اقتصادی

تداوم روند کاهشی قیمت بیت‌کوین/ کندل چیست؟

قیمت بیت‌کوین از دیروز تا کنون رو به کاهش بوده، نمودار این ارز دیجیتال از قیمت ۲۱ هزار و ۲۰۰ تا ۲۱ هزار و ۷۰۰ افزایش و مجددا تا سطح ۲۰ هزار و ۷۵۰ کاهش یافته است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، کندل در حال تکمیل، در تایم‌فریم روزانه بیت‌کوین نیز تا کنون سبز است.

آخرین کندل بسته شده این رمزارز در همین تایم‌فریم سبز قرار دارد. فاصله لو (پایین‌ترین قسمت کندل) تا‌ های (بالا‌ترین قسمت کندل) نیز حدود ۶۰۰ واحد قیمتی است.

توضیح کندل برای تازه کار‌های بازار؛ کندل چیست؟

انواع مختلفی از نمودار برای تحلیل روند قیمتی دارایی‌ها از جمله بیت‌کوین وجود دارد، نمودار‌های خطی، میله‌ای و… از جمله مهم‌ترین این نمودار‌ها که تریدر‌ها و سرمایه‌گذاران استفاده بسیاری از آن می‌کنند نمودار کندلی یا شمعی است.

این نمودار تشکیل شده از کندل‌هایی با اندازه و شکل خاص بوده و هر کدام می‌توانند اطلاعات مفیدی را از بازار‌ها ارائه کنند. کندل‌های نمودار شمعی دارای بخش بدنه، سایه بالا و سایه پایین هستند. زمانی که گفته می‌شود تایم‌فریم نمودار شمعی، ۴ ساعته است یعنی چهار ساعت به طول میانجامد تا کندل‌ها تکمیل یا اصطلاحاً بسته شوند.

قیمت اولین معامله انجام شده در زمان شروع تشکیل یک کندل را نقطه اوپن (open) و قیمت آخرین معامله انجام شده را نقطه کلوز (close) می‌گویند. دو مفهوم دیگر نیز به نام نقطه‌های (hi) یا بالاترین قیمت کندل و نقطه لو (low) به عنوان پایین‌ترین قیمت کندل وجود دارد.

سایه‌ها(shadow)؛ ساده اما کاربردی

زمانی که یک کندل برای مثال در مورد بیت‌کوین از قیمتی خاص شروع شده و به سمت بالا حرکت می‌کند اما پس از مدتی مسیر رفته خود را بازگشته و کاهش می‌یابد سایه بالا تشکیل می‌شود. برعکس، اگر کندلی در یک قیمت خاص شروع و به سمت پایین حرکت کند و سپس مجدداً افزایش قیمت را تجربه کند شادو یا سایه پایین تشکیل می‌شود.

برای مثال اگر کندلی در قیمت بیت‌کوین هزار دلاری اوپن شود، سپس به قیمت هزار و ۱۰۰ دلار برسد و مجدداً تا ۹۰۰ پایین بیاید از قسمت اوپن (یعنی هزار دلار) تا هزار و صد دلار شدو یا سایه بالا محسوب می‌شود.

حال اگر همین قیمت، دوباره بتواند هزار و ۲۰۰ را تجربه کند و پایین‌تر از هزار دلار بسته شود، کندل قرمز و سایه تا هزار و ۲۰۰ خواهد بود. اما اگر از هزار و ۲۰۰ تا هزار و ۱۰۰ کاهش پیدا کند و در این نقطه کلوز شود، کندل سبز محسوب می‌شود. سایه نیز از هزار و ۱۰۰ تا هزار و ۲۰۰ خواهد بود.

نشانه‌های تبدیل عرضه و تضاقا در نمودار بیت‌کوین

هر حالتی از بدنه و سایه، نشان‌دهنده وضعیت خاصی از بازار در زمان بسته شدن کندل است.

این موضوع، مبحث بسیار گسترده‌ای محسوب می‌شود. به طور کلی می‌توان ادعا کرد در زمانی که سایه پایین، بلند‌تر از بدنه باشد نشان از تبدیل عرضه به تقاضا دارد. بنابراین، احتمالاً کندل بعدی بیت‌کوین (با هر دارایی دیگری) سبز خواهد بود. برعکس، اگر کندل بالا، بلند‌تر از بدنه باشد نشان از تبدیل تقاضا به عرضه است و احتمالاً کندل بعدی قرمز خواهد بود.

فرناز حیدری

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا