اقتصادی

پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱ آبان/ وضعیت بازار ارز خوب است؟

قیمت دلار در ابتدای هفته با افزایش ۱۸۷ تومانی با قیمت ۳۲ هزار و ۸۴۲ تومان آغاز به کار کرد.محدوده مقاومتی ۳۲ هزار تومانی برای این اسکناس آمریکایی همچنان محفوظ است. باید دید با شروع آبان ماه ۱۴۰۱ روند قیمت دلار چگونه خواهد بود؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در آخرین روز از مهر ماه ۱۴۰۱ قیمت دلار در پله ۸ کانال ۳۲ هزار تومان قرار گرفت و نسبت به روز پنجشنبه افزایش ۱۸۷ تومانی داشت و با قیمت ۳۲ هزار و ۸۴۲ تومان در بازار تهران معامله شد. این در حالی است که سیگنال درهم امارات و دلار هرات نیز بر روند افزایش قیمت دلار در بازار تهران تاکید دارد.

قیمت درهم امارات که همچنان در پله‌های آخر کانال ۸ هزار تومان در نوسان است با ۵۳ تومان افزایش قیمت به قیمت ۸ هزار و ۹۴۳ تومان رسید. اما دلار هرات نسبت به روز پنجشنبه ۲۶۰ تومان رشد قیمت داشت و با نرخ ۳۲ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد.

حجم عرضه ارز خوب است

شاید بتوان گفت دلیل این نوسان اندک قیمت دلار و روند صعودی آن در ابتدای هفته جاری بی‌ارتباط با افزایش تقاضا برای ارز سهمیه‌ای در بازار نباشد. حال آن‌که رئیس کل بانک مرکزی در نشستی وضعیت عرضه ارز در کشور را مطلوب عنوان کرد و در این‌باره گفت: امسال حجم عرضه ارز در بازار بسیار خوب است هم در حوزه حواله و هم اسکناس وضعیت بسیار خوبی داریم.

صالح‌آبادی در نشستی که در استان فارس برگزار شد عنوان کرد آرامش حاکم بر بازار حفظ خواهد شد و تداوم دارد. به نظر می‌رسد این همان سیاست بانک مرکزی و سیگنال برای حفظ خط قرمز دولت درباره قیمت دلار در محدوده فعلی است. کانال ۳۲ هزار تومانی قیمت دلار محدوده مهمی است که در ماه‌های اخیر این اسکناس آمریکایی تلاش کرد تحرکات قیمتی رو به بالایی داشته باشد که ناموفق بود. حفظ محدوده مذکور موید سیاست بازارساز و ارزپاشی دولت برای کنترل بازار قیمت دلار است.

صالح‌آبادی در این نشست بر بهبود جریان ورود ارز به کشور از سوی بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی ارزهای خوبی وارد چرخه تجاری کشور می‌‌کند و میزان رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به حدود ۸۵ درصد رسیده که رقم خوبی است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی، کنترل نقدینگی، تورم و جلوگیری قاطع از خلق پول از برنامه‌های جدی بانک مرکزی است و تجربه تلخ خلق پول نباید تکرار شود. این در حالی است که بر اساس آخرین آمارهای منتشرشده پایه پولی و نقدینگی در مردادماه، پایه پولی با افزایش ۴واحد درصدی در این ماه به بالای ۳۰درصد رسید.

تصویب قانون مالیات بر عایدی ضروری است

اما عباسعلی حقانی‌نسب کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز روند قیمت دلار را افزایشی پیش‌بینی کرد و گفت: با اتفاقات اجتماعی اخیر ریسک سرمایه‌گذاری در کشور افزایش یافته و این مساله در خروج سرمایه تاثیر بسیاری دارد. در نتیجه ممکن است یکسری منابع به سمت جریان نقدی نظیر طلا و دلار و خروج سرمایه از کشور حرکت کند.

او با بیان این‌که در اقتصاد کشور با کاهش سرمایه اجتماعی در بورس مواجه هستیم خاطرنشان کرد: بخش عمده اقدامات بانک مرکزی و بازار پول منجر به بی‌اعتمادی مردم نسبت به بورس شده است از طرفی قانون مالیات بر عایدی هنوز تصویب نشده و با وجود ارزنده بودن بازار سرمایه در کشور، جریان نقدی از آن در حال خروج است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اخبار نامساعد توافقات هسته‌ای برجام و ناتوانی دولت در خلق نقدینگی بر روند افزایشی قیمت دلار اشاره کرد و گفت: باید از حوزه غیر مولد و افرادی که درآمدهایشان از حوزه خرید و فروش دلار، زمین، ملک و واسطه‌گری است مالیات گرفته شود زیرا این مالیات به تولید کمک خواهد کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا