اقتصادی

افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی

اوپک پلاس اهداف کاهش تولید را حفظ کرد و محدودیت های کرونا در چین کاهش یافت و به دنبال آن قیمت نفت افزایش یافت.

به گزارش روند بازار به نقل از تحلیل‌بازار، روز دوشنبه در حالی که کشورهای اوپک پلاس اهداف تولید خود را در آستانه ممنوعیت اتحادیه اروپا و افزایش سقف قیمت نفت روسیه ثابت نگه داشتند، قیمت نفت ۲ درصد افزایش یافت. هم زمان، شهرهای بیشتری از کشورچین محدودیت‌های کووید-۱۹ را در آخر هفته کاهش دادند که سیگنال مثبتی در تقاضای سوخت به شمار می‌رود.

بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۸۴ دلار یا ۲.۲ درصد افزایش به ۸۷.۴۱ دلار در هر بشکه در ساعت ۵:۱۲ صبح به وقت تهران رسید، در حالی که بهای معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۱.۶۴ دلار یا ۲ درصد افزایش به ۸۱.۶۲ دلار در هر بشکه رسید.

اوپک پلاس، روز یکشنبه توافق کردند که به برنامه ماه اکتبر خود برای کاهش تولید ۲ میلیون بشکه در روز، از ماه نوامبر تا سال ۲۰۲۳ پایبند باشند. تحلیل گران گفتند که پیش بینی می‌شود که تصمیم اوپک پلاس در شرایطی باشد که تولیدکنندگان بزرگ منتظر تاثیر ممنوعیت واردات اتحادیه اروپا و سقف قیمت ۶۰ دلاری نفت روسیه در جی هفت (G-۷) هستند در حالی که روسیه تهدید کرده که عرضه به هر کشوری که به سقف قیمتی تعیین شده پایبند باشد را قطع می‌کند. تحلیل گران گفتند: این تصمیم حاکی ازغیرقابل پیش بینی بودن عرضه و تقاضا در ماه‌های آینده است.

آن لوئیز هیتل، معاون وود مکنزی، در یادداشتی گفت: اتحادیه اروپا باید نفت خام روسیه را با نفت خاورمیانه، غرب آفریقا و ایالات متحده جایگزین کند، که حداقل در کوتاه مدت باید کف قیمت نفت را کاهش دهد. با وجود ممنوعیت واردات نفت اتحادیه اروپا از روسیه و سقف قیمتی جی هفت، در حال حاضر قیمت‌ها تحت تاثیر انتظارات رشد کم تقاضا قرار گرفته است. هیتل گفت: احتمالاً محدودیت و سقف قیمت اتحادیه اروپا به طور موقت از قیمت‌ها حمایت می‌کند.

یکی از عوامل کلیدی که بر تقاضا تاثیر گذاشته، سیاست صفر کووید چین است، اما به نظر می‌رسد که اکنون پس از اعتراض‌ها در چندین شهر شامل پکن و شانگهای، محدودیت‌ها به درجات مختلف، کاهش یافته است. هیتل افزود که تحریم قریب الوقوع اتحادیه اروپا بر فرآورده‌های نفتی روسیه، علاوه بر نفت خام، از ۵ فوریه باید از تقاضای نفت خام در سه ماهه اول سال ۲۰۲۳ حمایت کند، با وجودی که بازار با کمبود گازوئیل و نفت گرمایشی مواجه است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا