اقتصادی

قیمت جهانی برنج رکوردشکنی کرد

قیمت جهانی برنج رکوردشکنی کرد و در قله ۱۵ ساله ایستاد. خشکسالی و محدودیت‌های صادراتی از سوی روسیه و هند عمده دلایلی است که موجب شده تا بازار جهانی با پدیده افزایش قیمت برنج روبرو شود.

به گزارش روند بازار به نقل از اکوایران، خشکسالی سال‌جاری موجب شد تا بسیاری از کشورها برای کنترل بازار داخلی خود ممنوعیت صادرات برخی اقلام غذایی را در دستور کار قرار دهند،‌ اقدامی که به گفته برخی فعالان اقتصادی برهم خوردن امنیت غذایی در دنیا را به همراه داشته و این امر موجب شده تا شاهد رشد قیمت بسیاری از مواد غذایی در دنیا باشیم. برنج‌، گندم و غلات از جمله اقلامی هستند که بیشترین رشد قیمت را در حال حاضر داشته‌اند.

روند رشد قیمت این اقلام موجب شده تا پیش‌بینی‌ها به سمت کمبود این اقلام برود و این نگرانی به وجود آید که در ماه‌های آینده بازارهای جهانی در تامین این کالای اساسی با مشکل مواجه خواهد شد.

راشاتودی در گزارش با اشاره به افزایش نگرانی‌ها نسبت به عرضه برنج به بازار جهانی پس از اعمال محدودیت صادراتی در هند، به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده برنج در جهان به این نکته اشاره کرده که قیمت این محصول غذایی به بالاترین میزان در ۱۵ سال گذشته رسیده است. البته کاهش بارندگی در کشورهای جنوب شرق آسیا هم به کاهش بیشتر تولید برنج منجر شده است.

از سوی دیگر آمارهای انجمن صادرکنندگان برنج تایلند نشان می‌دهد که قیمت این کالای اساسی در بازار آسیا ۵ درصد افزایش داشته و به ۶۴۸ دلار در هر تن رسیده است که بالاترین میزان از اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون به‌شمار می‌رود.

چند هفته پیش دولت هند بر صادرات برنج غیرباسماتی این کشور محدودیت اعمال کرد که همین مسئله باعث بالا رفتن قیمت برنج در بازار جهانی شده است. از ماه اکتبر سال ۲۰۲۲ تا کنون قیمت برنج در هند ۳۰ درصد بالا رفته و دولت این کشور دلیل اعمال محدودیت در صادرات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کنترل قیمت در بازار داخلی این کشور اعلام کرده است.

از آنجا که شاهد وقوع شرایط آب و هوایی النینو در تایلند هستیم، مقامات این کشور به عنوان دومین کشور تولیدکننده برنج در جهان از کشاورزان تایلندی خواسته‌اند تا به سمت کشت محصولات کمتر آب‌بر بروند و همین مسئله به گسترش نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه برنج به بازار جهانی منجر شده است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که تایلند در سال ۲۰۱۵ هم درگیر النینو شد و تولید برنج این کشور ۱۶ درصد پایین آمد. در حال حاضر هم میزان بارندگی در مناطقی از این کشور که برنج کشت می‌شود، ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

در ۷ ماه نخست امسال تایلند ۴.۸ میلیون تن برنج به بازار جهانی صادر کرده و به‌طور کلی در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۷.۷۱ میلیون تن صادرات برنج داشته است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا