اقتصادی

ورود دلار هرات به کانال ۲۵ هزار تومان/ دلار به استقبال توافق رفت؟

انتشار اخباری مبنی بر آماده‌شدن پیش‌نویس توافق برای احیای برجام بلافاصله واکنش بازارها را به دنبال داشت. طوری‌که دلار به صورت شبانه به استقبال توافق احیای برجام رفت.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، دلار به استقبال توافق رفت. ساعاتی پیش خبرگزاری رویترز جزئیاتی از پبش‌نویس توافق احیای برجام منتشر کرد. گرچه مفاد این گزارش از سوی منابع رسمی داخلی مخدوش اعلام شد، اما بازارها شبانه به این خبر واکنش نشان دادند.

چنانکه تا ساعت ۲۲:۰۰ پنج‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ قیمت فروش دلار فردایی تا ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت. دلار شنبه‌ای هرات نیز با بازگشت به کانال ۲۵ هزار تومان، در این ساعت روی رقم ۲۵ هزار و ۷۰۰ تومان ایستاد.

به‌رغم اینکه رویترز اطلاع داد که رفع تحریم‌ها فعلا تحریم‌های نفتی را دربرنمی‌گیرد، اما خبر آزادسازی ارزهای بلوکه‌شده ایران در کره، عامل مهمی در سقوط شبانه نرخ ارز به حساب می‌آید.

درج اخبار ضد و نقیض از مذاکرات وین باعث شد تا طی هفته جاری نرخ دلار بار دیگر تا کانال ۲۷ هزار تومان بالا برود. حال باید دید دلار می‌تواند قفل ۲۵ هزار تومان را بگشاید و به قیمت‌های پایین‌تری بازگردد؟

همچنین در معاملات پشت خطی، دلار هرات دیشب در مرز ۲۶ هزار و ۱۷۰ تومان بسته شد. اما امروز ۴۷۰ تومان عقب‌گرد داشت. درهم که دیشب با قیمت ۷۳۱۰ تومان به کار خود پایان داد، امروز افت ۱۰۰ تومانی را تجربه کرد. بدین ترتیب پیش‌بینی نرخ دلار از مسیر درهم نیز روند نزولی را روایت می‌کند.

قیمت سکه و طلا هم ریخت؟

گرچه طی روزی که گذشت هر اونس طلا ۲۱ دلار افزایش قیمت داشت، اما طلا و سکه در بازار ایران به تبعیت از دلار روند کاهشی داشتند. بازار طلای ۱۸ عیار که با نرخ یک میلیون و ۲۰۵ هزار و ۱۰۰ تومان بازگشایی شد، با بهای یک میلیون و ۲۰۴ هزار و ۹۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

بازار سکه امامی که امروز تحت تاثیر روند جهانی طلا تا ۱۱ میلیون و ۹۷۲ هزار تومان هم پیش رفت، با نرخ ۱۱ میلیون و ۹۴۸ هزار تومان به پیشواز هفته جدید رفت.

البته بسیاری از تحلیل‌گران چنین واکنش‌هایی را لحظه‌ای و هیجانی می‌دانند. آن‌ها معتقدند زمانی می‌توان به بازگشت تعادل به بازارها امید بست که تحریم‌های نفتی و بانکی رفع شوند. آن‌گاه است که می‌توان از احیای برجام سخن گفت و ثبات را در بازارها، ازجمله بازار دلار برقرار کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا