اقتصادی

نفت در سراشیبی کاهش قیمت

قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار آسیا تحت تاثیر احتمال افزایش بیشتر نرخ های بهره در آمریکا، برای چهارمین روز متوالی کاهش پیدا کرد.

به گزارش روند بازار، بهای معاملات نفت برنت با ۲۰ سنت معادل ۰.۲ درصد کاهش، به ۸۱ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۹ سنت معادل ۰.۴ درصد کاهش، به ۷۷ دلار و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز چهارشنبه، بیش از یک درصد کاهش داشتند.

انتشار جزئیات نشست سیاست پولی اخیر بانک مرکزی آمریکا نشان داد پاسخ فدرال رزرو به تورم چسبنده، حفظ سیاست نرخ بهره فعلی خواهد بود و همچنین بحثهایی درباره افزایش بیشتر نرخهای بهره مطرح شده است.

طبق این گزارش، سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا برای انقباض بیشتر سیاست پولی در صورتی که وضعیت تورم، چنین اقدامی را ضروری کند، ابراز تمایل کردند.

نرخهای بهره بالاتر، هزینه های استقراض را افزایش داده و منابع لازم برای رونق رشد اقتصادی را محدود می کند و به نوبه خود، باعث ضعیف شدن تقاضا برای نفت می شود.

عامل دیگری که روی قیمت نفت تاثیر منفی داشت، افزایش ذخایر نفت آمریکا بود که طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ۱.۸ میلیون بشکه در هفته گذشته رشد کرد. این افزایش برخلاف پیش بینی تحلیلگران از کاهش سطح ذخایر نفت آمریکا به میزان ۲.۵ میلیون بشکه بود.

در این بین، وزارت انرژی روسیه اعلام کرد تولید نفت روسیه در آوریل، به دلایل فنی، از سهمیه تولید اوپک پلاس فراتر رفته و این کشور به زودی، برنامه خود برای جبران این خطا را به دبیرخانه اوپک، تقدیم خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، گروه مالی سیتی پیش بینی کرد اوپک پلاس در نشست وزیران این گروه در اول ژوئن، محدودیت عرضه نفت خود را تا پایان سه ماهه سوم امسال تمدید خواهد کرد. سیتی همچنین قیمت هر بشکه نفت برنت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ را ۸۶ دلار پیش بینی کرد.

منبع
خبرگزاری ایسنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا