محمدعلی نجفی و مسعود استاد در دادگاه

در ادامه جلسه هیات عمومی دیوان عالی کشور رییس شعبه مربوطه گزارشى در خصوص این پرونده را به شرح زیر قرائت کرد:

ما معتقدیم که گلوله کمانه کرده و مستقیم به سینه مقتول اصابت نکرده است. هرچند در این پرونده شاکی خصوصی مصالحه کرده؛ اما آنچه برعهده دیوان عالی کشور است بررسی عمد یا غیرعمد بودن این پرونده و پرونده های دیگر است. پرونده در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران رسیدگی شده است و حکم بر عمد بودن قتل داده شده و حکم قصاص صادر شده است. آن زمان به شعبه ایرادی گرفته شد مبنی بر اینکه گلوله ای از دست خارج و به سینه خورده است که خیلی دقیق نبود و به همین دلیل ما ایراد شکلی و ماهوی به آن گرفتیم. موضوع مورد بحث شعبه دیوان با دادگاه این است که گلوله به بدن مستقیما نخورده است.

در نهایت حجت الاسلام مرتضوی مقدم رییس دیوان عالی کشور گفت پس از انجام رای گیری در هیات عمومی دیوان عالی کشور از ۶۶ قاضی کیفری ۳۹ قاضی رای دادگاه کیفری را تایید کردند و ۲۷ رای دیوان عالی تایید کردند. بر این اساس، قتل عمد است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا