اقتصادیکسب و کار

قیمت آهن بعد از توافقات برجام در آهن آلات ایران

اقتصاددان‌ها در تهران و واشنگتن، به اثربخشی و مزایای بالقوه توافق برجام اذعان دارند. قطعا این توافق فرصت‌های قابل توجهی را برای رشد اقتصادی ایران فراهم می‌کند که می‌توان به تغییرات در حوزه امور مالی و بانکی، انرژی و پتروشیمی، حوزه گردشگری، خودرو، بخش کشتیرانی، فلزات گرانبها و غیرگرانبها اشاره کرد. از مهمترین جنبه‌های توافق برجام برطرف شدن تحریم‌ها است که این موضوع می‌تواند بر اقتصاد ایران تاثیر بسیاری بگذارد. در بخش آهن آلات قطعا قیمت آهن بعد از توافقات برجام به طور چشمگیری کاهش پیدا می‎کند. مجموعه آهن آلات ایران نیز با توجه به شرایط حاکم در کشور و انتظار برای توافق برجام، پیشاپیش قیمت محصولات خود را کاهش داده است تا با دستیابی به توافق کامل، محصولات خود را بیش از پیش کاهش دهد.

قیمت آهن آلات در دوره‌های مختلف ریاست جمهوری

در نهمین و دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت قیمت آهن آلات به دلیل وجود تحریم‌ها، عدم توافق برجام و راه اندازی پروژه مسکن مهر تا حدود زیادی افزایش پیدا کرد. در دوره یازدهم و دوازدهم ریاست جمهوری نیز به دلیل همزمان شدن با انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، عدم توافق برجام و افزایش تحریم‌ها، قیمت آهن آلات نیز افزایش پیدا کرد. در دوره معاصر، در دوره سیزدهم ریاست جمهوری تحریم‌ها افزایش پیدا کرد که این موضوع به افزایش قیمت محصولات آهن آلات منجر شد. اما در روزهای فعلی صحبت از توافق برجام است. گرچه هنوز توافق کامل حاصل نشده است، اما قیمت‌ها با شیب کمی در حال کاهش هستند که این کاهش قیمت را می‌توانید در بسیاری از محصولات فولادی مشاهده کنید.

دلیل کاهش قیمت آهن آلات

این روزها آنچه باعث کاهش قیمت آهن آلات شده است، روند نزولی قیمت دلار است. یکی از جنبه‌های توافق برجام، برطرف شدن تحریم‌ها و به دنبال آن کاهش دلار است.

همچنین به دلیل عدم ثبات در بازار، خرید آهن در حالت رکود قرار دارد که این موضوع نیز بر کاهش قیمت‌ها تاثیر گذاشته است.

در کنار برجام جنگ کشورهای روسیه و اوکراین نیز تا حدودی بر وضعیت اقتصادی ایران تاثیر گذاشته و این تاثیرات را می‌توان در حوزه آهن آلات نیز به خوبی مشاهده کرد.

نکته دیگری که در کاهش قیمت آهن آلات تأثیر مستقیمی گذاشته است، میزان عرضه و تقاضا در حوزه مسکن است. به دلیل تورم زیاد، تقاضا برای خرید مسکن کاهش پیدا کرده است که این موضوع باعث شده است در بازه‌های زمانی مختلف قیمت آهن آلات نزولی شود.

کاهش قیمت شدید در برخی از محصولات فولادی

قیمت آهن بعد از توافقات برجام کاهش پیدا می‌کند اما در حال حاضر گرچه نتیجه نهایی برجام همچنان مبهم و نامشخص است اما در بازار آهن آلات قیمت‌ها نزولی شده است. بیشترین محصولاتی که با کاهش قیمت روبرو شده‌‌اند، محصولاتی هستند که با دلار خریداری شده اند. کاهش قیمت‌ها در همه محصولات یکسان نبوده و برخی از محصولاتی که کاربرد بیشتری دارند، از جمله میلگرد با کاهش قیمت چشمگیری رو به رو شده اند.

پیش بینی بازار آهن آلات پس از توافق برجام

پیش بینی بازار آهن

اهمیت سرانجام برجام در بسیاری از حوزه‌های صنعت، تعیین کننده مهمی است. در حوزه آهن آلات نیز قطعا بی‌تاثیر نبوده و می‌توان با توافق برجام تغییرات مهمی از جمله کاهش قیمت را در این صنعت مشاهده کرد، البته واردات محصولات آهن آلات را نیز می‌توان به راحتی انجام داد. اما توافق برجام تنها یکی از عوامل تاثیرگذار در قیمت آهن آلات است، میزان عرضه و تقاضا، قیمت نفت، وضعیت بورس، میزان صادرات و واردات، نیاز صنایع وابسته و هزینه‌های حمل و نقل تنها بخشی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت محصولات فولادی هستند.

با توجه به اخبار برجام، قیمت‌ها تا حدودی کاهش پیدا کردند، اما همچنان رکود را می‌توان در بازار خرید و فروش آهن آلات احساس کرد. احتمالا خریداران در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند تا بتوانند خرید بیشتر با قیمت مناسب‌تر انجام دهند. پیش بینی می‌شود در صورت حاصل شدن توافق، یک کاهش قیمت هیجانی را تجربه خواهیم کرد و کاهش بیشتر قیمت‌ها تدریجی رخ خواهد داد.

نتیجه عدم توافق برجام بر بازار آهن آلات

در حالی که همچنان نتایج برجام نامشخص است، اگر زمان رسیدن به توافق نهایی طولانی شود قیمت‌ها از حالت نزولی به صعودی تغییر وضعیت می‌دهند و این کاهش قیمت‌ها به طور مقطعی خواهد بود. بنابراین افرادی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت دارند، می‌توانند از این فرصت استفاده و محصولات مورد نیاز خود را با قیمت مناسب‌تری خریداری کنند. باید خاطر نشان کرد که در صورت شکست توافقات برجام، قیمت‌ها مانند گذشته رو به افزایش خواهد رفت که این موضوع بر قیمت آهن آلات و در نتیجه بازار مسکن تاثیر مستقیم می‌گذارد. البته امیدوار هستیم مذاکرات مستقیم تهران واشنگتن به نتایج قابل قبولی منجر شود و کاهش قیمت آهن آلات را شاهد باشیم.

سخن پایانی

از آنجایی که توافق برجام بر قیمت آهن آلات تاثیر مستقیم می‌گذارد، قیمت آهن بعد از توافقات برجام در آهن آلات ایران کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد. گرچه مجموعه آهن آلات ایران، تمامی محصولات خود را با قیمت مناسب به فروش می‌رساند اما با توجه به شرایط حاکم در کشور، تمامی محصولات خود را مجددا در روند جریان توافق برجام کاهش داده است. هم اینک با خرید انواع آهن از این مجموعه می‌توانید در خرید خود سود بیشتری کسب کنید. گرچه مجموعه آهن آلات ایران محصولات خود را با قیمت بسیار مناسبی به فروش می‌رساند، اما در روزهای آتی این کاهش قیمت‌ها بیشتر خواهد شد. از این رو توصیه می‌شود فعالان حوزه ساخت و ساز، از این فرصت استثنایی استفاده کرده و محصولات فولادی کارخانه‌های معتبر را در حجم بالا، کیفیت برتر و قیمت مناسب از سایت آهن آلات ایران خریداری کنند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا