اقتصادی

قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۱/۱۰/۰۹

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۱۷ درصد افزایش به ۱۸۱۸ دلار و ۶ سنت رسید.


به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری تسنیم، قیمت طلا تغییر چندانی در روز جمعه نداشت اما در آستانه دومین کاهش سالانه خود در پایان ۲۰۲۲ به‌دنبال افزایش شدید نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا در سال جاری میلادی قرار دارد.

طلا در بیشتر روزهای ۲۰۲۲ تحت فشار سیاست‌های سخت‌گیرانه پولی فدرال رزرو آمریکا قرار داشت. اما در پایان سال یک بهبود نسبی بدست آورد و امید به آسان‌تر شدن این سیاست‌ها جانی دوباره به آن داد.

این واقعیت که سرمایه‌گذاران دلار را به‌عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه افزایش شدید نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا انتخاب کردند، باعث شد طلا سال جاری را با ۰.۶ درصد کاهش قیمت به پایان برساند. شاخص دلار بهترین عملکرد خود را از ۲۰۱۵ داشت و خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا گرانتر کرد.

اما قیمت طلا حدود ۲۰۰ دلار نسبت‌به پایین‌ترین سطح آن طی دو سال گذشته که در ماه سپتامبر به آن رسیده بود، افزایش یافته و بهترین سه‌ماهه خود را از ژوئن ۲۰۲۰ پشت سر می‌گذارد که دلیل آن می‌تواند امید به کاهش کمتر نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا باشد. این بانک در ماه دسامبر نرخ بهره را ۵۰ واحد افزایش داد درحالی‌که در چهارماه گذشته ۷۵ واحد بالا برده بود.

بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگه‌داری فلزات گران‌بها از جمله طلا را افزایش داده و تمایل برای خرید آن‌ها را پایین می‌آورد.

تحلیلگران عقیده دارند قیمت طلا در سال آینده میلادی بی‌ثباتی‌های فراوانی خواهد داشت و تحت تأثیر افزایش قدرت دلار ازیک‌طرف و کاهش سود خزانه‌داری آمریکا از طرف دیگر خواهد بود.

قیمت نقره امروز با ۰.۱۹ درصد کاهش به ۲۴ دلار و ۲۱ سنت رسید و پلاتین با ۰.۳۰ درصد افزایش ۱۰۶۰ دلار و ۷۶ سنت معامله می‌شود.

به نقل از: رویترز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا