اقتصادی

پیش‌بینی قیمت دلار/ آخرین تحولات بازار ارز

این روزها سیگنال‌های مختلفی به بازار ارز ارسال می‌شود، با این حال دولت با انتشار اخبار مثبت سعی در کنترل قیمت دلار و ایجاد ضربه‌گیر در بازار دارد. در چنین شرایطی اما قیمت دلار به کدام سمت می‌رود و در چه محدوده‌ای نوسان دارد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، روز گذشته، هشتم اردیبهشت ۱۴۰۱، دلار در بازار آزاد با قیمت ۲۸ هزار تومان کار خود را آغاز کرد. بدین ترتیب سقف معاملات در رقم ۲۸ هزار و ۱۷۰ تومان و کف معاملات در رقم ۲۷ هزار و ۹۸۰ تومان قرار گرفت.

حال با توجه به مخابره سیگنال‌های کاهشی و افزایشی و البته تلاش دولت برای کنترل نرخ ارز، چه چشم‌اندازی برای قیمت دلار وجود دارد؟

تلاش دولت برای کنترل قیمت دلار

علی چشمی، کارشناس بازارهای مالی، گفت: من فکر می‌کنم از هفته آینده همچنان از سمت دولت اخباری مخابره می‌شود تا نرخ ارز را کاهش دهد. درحال حاضر نیز به عنوان مثال بانک مرکزی اعلام کرد: مقداری از پول مربوط به انگلستان را دریافت کرده است. همچنین اخباری مرتبط با مذاکرات کره جنوبی و آمریکا به گوش می‌رسد که طبق آن کره جنوبی پیگیر است تا پول‌های بلوکه‌شده ایران را آزاد کند.

او ادامه داد: دولت سعی دارد هیجانات نرخ ارز را رو به پایین نگه دارد. اما واقعیت بازار ارز این است که نرخ تورم نقطه‌ای روند صعودی دارد. طبیعتا این روند پس از چند ماه روی قیمت دلار تاثیر مستقیم می‌گذارد.

چشمی تشریح کرد: همچنین طبق اعلام رئیس ‌جمهوری اخیرا مجلس تکلیف کرد تا ارز ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی تبدیل شود. این موضوع هم روی سطح واقعی قیمت‌ها و قیمت کالاهای اساسی موثر است و مقداری آثار تورمی دارد. همان‌طور که در هفته‌های اخیر نیز داشته است. از این زاویه نیز نرخ ارز می‌تواند نوسانی باشد.

این کارشناس در پایان یادآور شد: به‌ظور کلی تمام شرایط نشانه‌ای از نوسانی‌بودن بازار در هفته‌های پیش رو با خود دارند. هرچند که دولت تلاش می‌کند با فضاسازی رسانه‌ای این روزها نرخ ارز را رو به پایین نشان دهد.

محدوده نوسانات دلار

علی صادقین، دیگر کارشناس بازارهای مالی معتقد است: با توجه به روند بازارساز در سیاست‌های چند روز گذشته، قیمت دلار در محدوده ۲۸ هزار تومان باقی ماند. مادامی که دلار این خط قرمز را رد نکند، به نظر می‌تواند تا ۲۷ هزار ۸۰۰ تومان نیز کاهش یابد.

او ادامه داد: بنابراین با توجه به اخبار سیاسی این روزها فعلا انتظار نوسانات شدیدی را نباید داشت. قیمت دلار در همین محدوده ۲۷ هزار و ۸۰۰ تا ۲۸ هزار و ۳۰۰ می‌تواند در جریان باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا