اقتصادی

قیمت دلار امروز ۷ مهر۱۴۰۲ / بازارساز نرخ ارز را کنترل می‌کند؟

قیمت دلار هفته را با افزایش و بازدهی مثبت به پایان رساند در حالی که بازارساز ماه‌ها است که تلاش می‌کند که نرخ ارز را با خبردرمانی و ارزپاشی کنترل کند. آیا ادامه این روند در ماه‌های آینده ممکن است؟

به گزارش  روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار دیروز پنجشنبه ۶ مهر، در کانال ۴۹ هزار تومانی افزایش داشت. دیروز، معاملات در محدوده قیمتی ۴۹ هزار و ۵۳۸ تومان انجام می‌شد. در آخرین روز کاری هفته، ۴۹ هزار و ۶۴۰ تومان بیشترین مقدار و ۴۹ هزار و ۹۰ تومان، کمترین رقمی بود که برای قیمت دلار به ثبت رسید.

این در حالی است که بر اساس اعلام برخی کانال‌های تلگرامی، دیروز پنجشنبه، شروع معاملات بازار ارز با قیمت ۴۹ هزار و ۵۵۰ تومان بود. کف و سقف قیمت دلار نیز ۴۹ هزار و ۵۵۰ تومان و ۴۹ هزار و ۷۶۰ تومان به ثبت رسید. آخرین معامله غیرقانونی پشت خطی هم با قیمت ۴۹ هزار و ۷۳۰ تومان انجام شد.

دلار تنها عضو خانواده بازارهای مالی است که هفته اخیر را با بازدهی مثبت به پایان رساند. دلار در هفته‌ای که رو به پایان است، افزایش قیمت ۱۰۰ تومانی را تجربه کرد که به معنی بازدهی مثبت ۰.۲۰ درصدی است. در این هفته، دیگر بازارهای مالی با افت همراه بودند که به ترتیب طلا، بورس و سکه از بیشترین تا کمترین بازدهی منفی را تجربه کردند.

پیش‌بینی‌ها از قیمت دلار

قیمت دلار روز چهارشنبه روند کاهشی داشت و به حدود ۴۹ هزار و ۱۵۰ تومان هم رسید اما این روند نزولی در آخرین روز کاری هفته متوقف شد و دلار دوباره به نیمه کانال ۴۹ هزار تومان بازگشت. این در حالی است که برخی پیش‌بینی‌ها از احتمال ورود ارز آمریکایی به کانال ۴۸ هزار تومان حکایت می‌کردند. در واقع، دولت در مدت اخیر تلاش می‌کرد با خبردرمانی و انتشار اخبار مثبت برجامی بازار ارز را کنترل کند اما در عمل هیچ اتفاق مشخصی در این زمینه رخ نداد. در نتیجه به نظر می‌رسد اثر تلاش‌های دولت در این زمینه از بین رفته باشد و به همین دلیل دلار دوباره افزایشی شد.

البته در این میان بازارساز ماه‌هاست که علاوه بر خبردرمانی، با ارزپاشی نیز بازار را کنترل می‌کند برای همین ارز آمریکایی نتوانسه است برای مدت طولانی از نیمه کانال ۴۹ هزار تومانی فراتر برود. در حالی که به اعتقاد برخی کارشناسان در بلندمدت شاخص‌های کلان اقتصادی از جمله نرخ تورم و حجم نقدینگی است که بر قیمت دلار اثر می‌گذارد. ضمن اینکه تجربه نشان داده است که کمبود اسکناس دلار نیز، کار دولت را برای کنترل بازار با ارزپاشی سخت می‌کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا