اجتماعی

ادامه قطعی اینترنت و برق/ پای طرح صیانت در میان است؟

امروز برای سومین روز پیاپی مشترکان از قطعی اینترنت در نقاط مختلف کشور خبر دادند. در این میان برخی از مشترکان خانگی نیز چند ساعتی را بدون برق سپری کردند. در حالی که برگزاری کنکور سراسری علت اصلی اختلال در دریافت اینترنت عنوان می‌شود، اما برخی هم گمانه اجرای طرح معروف به صیانت را عامل ایجاد چنین مشکلی در سه‌ روز اخیر می‌دانند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، با شروع تابستان شهروندان در حال عادت‌دادن خود با مشکل قطعی برق بودند. اما از روز چهارشنبه وزارت ارتباطات ارائه خدمات اینترنتی را هم مختل کرد تا مردم این هفته را هم بدون غافل‌گیری پشت سر نگذرانند. امروز سومین روزی بود که کاربران در برخی مناطق کشور از ادامه قطعی اینترنت خبر دادند. قطعی برق نیز همچنان به قوت خود باقی است.

به‌‌ویژه ساکنان مناطقی که مراکز برگزاری کنکور سراسری بود در این سه روز بیش از سایر مناطق به اخلال در دریافت اینترنت مواجه بودند. وزارت ارتباطات نیز در اطلاعیه‌ای که منتشر کرد علت قطعی اینترنت تلفن همراه را برگزاری کنکوری سراسری عنوان کرد. اپراتور همراه اول نیز بیانیه مشابهی را منتشر کرد.

گویا وزارت علوم و سازمان سنجش برای کاهش احتمال تقلب در آزمون سراسری خواهان قطعی اینترنت شده‌اند. موضوعی که مورد نقد بسیاری از کاربران اینترنت قرار گرفت. به‌ویژه صاحبان کسب‌وکارهایی که بخشی از فعالیتشان به صورت آنلاین است بیش از سایرین به این وضعیت معترض هستند. آن‌ها این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا مردم باید هزینه کم‌کاری‌ها و مسئولیت وزارت علوم و سازمان سنجش را بپردازند؟

در واقع قطعی اینترنت به دلیل کاهش احتمال تقلب، تفاوتی با پاک‌کردن صورت مساله از سوی دستگاه‌های متولی ندارد. اگر این موضوع به یک روال تبدیل شود و وزارت ارتباطات به خاطر برگزاری هر آزمونی اقدام به قطع‌کردن اینترنت کند، احتمالاً مردم باید بیش از نیمی از سال را بدون اینترنت سپری کنند.

دلیل قطعی اینترنت؛ کنکور یا صیانت؟

البته برخی کارشناسان و شهروندان کنکور را صرفاً بهانه‌ای برای ایجاد اختلال در ارائه خدمات اینترنتی می‌دانند. آن‌ها معتقدند که دولت و مجلس با این بهانه به دنبال اجرای آزمایشی طرح صیانت هستند.

گفتنی است که پیش از این نمایندگان مجلس تمام تلاش خود را برای اجرای این طرح به کار گرفتند، اما درنهایت طرح صیانت به کمیسیون مربوطه بازگشت خورد.

حال پس از افزایش قیمت کالاهای مختلف و افزایش اعتراضات به مدیریت اقتصادی کشور در شبکه‌های اجتماعی بار دیگر بحث درباره اجرای این طرح بالا گرفت.

حتی برخی از تحلیلگران ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار را نشانه‌ای بر عزم دولت و مجلس برای اجرای این طرح می‌دانند. اخیرا نیز تأکید ویژه‌ای روی صیانت از شبکه‌های اجتماعی صورت گرفت. حال با توجه به شرایطی که به آن اشاره شد، قطعی اینترنت در ساعاتی از سه روز اخیر به معنای اجرای آزمایشی طرح صیانت است؟

شبکه برق‌رسانی هم مختل شد

مشکلات مردم در چند روز اخیر محدود به قطعی اینترنت نمی‌شود. شهروندان در نفاط مختلف کشور از اخلال در شبکه برق‌رسانی هم گزارش‌هایی ارائه داده‌اند. قطعی برق که از ابتدای تابستان به شبکه خانگی رسید، حالا در تعداد و ساعات بیشتری اجرا می‌شود.

دیروز و امروز پایتخت‌نشینان نیز از قطعی چند باره برق در مناطق مختلف گزارش دادند. این در حالی است که وزارت نیرو چندین بار اولویت خود را تأمین برق شبکه خانگی اعلام کرد. حتی با توجه به این اولویت، برق‌رسانی به صنایع هم محدود و سهمیه‌بندی شد؛ اما حالا علاوه بر صنایع، مشترکان خانگی هم هر روز باید چند ساعتی را بدون برق سپری کنند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا