سیاسی

گام‌های مثبت برای احیای مذاکرات هسته‌ای

پس از توافق روز گذشته ایران و آژانس قدرت‌های جهانی از آن استقبال کردند و امروز در نشست شورای حکام تصویب قطعنامه علیه ایران کنار گذاشته شد

روند بازار در حالیکه مناقشه میان ایران و طرف‌های مذاکرات هسته‌ای در هفته‌های اخیر بالاگرفته بود و زمزمه‌های بن بست در مذاکرات مطرح بود، اما پس از توافق روز گذشته ایران و آژانس به نظر می‌رسد دریچه تازه ای به مذاکرات هسته‌ای باز شده است. 

روز گذشته در جریان سفر رافائل گروسی رییس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی توافق تازه‌ای میان ایران و آژانس شکل گرفت که بر اساس آن به نوعی توافق پیشین در دولت روحانی تمدید شد.

محمد اسلامی درباره جزییات توافق گفت: «قرار شد تیم فنی مربوطه بعد از توافق به ایران بیایند تا بتوانند اقداماتی را که باید برای دوربین‌ها به لحاظ فنی انجام بدهند را انجام و کارتهای حافظه طبق روالی که در چارچوب‌ پادمان جامع است و در ایران نگهداری و پلمب می‌شود همان جا کارتهای قدیمی را پلمب می‌کنند و کارت‌های جدید حافظه را در دوربین‌ها نصب کنند که روال جاری و طبیعی در سیستم نظارتی آژانس است.»

چند ماه پیش و پس از مصوبه مجلس درباره عدم اجرای پروتکل الحاقی توافقی میان دولت روحانی و آژانس شکل گرفت که بر اساس آن ایران یه مدت سه ماه فعالیت‌های هسته‌ای خود را به صورت آفلاین ضبط می‌‍کند. هدف از این توافق دادن فرصت به دیپلماسی و مذاکرات وین بود. 

رافائل گروسی روز یکشنبه در تهران گفت که این توافق “فوری ترین مسئله” بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران را حل کرد. با این حال، او روز دوشنبه در نشست شورای حکام  تصریح کرد که درباره یکی دیگر از دلایل نگرانی ها، یعنی عدم توضیح ایران در مورد آثار اورانیوم موجود در چندین سایت قدیمی اما اعلام نشده، هیچ تعهد قطعی نگرفته است.

او از ایران خواست سریعتر به سوالات در این رابطه پاسخ دهد. 

توافق ایران و آژانس را می‌توان اولین گام برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای وین دانست. 

پس از توافق روز گذشته قدرت‌های جهانی از آن استقبال کردند و امروز در نشست شورای حکام تصویب قطعنامه علیه ایران کنار گذاشته شد. 

به گزارش رویترز اتخاذ این تصمیم از سوی آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان از تشدید تنش‌ها با ایران که می‌توانست به کمرنگ شدن امیدواری‌ها برای مذاکرات احیای برجام منجر شود جلوگیری کرد.

امروز اتحادیه اروپا، آلمان، روسیه و چین از توافق ایران و آژانس استقبال کردند. 

نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی صحبت‌های سخنگوی وزارت خارجه ایران را نشانه‌ای دلگرم‌کننده دانسته و گفت زمان بازگشت به دور هفتم گفت‌وگوهای احیای توافق هسته‌ای فرارسیده است. 

با این تحول مثبت باید منتظر ادامه مذاکرات وین بود. حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران ساعاتی پیش در گفت‌وگو با دومنیک راب وزیرخارجه انگلیس اظهار کرد دولت در حال مشورتهای داخلی در مورد نحوه ادامه مذاکرات وین است.

او با تکرار موضع پیشین دولت گفت ایران «به مذاکراتی که دارای نتایج ملموس بوده و حقوق و منافع مردم را تامین کند اقبال خواهد داشت.»

مشخص نیست مشورت‌های داخلی در چه زمینه هایی است اما در هفته‌های اخیر شایعاتی پیرامون انتقال پرونده هسته‌ای به شورای عالی امنیت ملی مطرح بود، هر چند وزارت خارجه تکذیب کرده است اما هنوز این شایعه به قوت خود باقی است. 

همچنین ممکن است تیم مذاکره کننده هسته‌ای تغییر کند. امروز از سخنگوی وزارت خارجه درباره احتمال تغییر عباس عراقچی معاون سیاسی وزارتخانه و مذاکره کننده ارشد ایران در وین سوال پرسیده شد او توضیح واضحی در این رابطه ارائه نکرد. 

فرارو

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا