اقتصادی

قیمت دلار امروز دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰

در صرافی‌های بانکی امروز دوشنبه قیمت دلار ۲۷ هزار و ۳۹۸ تومان ثبت شد. نرخ ارز صرافی ملی نیز با ثبات نسبت به قبل ۲۷ هزار و ۴۰۱ تومان اعلام شد.

به گزارش روند بازار، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی امروز دوشنبه ۲۹ آذر با ۴ تومان کاهش، ۲۷,۳۹۸ تومان معامله شد. در طی معاملات امروز، ۲۷,۴۰۲ تومان بیشترین قیمت و ۲۷,۳۸۶ تومان کمترین قیمت ثبت شده برای دلار است.

نرخ صرافی ملی امروز به ۲۷۴۰۱ تومان رسید.

اثر اولیانوف در بازار دلار

شنبه بعدازظهر نماینده روسیه در مذاکرات وین توییتی زد که وضعیت فروشندگان در بازار ارز را تقویت کرد.

اولیانوف عنوان کرد نشانه دلگرم‌کننده‌ای به نظر می‌رسد که تروئیکای اروپایی گفته‌اند مذاکرات حسب آمادگی ایرانی‌ها، می‌تواند از ۲۳ دسامبر (۵ روز دیگر) از سر گرفته شود.

«امیدوارم با توجه به فوریت امر و اینکه واقعا هیچ توجیهی برای به تاخیر انداختن مذاکرات تا ۳ ژانویه وجود ندارد، از سرگیری مذاکرات از ۲۳ دسامبر، به فوریت تایید شود.»

برخی فعالان باور دارند، سریع‌تر شدن روند مذاکرات و نزدیک بودن به دور بعدی گفت‌وگوهای هسته‌ای موجب می‌شود معامله‌گران خریدار برای حضور در بازار احتیاط بیشتری کنند.

اثر طولانی شدن مذاکرات

بنا بر گزارش دنیای اقتصاد، از نگاه تحلیل‌گران هر چقدر فواصل بین مذاکرات طولانی‌تر باشد، احتمال ورود سفته‌بازان به بازار بیشتر خواهد شد.

به خصوص وقتی توافقات اولیه‌ای نیز بین طرفین صورت نگرفته باشد.

بازار ارز حدود ۹ ماه است که انتظار احیای برجام را می‌کشد و همین موضوع تا حد زیادی انتظارات معامله‌گران را تحت تاثیر قرار داده است.

نوسان دلار در فضای مذاکراتی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ نیز کاهش پیدا کرده است.

بازار در سال ۱۴۰۰ در دامنه ۲۱ تا ۳۱ هزار تومانی نوسان کرده است، حال آنکه در سال ۹۹ این ارز در فاصله ۱۷ تا ۳۲ هزار تومان تغییرات قیمتی خود را به ثبت رساند.

تاثیر کشورهای همسایه بر بازار دلار ایران

دامنه نوسان دلار در بازار داخلی در حالی در سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کرده است که در کشورهای همسایه، ارز آمریکایی در حال تقویت بوده است.

از یکسو در افغانستان با قدرت گرفتن طالبان، ارزش دلار تقویت شده است و از سوی دیگر در ترکیه ارزش لیر در برابر دلار در ماه‌های اخیر کاهش پیدا کرده است.

تقویت دلار در کشورهای همسایه از نگاه برخی فعالان می‌تواند زمینه‌ساز افزایش خروج ارز از بازار داخلی شود.

با این حال در چنین فضایی نیز نوسانات دلار در بازار داخلی نسبت به سال ۹۹ افزایش پیدا نکرده است.

منبع: تجارت‌نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا