اقتصادی

پیش‌بینی قیمت دلار ۲۹ آبان ۱۴۰۱/روند نزولی قیمت دلار ادامه دارد؟

قیمت دلار در آخرین روزهای آبان با نزدیک شدن به کف محدوده ۳۵ هزار تومانی روند نزولی را در پیش گرفته و به نظر می‌رسد فعلا اقدامات بازارساز برای مهار قیمت دلار موفقیت‌آمیز بوده. آیا روند کاهشی قیمت دلار ادامه دارد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در آخرین‌ روزهای آبان ۱۴۰۱ قیمت دلار با روند کاهشی به کانال ۳۴ هزار تومانی بازگشت اما بار دیگر به کف کانال ۳۵ هزار تومانی نزدیک شد. روند نزولی قیمت دلار که در روزهای گذشته توسط کارشناسان نیز پیش‌بینی شده بود با اقدامات بازارساز در حال بازگشت به پله‌های پایین‌تر است.

نزدیک به ۱۰ روز است که بازارساز برای ساماندهی قیمت دلار اقدامات متعددی را پیش گرفته و با وجودی که در برخی مقاطع فنر دلار در رفت، اما در نهایت باز دلار مغلوب نهاد پولی کشور شد.

معرفی شعب برخی بانک‌ها برای عرضه دلار، فروش اینترنتی ارز و فروش اوراق ارزی از جمله اقداماتی هستند که بانک مرکزی برای کنترل قیمت دلار در روزهای گذشته انجام داده است.

دستگیری اختلال‌گران ارزی

دستگیری تعدادی از اخلال‌گران ارزی توسط نهاد‌های انتظامی در روز‌های گذشته عامل دیگری بود که دنیای اقتصاد نیز به آن اشاره کرده است و این اقدام نیز سبب شد تا فعالیت معامله‌گران فردایی کاهش یافته و از نوسانات شاخص ارزی کاسته شود.

فروش اوراق ارزی که تجربه ناموفق آن مربوط به دوره ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد است این بار توسط صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی به عنوان بسته جدید رونمایی شد و از امروز این اوراق با سررسید ۳ ماهه توسط بانک ملی عرضه می‌شود.

اکو ایران امروز در گزارشی به شباهت تاکتیک بانک مرکزی به نمونه مشابه آن در ترکیه طی سال ۲۰۲۱ اشاره کرده است. در این گزارش آمده اگر قیمت دلار تا سررسید اوراق ارزی افزایش یابد پیامدهای نامطلوبی برای اقتصاد خواهد داشت. بدهی باید توسط خزانه با افزایش مالیات مردم تامین شود یا بودجه‌‌های عمرانی کاهش یابد.

از سوی دیگر اگر دولت بخواهد مجددا اقدام به چاپ پول کند، تورم بیشتری بر جامعه تحمیل می‌شود.

ترکیه نیز با هدف جلوگیری از تورم و کاهش ارزش لیر اقدام به تشویق مردم برای تبدیل لیر به اوراق ارزی کرد، اما اکنون ارزش لیر ترکیه از سال گذشته کمتر است.

با وجود دیدگاه انتقادی بسیاری از تحلیلگران بازار، اما برخی کارشناسان نیز با رویکرد مساعدی‌تری بر عرضه اوراق ارزی نگاه می‌کنند و معتقدند روند رشد قیمت دلار در روزهای گذشته با همین سیاست بانک مرکزی کنترل شده است.

دلار فعلا محدوده قیمتی خود را حفظ می‌کند

در همین راستا علی طباطبایی کارشناس بازار سرمایه روند قیمت دلار در هفته جاری را کاهشی پیش‌بینی کرد و به تجارت‌نیوز گفت: رشد شدید قیمتی برای دلار دیده نمی‌شود و به نظر می‌رسد انتشار اوراق ارزی اثر افزایش قیمت دلار در بازار را کنترل کرده و به جمع‌ کردن نقدینگی از بازار نیز کمک کرده است.

او در پاسخ به این‌که آیا تحریم‌های جدید باعث رشد قیمت دلار نمی‌شود، گفت: ما قبلا تحریم‌‌های سنگینی را تجربه کردیم و تحریم‌های جدید بر سیستم اقتصادی کشور تاثیری نخواهد داشت.

طباطبایی معتقد است در هفته جاری دلار با افت محدودی روبه‌رو می‌شود و موقتا محدوده قیمتی را حفظ خواهد کرد. وی به تجارت‌نیوز گفت: رشد شدیدی مجددا برای نرخ دلار دیده نمی‌شود، به نظر می‌رسد در این مدت قیمت دلار بین ۳۳ الی ۳۵ هزار تومان باقی خواهد ماند.

امروز قیمت دلار در بازار آزاد نسبت به روزهای پایانی هفته گذشته دست‌کم پنج پله افت کرده و آماده ورود به کانال پایین‌تر است.

در بازارهای همسایه هم دلار نوسانی است. در بازار سلیمانیه قیمت دلار روز گذشته به کانال پایین‌تر سقوط کرده بود اما امروز با اندکی رشد مواجه شد؛ با این حال اما در ادامه مجددا به کانال ۳۴ هزار تومانی بازگشته است.

دلار هرات نیز در کانال ۳۴ هزار تومانی افت و خیز را تجربه می‌کند اما با این حال به طور کلی روندی نزولی را در کف کانال در پیش گرفته است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا