اقتصادی

دستور دولت برای کاهش قیمت روغن!/ روغن خوراکی ارزان می‌شود؟

قیمت روغن بین ۱۰ تا ۲۵ درصد ارزان می‌شود. در همین رابطه دولت به کارخانجات تولیدی روغن دستور داد در راستای کاهش تعرفه واردات مواد اولیه روغن، تولیدکنندگان اقدام به کاهش قیمت روغن کنند. حال باید دید کاهش قیمت دستوری توسط دولت، قیمت روغن را در بازار کاهش می‌دهد یا خود منجر به یک شوک جدید در بازار می‌شود.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در حالی که سه ماه هم از دستور دولت برای افزایش قیمت روغن نمی‌گذرد، حال دولت قصد دارد به روش دستوری کارخانجات تولید روغن را مجبور به پایین‌آوردن قیمت کند. موضوعی که قطعاً مخالفت تولیدکنندگان را در پی خواهد داشت.

چراکه پیش از این دولت به بهانه تغییر نظام تامین ارزی پای در مسیر آزادسازی قیمت‌ها گذاشت. در حالی که دخالت مستقیم دولت در بازار تبعات منفی در پی داشت، حال مسئولان سعی دارند بار دیگر به‌طور مستقیم به بازار ورود کنند و قیمت روغن را به شکل دستوری کاهش دهند. اما کارشناسان امید چندانی به ارزان‌شدن روغن ندارند.

در این میان تنها بارقه امید را می‌توان در اوکراین پیدا کرد. کاهش قیمت روغن در ایران در راستای امضای توافق میان روسیه و اوکراین برای ازسرگیری صادرات غلات صورت گرفت. این توافق با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل رخ داد. بر اساس این توافق، صادرات غلات از بندرهای دریای سیاه از سر گرفته شد.

کاهش قیمت روغن در پی توافق روسیه و اوکراین

هر چند که جزئیات بیشتری از توافق روسیه و اوکراین اعلام نشد، اما خبرگزاری تاس روسیه به نقل از یک منبع ناشناس اعلام کرد که سه بندر اوکراین از جمله بزرگ‌ترین هاب صادراتی این کشور در اودسا بازگشایی می‌شوند. این در حالی است که محاصره بندرهای اوکراین توسط روسیه، باعث کاهش تأمین غلات در سراسر جهان و افزایش بهای آن شده بود. در این میان همواره غرب، روسیه را عامل بحران مواد غذایی در جهان می‌داند.

روسیه و اوکراین دو قطب بزرگ غلات در جهان هستند. طوری‌که این دو کشور به تنهایی ۳۰ درصد از تجارت جهانی گندم را به خود اختصاص می‌دهند. حال توافق این دو کشور برای عرضه غلات، منجر به کاهش حدود ۳۰ درصدی قیمت جهانی روغن خام شد. اما قیمت روغن در ایران هم روند نزولی در پیش می‌گیرد؟

آن‌طور که منابع نزدیک به دولت می‌گویند کاهش نرخ جهانی در نهایت منجر به کاهش قیمت روغن در ایران شد. این کاهش قیمت برای انواع روغن‌های مایع و نباتی بین ۱۰ تا ۲۵ درصد است. این در حالی است که در خرداد، روغن نباتی جامد با ۲۴۷.۲ درصد تورم نسبت به ماه قبل از خود، رکورددار افزایش نرخ در بین سایر خوراکی‌ها بود. با این حال بررسی تجارت‌نیوز از خرده‌فروشی‌های سطح شهر نشان می‌دهد با شروع ماه محرم روغن حتی گران‌تر از روزهای قبل توزیع می‌شود.

افزایش واردات روغن

البته به نظر می‌رسد همچنان در بخشی از بازار خبرگزاری دولت به آن دسترسی دارد قیمت‌ها کاهش یافته‌اند. در همین زمینه دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی به ایرنا گفت: پیش از این قیمت هر حلب ۱۶ کیلوگرمی یک میلیون و ۸۰ هزار تومان برای مصرف‌کنندگان بود. اما اکنون قیمت آن در بازار ۹۶۰ هزار تومان رسید.

قاسمعلی حسنی توضیح داد: کاهش قیمت روغن در راستای، کاهش حدود ۳۰ درصدی قیمت جهانی روغن خام به دلیل تفاهم بر سر عرضه غلات از بندرهای اوکراین است. از سوی دیگر، در پی واردات انبوه این کالا در داخل کشور و رقابت واردکنندگان برای فروش بیشتر، به منظور واردات مواد اولیه با قیمت کمتر صورت گرفت.

دستور برای کاهش قیمت روغن

بر اساس این گزارش و مطابق اعلام وزارت صمت، از امروز (هشتم مرداد) کاهش قیمت روغن، برای تمام کارخانجات تولیدی این محصول در کشور لازم‌الاجراست.

بر همین اساس، همه کارخانجات ملزم به کاهش قیمت هستند و با واحدهایی که از این دستورالعمل پیروی نکند، برخورد خواهد شد. دولت می‌گوید که این کاهش قیمت به دنبال کاهش تعرفه واردات مواد اولیه موردنیاز کارخانجات است.

اما آیا برخورد دستوری در نهایت منجر به ظهور موج ارزانی در بازار می‌شود؟

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا