اقتصادی

نفت برنت گارد کاهشی گرفت

قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه تحت تاثیر نگرانی از کندی اقتصاد جهانی و افت تقاضا برای سوخت در بحبوحه افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، روند افزایشی روز گذشته را معکوس کرد و کاهش یافت.

به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، بهای معاملات نفت برنت با ۹۶ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش، به ۸۳ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در مارس که روز سه‌شنبه مهلت آن به پایان می‌رسد، تغییری نداشت و ۷۶ دلار و ۳۴ سنت در هر بشکه ایستاد.

شاخص نفت آمریکا روز دوشنبه به دلیل تعطیلات رسمی در ایالات متحده، قیمت نهایی نداشت. قرارداد آوریل وست تگزاس اینترمدیت، با دو سنت افزایش، به ۷۶ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه رسید.

ساتورو یوشیدا، تحلیلگر کالای شرکت “راکوتن سکیوریتیز” گفت: نفت برنت از اواخر دسامبر، در بازه ۷۸ تا ۸۸ دلار در هر بشکه معامله شده است و بعضی از معامله‌گران به دلیل نگرانی از افزایش بیشتر نرخ بهره آمریکا، به سودگیری دست می‌زنند و بعضی دیگر با امیدواری به بهبود تقاضای چین، خوش بین مانده‌اند. قیمت‌ها احتمالا تا زمان وجود سیگنال‌های روشن‌تر درباره مسیر آتی سیاست پولی آمریکا و روند احیای اقتصادی چین، در بازه محدودی خواهند ماند.

معامله‌گران منتظر جزئیات نشست سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا هستند که روز چهارشنبه منتشر می‌شود. آمار تورم مبنا، ریسک افزایش بیشتر نرخ بهره برای مدت طولانی‌تر را برانگیخته است.

از آنجا که پیش بینی می‌شود واردات نفت به چین در سال ۲۰۲۳ به رکورد بالایی صعود کند و تقاضا از سوی هند که سومین واردکننده بزرگ نفت در جهان است، در بحبوحه محدود شدن عرضه، افزایش پیدا کرده است، همه چشم‌ها به سیاست پولی در آمریکا دوخته شده که بزرگترین اقتصاد و بزرگترین مصرف کننده نفت جهان است.

تحلیلگران می‌گویند قیمت نفت ممکن است در هفته‌های آینده به دلیل کمبود عرضه و بهبود قوی تقاضا با وجود موانع کوتاه مدت مانند افزایش نرخ بهره آمریکا، افزایش پیدا کند. ادوارد مویا، تحلیلگر شرکت OANDA در این باره گفت: تقاضای چین برای نفت روسیه، به سطح مشاهده شده در آغاز جنگ اوکراین، برگشته است. غرب تلاش خواهد کرد چین و هند را برای یافتن منابع جایگزین تحت فشار قرار دهد و این امر، بازار را دچار محدودیت عرضه نگه خواهد داشت.

روسیه در پی فعال شدن مکانیزم سقف قیمت غربی برای فروش نفت و فرآورده‌های نفتی این کشور، قصد دارد تولید نفت خود را در مارس حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد که معادل پنج درصد از تولید روسیه است.

تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت “سی ام سی مارکتس” در این باره گفت: با وجود حرکت قیمت کوتاه مدت نفت که تحت تاثیر افزایش چشمگیر ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته روی داد، بازارهای نفت همچنان با مسئله کمبود عرضه به دلیل بازگشایی چین و کاهش تولید روسیه روبرو هستند.

در این بین، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی، روز دوشنبه در همایشی در ریاض، با بیان این که تصمیمات اوپک پلاس سیاسی نبوده و بر مبنای عوامل بنیادین بازار هستند، خاطرنشان کرد این گروه به حد کافی منعطف است تا سیاست تولید خود را در صورت نیاز، تنظیم کند.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک پلاس که شامل تولیدکنندگان عضو اوپک و متحدانشان نظیر روسیه است، توافق کرده است هدف تولید گروهی را تا پایان سال ۲۰۲۳ به میزان دو میلیون بشکه در روز کاهش دهد. وزیر انرژی عربستان سعودی اظهاراتی که در مصاحبه اخیرش با شرکت مشاوره “انرژی اسپکتس” داشت را تکرار کرد و گفت: کاهش تولید تا پایان امسال ادامه خواهد داشت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا