قدرتمندترین ارتش های جهان؛ ایران بالاتر از عربستان

مقایسه قدرت نظامی کشورها کار بسیار ساده ای نیست اما مجله Global Firepower هر ساله با تمرکز بر روی ۵۵ فاکتور نمره ای به نزدیک به ۱۴۰ کشور در زمینه قدرت نظامی داده و سپس آن ها را رده بندی می نماید. امسال نیز این مجله ۱۳۷ کشور  جهان را از لحاظ قدرت نظامی رده بندی کرده و کشور مولداوی را نیز به این فهرست اضافه کرده است.

در این رده بندی تنوع سلاح های هر کشور نیز لحاظ شده و توجه ویژه ای به تعداد پرسنل فعال نظامی در هر کشور شده است. جغرافیا، ظرفیت لجستیکی، منابع طبیعی موجود و شرایط صنعت محلی نیز به عنوان فاکتورهایی مهم در رده بندی ارتش های جهان مورد توجه بوده اند. کشورهای شناخته شده دارای قدرت هسته ای نیز اگر چه جزو قدرتمندترین کشورهای جهان از لحاظ نظامی هستند اما استعداد زرادخانه هسته ای آن ها در این رده بندی داخل نشده است.

کشورهایی که به دریا راه ندارند نیز به خاطر نداشتن نیروی دریایی در این رتبه بندی جایگاهی ندارند اما کشورهایی که نیروی دریایی داشته اما تنوعی در ناوگان های دریایی شان دیده نمی شود نمره منفی دریافت کرده اند. کشورهای اروپایی به خاطر اتحادشان در قابل ناتو جایگاه بهتری یافته اند زیرا در عمل منابع تسلیحاتی خود را به اشتراک می گذارند اما به طور کلی شرایط کنونی رهبری سیاسی و نظامی کشورها ملاک قرار داده نشده هر چند به سلامت مالی و ثبات اقتصادی این کشورها اهمیت داده شده است. بالاترین نمره در این رتبه بندی عدد ۰٫۰۰۰۰ بوده که البته هیچ کشوری آن را بدست نیاورده است. هر چه ارتشی در جهان نمره ای نزدیک به این عدد بدست آورده باشد از لحاظ قدرت نظامی در جایگاه بالاتری قرار گرفته است. بر اساس این معیارها در ادامه این مطلب شما را با ۲۵ ارتش قدرتمند جهان آشنا خواهیم کرد.

۲۵- عربستان سعودی

۲۴- لهستان

۲۳- ویتنام

۲۲- تایوان

۲۱- کانادا

۲۰- اسپانیا

۱۹- استرالیا

۱۸- کره شمالی

۱۷- اسرائیل

۱۶- اندونزی

۱۵- پاکستان

۱۴- ایران

۱۳- برزیل

۱۲- مصر

۱۱- ایتالیا

۱۰- آلمان

۹- ترکیه

۸- بریتانیا

۷- کره جنوبی

۶- ژاپن

۵- فرانسه

۴- هند

۳- چین

۲- روسیه

۱- ایالات متحده

منبع: روزیاتو

خروج از نسخه موبایل