اقتصادی

امروز سکه چقدر شد؟ / قیمت دلار و یورو امروز ۱۴۰۰/۷/۸

قیمت دلار مرز حساس ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان را از دست نداد و صبح امروز بالای این مرز پیشروی کرد. همچنین سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله می‌شد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار روز گذشته توانست برای اولین بار در سال جاری مرز ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان را لمس کند و رکورد سال جاری را ارتقا دهد.

آنگونه که اقتصادنیوز گزارش داده است یک احتمال این بود که افزایش قیمت دلار احساسی و برگشت‌پذیر باشد و احتمال دیگر این بود که رشد قیمت دلار ادامه یابد.

استفاده از اخبار برجامی برای کسب سود

قیمت دلار در شروع معاملات امروز توانست مرز ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان را حفظ کند و حتی تا ۲۸ هزار و ۳۹۰ تومان نیز بالا رود. در حالی که دلایل مختلفی برای رشد قیمت دلار عنوان می‌شود، به نظر می‌رسد تنش‌های هسته‌ای ایران با طرف‌های مذاکره و حواشی این تنش‌ها همچنان مهم‌ترین نقش را در هدایت قیمت دلار دارد.

حداقل می‌توان گفت معامله‌گران و نوسان‌گیران این روزها به خوبی از اخبار برجامی برای کسب سود استفاده می‌کنند. بانک مرکزی نیز که مهم‌ترین ابزار کنترل قیمت دلار را، عرضه در بازار متشکل عنوان می‌کند، چند هفته‌ای است که عرضه را در سطوح بالا نگه داشته، اما قیمت دلار به طور معناداری نزولی نشده است.

عرضه دلار در سطح بالا

اینکه بانک مرکزی از فروش دلارهای خود در قیمت بالا استقبال می‌کند یا اینکه صرفا در کاهش قیمت دلار از طریق عرضه ناکام مانده است، سوالی است که توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده است.

این احتمال مطرح می‌شود که بانک مرکزی قصد دارد با فروش دلار خود در قیمت‌های بالا نوسان‌گیران را متضرر کند، اما افت قیمت دلار، مادامی که احتمال احیای برجام به صورت معناداری زیاد نشود، چندان محتمل نیست و با توجه به سیاست‌های دولت جدید به نظر نمی‌رسد این سناریویی باشد که در کوتاه‌مدت محقق شود.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار مرز حساس ۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان را از دست نداد و صبح امروز بالای این مرز پیشروی کرد.

پشت پرده دلار ۲۸ هزار تومانی

در این میان برخی می‌گویند سیگنال‌های خارجی قیمت دلار را وارد کانال ۲۸ هزار تومانی کرده است. سیگنال‌هایی که می‌گوید توافق برجام دور از دسترس است و معامله‌گران را از حالت انتظار خارج کرده است. برخی دیگر می‌گویند دلیل گرانی دلار، دستور جدید ابراهیم رئیسی است. اما پشت پرده دلار ۲۸ هزار تومانی چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز،‌ یک ماه گذشته بازار ارز در حالت انتظار بود. معامله‌گران دلار منتظر سیگنال‌هایی بودند که حرکت بعدی دلار را مشخص کند. اینکه آیا دلار به زیر ۲۷ هزار تومان می‌رسد و می‌ریزد یا مرز ۲۸ هزار تومان را رد می‌کند و تقاضای جدیدی وارد بازار می‌کند.

بسیاری می‌گویند علت اصلی گرانی دلار در تاریخ هفتم شهریور، سیگنالی است که از فرانسه به بازار فردوسی رسیده است.

سیگنال فرانسه به معامله‌گران ارز

وزیر امور خارجه فرانسه روز گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: «ایران دیگر نمی‌تواند فکر کند که زمان به نفعش است زیرا هرچه برنامه اتمی‌اش خطرناک‌تر شود، خطر بروز یک بحران عمده بزرگتر خواهد شد.»

از نگاه برخی فعالان بازار این سخنان نقش مهمی در رشد قیمت دلار داشت. چون نشان داد شرایط چندان به نفع ایران پیش نمی‌رود و توافق برجام در دسترس نیست. این سخنان به انتظار و احتیاط معامله‌گران بازار ارز پایان داد و تقاضای جدیدی وارد بازار شد.

دستور رئیسی به بازار دلار

اما برخی دیگر می‌گویند علاوه بر سیگنالی که از فرانسه به بازار ارز ایران رسیده، ابراهیم رئیسی هم در سخنانی بر کمبود منابع ارزی صحه گذاشته است. اشاره این افراد به دستور ممنوعیت واردات کالاهایی است که مشابه داخلی دارند. از جمله لوازم خانگی.

اگرچه دولت می‌گوید این دستور با هدف حمایت از تولید داخل صادر شده است. اما بازار می‌گوید دلیل اصلی دستور رئیسی کمبود منابع ارزی است.

هفته گذشته هم ابراهیم رئیسی دستور عجیبی به بانک مرکزی داده و بانک مرکزی را مکلف کرده بود که منابع ارزی بلوکه شده را به داخل ایران برگرداند. دستور عجیب رئیسی دو دلیل عمده داشت، یا رئیسی در جریان نبوده که دولت قبل بارها برای آزادی منابع بلوکه شده تلاش کرد و به نتیجه نرسیده. یا اینکه با این دستور خواسته از طریق ایجاد انتظار برای تزریق منابع ارزی جدید، قیمت دلار را مهار کند.

اما به نظر می‌رسد بازار به اخبار منفی حساس شده و می‌داند اخبار و دستوراتی مانند بازگشت منابع ارزی حداقل در این شرایط شدنی نیست. در نتیجه به آن واکنش معکوس نشان داد.

چون فردای دستور ارزی رئیسی به بانک مرکزی، نه تنها قیمت دلار ارزان نشد، بلکه کمی افزایش هم یافت.

قیمت دلار امروز پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰

در این میان دلار در بازار آزاد در بازار امروز نسبت به روز قبل ، با ۹۰ تومان افزایش، ۲۸,۲۹۰ تومان نرخ‌گذاری شد. همچنین دلار در بازار متشکل در بازار امروز نسبت به روز قبل ، با ۴۷ تومان کاهش، ۲۷,۵۸۶ تومان نرخ گذاری شد.

دلار در سامانه سنا با افزایش ۰.۷۲ درصدی نسبت به روز قبل ، ۲۷,۸۹۵ تومان معامله شد.دلار کانادا در بازار امروز نسبت به روز قبل ، با ۲۳ تومان افزایش، ۲۲,۲۳۰ تومان نرخ گذاری شد.

همچنین نرخ دلار صرافی ملی امروز (پنجشنبه ۸ مهر) اعلام شد.

بر این اساس قیمت دلار، با افزایش نسبت به روز گذشته رقم ۲۷۷۹۴ تومان را نشان می‌دهد. همچنین نرخ خرید دلار ۲۷۲۴۳ تومان اعلام شده است.

قیمت یورو نیز، ۳۲۳۹۳ تومان را نشان می‌دهد. همچنین نرخ خرید یورو در این صرافی ۳۱۷۵۱ تومان تعیین شده است.

نگاهی به بازار سکه

به گزارش اقتصادنیوز، در این میان قیمت سکه توانست خود را به ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نزدیک کند، اما عبور از مرز مهم ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیازمند همراهی طلای جهانی بود.

قیمت طلای جهانی امروز نیز ناکام بود، اما رشد قیمت سکه ادامه یافت. در مقاطعی از معاملات امروز سکه امامی ۱۲ میلیون و ۶۵ هزار تومان معامله می‌شد.

قیمت سکه امروز رقم‌هایی نزدیک به ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان را نیز به ثبت رساند. با احتساب قیمت ۱۷۳۲ دلار برای طلا و قیمت ۲۸ هزار و ۳۹۰ تومان برای دلار، اندازه حباب قیمتی سکه ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی بیش از ۵ درصد به دست می‌آمد.

رشد قیمت دلار به افزایشی شدن انتظارات در بازار سکه کمک زیادی کرد، اما به نظر می‌رسید قیمت سکه برای عبور از مرز مهم ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی به کمک طلای جهانی نیز نیاز دارد.

تغییرات قیمت سکه و طلا

اما به گزارش تجارت‌نیوز، امروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بر اساس آخرین نرخ اعمالی اتحادیه فروشندگان طلا، جواهر و سکه تهران، ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود. همچنین سکه طرح جدید ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان معامله می‌شد.

نیم سکه شش میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و سکه یک گرمی دو میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به هزار و ۷۳۱ دلار رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار تا ساعت ۱۶ و ۱۳ دقیقه امروز به مبلغ یک میلیون و ۱۶۳ هزار تومان معامله می‌شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا