اقتصادی

خرید زولبیا و بامیه نصف شد/ قیمت خرما چقدر افزایش یافت؟

زولبیا و بامیه با رشد حدود ۵۰ درصدی قیمت نسبت به ماه رمضان سال گذشته در خرده‌فروشی‌ها به رکورد ۷۰ هزار تومان رسید. آن‌طور که رئیس اتحادیه قنادان می‌گوید، امسال مردم به جای یک کیلوگرم، تنها نیم کیلو زولبیا و بامیه می‌خرند. خرما نیز از تورم عقب نماند و افزایش قیمت ۲۵ تا ۳۰ درصدی را تجربه کرد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، زولبیا و بامیه در ماه رمضان امسال با ثبت رشد حدود ۵۰ درصدی قیمت نسبت به ماه رمضان سال گذشته، رکورد گرانی اقلام خوراکی مختص این ماه را از آن خود کردند. به نظر می‌رسد کمبود روغن و شکر طی ماه‌های گذشته بیشترین تاثیر را در این رکوردشکنی داشته‌اند. شنیده‌ها نیز از نصف‌شدن خرید این محصولات حکایت دارد.

طبق اعلام اتحادیه قنادان در این ماه قیمت هر کیلوگرم زولبیا و بامیه درجه یک، ۷۰ هزار تومان و درجه دو، ۶۰ هزار تومان اعلام شد. در میادین میوه و تره‌بار نیز این محصول بین ۵۵ هزار تا ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این اتفاق در حالی رخ داد که مسئولان دولت بارها از کنترل بازار ماه رمضان سخن به میان آوردند، اما پس از کمیاب‌شدن شکر و روغن در سال گذشته مشخص بود که فشار این موضوع حداقل در بازار زولبیا و بامیه تحلیه می‌شود.

مردم فقط نیم کیلو زولبیا و بامیه می‌خرند


در همین زمینه رئیس اتحادیه قنادان گفت: دلیل گرانی، فقط مربوط به کمبود مواد اولیه نیست. مواد مورد نیاز تولید زولبیا و بامیه پیدا می‌شود، اما قیمت شکر، روغن و زعفران به ترتیب ۱۷۵، ۳۲۰ و ۲۳۰ درصد رشد داشت. روغن ۱۶ کیلویی را که ما سال گذشته با قیمت ۱۲۰ هزار تومان می‌خریدیم، امسال ۵۰۰ هزار تومان شد.

علی بهره‌مند ادامه داد: ما هم موافق گرانی زولبیا و بامیه نیستیم، این گرانی دست ما نیست. قنادان نیز تولیدکننده هستند و باید هزینه‌ها و سود متعارف خود را روی نرخ نهایی کالا محاسبه کنند.

او افزود: قنادان و شیرینی‌فروش‌ها هم از گرانی زولبیا و بامیه نفعی نمی‌برند. چراکه محصول هر چه گران‌تر شود، مشتریان هم کاهش می‌یابند. در حال حاضر مشتریان به جای خرید یک کیلو زولبیا تنها نیم کیلو خریداری می کنند و این به ضرر مغازه‌دار است.

وی اضافه کرد: علاوه بر شکر، روغن و زعفران، تخم‌مرغ هم دیگر پایه پخت زولبیا و بامیه است. اکنون یک شانه تخم‌مرغ با نرخ ۵۵ هزار تا ۶۰ هزار تومان به دست ما می‌رسد. افزایش قیمت مواد اولیه بالای ۱۰۰ درصد است، اما قیمت زولبیا و بامیه تنها حدود ۴۵ درصد بالا رفت.

بهره‌مند درباره دلیل کنترل قیمت زولبیا و بامیه توضیح داد: دولت از ابتدای ماه رمضان شکر و روغن را با نرخ دولتی بین قنادها توزیع کرد. اگر این اتفاق رخ نمی‌داد، قطعا افزایش قیمت محصولات نهایی هم بیش از این‌ها بود.

تورم به بازار خرما هم رسید


گرانی اقلام خوراکی مربوط به ماه رمضان محدود به زولبیا و بامیه نمی‌شود. افزایش قیمت خرما نیز طی روزهای اخیر گلایه بسیاری از مصرف‌کنندگان را به همراه داشت. گویا هر سال روزه‌داران باید با دغدغه بیشتری تامین مایحتاج سفره افطار را دنبال کنند.

بررسی‌ها از افزایش ۳۰ درصدی قیمت خرما نسبت به ماه رمضان سال گذشته حکایت دارد؛ با این حال فعالان این بازار میزان افزایش قیمت را پایین‌تر ذکر می‌کنند.

در همین زمینه دبیر انجمن خرمای ایران در گفتگو با مهر از افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت خرما خبر داد. بر اساس اعلام مقداد تکلوزاده در کشور بیش از ۴۰۰ نوع خرما وجود دارد که به دلیل هزینه‌های نگهداری قیمت آن افزایش یافت. با این حال میزان افزایش قیمت این محصول، کمتر از تورمی عمومی اقتصاد که ۴۰ درصد است، بود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا