اقتصادی

قیمت دلار چقدر برای کاهش جا دارد؟

معاون اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: روند فعلی حاکم بر بازار ارز تداوم خواهد داشت و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد قیمت دلار حتی امکان کاهش بیش از این میزان را نیز داراست.

 حیدر مستخدمین حسینی با اعلام این مطلب در  گفتگو با خبرآنلاین افزود: بررسی ها نشان می دهد دلار امکان قرار گرفتن در کانال ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان را دارد چرا که مدیریت بازار ارز بر کاهش تقاضا و همچنین مهار خرید و فروش غیر ضروری در این بازار دلالت دارد.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: دلیل این مهم نیز اولا در این است که دولت بخشی از کالاهایی که بنا بود با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شود را از این ارز محروم کرد مانند کاغذ، چای و کره، در عین حال بناست در نیمه دوم سال نیز بخشی دیگر از این لیست حذف شوند و ارز نیمایی برای آن‌ها تهیه شود.

او افزود: همچنین دولت حساسیت بالایی در قبال واردات به کشور نشان می‌دهد و صادرکنندگان نیز بالاخره با همکاری قوه قضاییه موظف شدند ارز خود را به سیستم اقتصادی کشور بازگردانند.به گفته وی برگزاری انتخابات در پایان سال نیز عامل موثری برای حفظ آرامش بازار در ایران است.

قدرت ریال در معیشت مردم است

مستخدمین حسینی در پاسخ به سوالی در رابطه با دلایل تقویت ارزش ریال نیز گفت: این ملاک خوبی نیست که نرخ دلار را در بالاترین سطح خود در نظر بگیریم و بگوییم پول ملی ۴۰ درصد تقویت شد. این نکته را من برازنده رییس کل بانک مرکزی و دولت نمی‌دانم دلار ۴۲۰۰ تومان بود و الان ۱۱ هزار تومان است درنتیجه این بحث بیشتر سیاسی است.

وی با بیان اینکه ارزش پول ملی در قدرت خرید مردم است، ادامه داد: هر چند افزایش قدرت پول ملی اتفاق افتاده است اما باید به این مسئله دقت داشت که راه افتادن بازار زمینه را برای افزایش قدرت پول ایجاد می کند.

 وی ادامه داد: اگر مردم وارد بازار شدند و متوجه افزایش قدرت خرید خود شدند می‌توانیم از افزایش قدرت پول ملی صحبت کنیم. به بیان دیگر ارزش پول ملی در جیب و کیف مردم است و هر گاه معیشت مردم بهبود یابد می‌توانیم از قدرت ریال سخن بگوییم.

بودجه تاریخ‌ساز

معاون اسبق بانک مرکزی در پاسخ به سئوالی در خصوص اینکه تاثیر تدوین بودجه سال آینده بر وضعیت اقتصادی کشور و آرامش بازارها دارد؟ گفت: دولت باید با سخت‌گیری در اخذ مالیات و جداسازی کامل هزینه‌های جاری از درآمدهای نفتی، بودجه سال آینده را تدوین کند.

او اضافه کرد: این امر سبب می‌شود تحولی واقعی و عمیق در کشور رخ دهد که نهایتا به سود کشور خواهد بود. گرچه دولت باید به مساله اشتغال هم در سال آینده نگاه ویژه ای داشته باشد.

مستخدمین حسینی گفت: مهم‌ترین مساله این است که دولت باید به شکلی قاطع هزینه‌های جاری خود را از منابع نفتی قطع کند. در ۶ سال گذشته هزینه‌های دولت چهار برابر شده و این یک نقص محسوب می‌شود. این را باید در نظر داشت که اصلاح از دولت شروع می‌شود و به بخش‌های دیگر می‌رود.

وی ادامه داد: البته این بحث جدید نیست و حتی در این دولت هم قطع کردن منابع نفتی در هزینه‌های جاری جزو مباحث بود ولی این مساله عملی نشده است. منابع نفتی باید در حوزه‌های زیربنایی چون جاده، آموزش و… هزینه شود که همه مردم از آن بهره‌مند شوند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت نظام بانکی کشور اضافه کرد: منابع بانکی باید به سوی طرح‌هایی بروند که بازدهی سریع‌تری دارند تا از این طریق منابع مالی کمتری مصرف شود. این میان دولت باید قبل از هر چیز از بستن یک بودجه ایده‌آل و آرمانی خودداری کند و واقع‌گرا باشد.

مستخدمین حسینی با اشاره به نیاز کشور به اشتغال گفت: این نیز یکی دیگر از نکات حائز اهمیت است که باید مدنظر دولت قرار گیرد. کشور امروز واقعا نیازمند اشتغال‌زایی است زیرا بیکاری گسترده همراه خود ناهنجاری‌های متعددی می‌آورد که به روح و روان جامعه نیز آسیب می‌زند. کاهش نرخ بیکاری سبب افزایش درآمدهای مالیاتی دولت هم خواهد شد حال آن‌که از بیکار نه تنها نمی‌توان مالیات گرفت بلکه در بسیاری از نقاط جهان حقوق نیز داده می‌شود.

معاون اسبق وزارت اقتصاد تصریح کرد:  در این میان باید پذیرفت در بحث مالیاتی نیز ما موفق نبودیم و عملا با گسترده نکردن پایه مالیاتی شرایط را برای عدم شفافیت بیشتر آماده کردیم. به نظر من بهتر است دولت در سال آینده از همه فعالیت‌های اقتصادی مالیات بگیرد و بعد اگر لازم بود به جایی کمک کند از همان محل ردیفی پیش‌بینی شود که مالیات پرداختی به آنها بازگردد. این امر به شفافیت عرصه اقتصاد یاری خواهد رساند. به نظرم تحول در این زمینه‌ها می‌تواند به لحاظ کیفی کشور را رشد دهد.

تصمیم سازان منافع گروهی و صنفی خود را لحاظ می‌کنند

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوالی در مورد دلایل گسترش نیافتن پایه مالیاتی و سهلوت فرار از مالیات پاسخ داد: در فرایند تصمیم‌سازی که پیش از تصمیم‌گیری است افرادی وجود دارند که منافع خاصی دارند. به بیان دیگر در میان تصمیم گیران کشور مسئولانی حضور دارند که به مساله با عینک گروهی می‌نگرند. مثلا پزشکان در مجلس و دولت حضور دارند و به همین دلیل مساله اخذ مالیات از این قشر با دشواری مواجه شده است.

مستخدمین حسینی با اشاره به مالیات بر ارزش افزوده گفت: بنا بود با این طرح جلوی قاچاق در کشور گرفته شود و با اخذ مالیات از اولین تا آخرین مرحله تولید، این روند دنبال شود و پس از آن‌که کالا خریداری شد به بخش‌هایی که باید مورد حمایت قرار گیرند، مالیات اخذ شده بازگردد. من در صحن علنی مجلس در دفاع از این طرح صحبت کردم اما آن‌چه اکنون در مقابل ماست هیچ شباهتی به آنچه قرار بود باشد، ندارد.

معاون اسبق وزارت اقتصاد با اشاره به نقش سازمان امور مالیاتی و وزارت اقتصاد در بحث مالیات تصریح کرد: باید از این دو نهاد پرسید چرا طرح جامع مالیاتی را آماده نمی‌کنند؟ این نیز کار چندان دشواری نیست و می‌توان به راحتی آن را اجرایی کرد تا تمام فعالیت‌های افراد ثبت شود و بعد از آن مالیات اخذ کردن آسان می‌شود. اکنون باید مسئولان متوجه شده باشند که کار با تهدید پیش نمی‌رود. مانند ماجرای پزشکان که این همه تاکید بر برخورد قاطع شد ولی دستگاه پوز در مطب‌ها نصب شد؟ خیر و اکنون بهتر است از راه‌های به روز استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا