اقتصادی

قیمت طلا و سکه امروز ۳۰ آذر ۱۴۰۲ / بازگشت سکه امامی به کانال ۲۹ میلیون تومانی

قیمت طلا و سکه امروز و همزمان با روز پایانی ماه آذر و فصل پاییز، روند افزایشی دارد؛ این در حالی است که روز گذشته سکه امامی وارد کانال پایین‌تر شده بود اما حالا دوباره به سطح ۲۹ میلیون تومانی بازگشته است. امروز دلار و انس نیز افزایشی هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز پنجشنبه ۳۰ آذر، تا لحظه تنظیم این خبر طلا و سکه بر خلاف روزهای گذشته، رفتاری همگرا دارند و هر دو صعودی هستند. قیمت طلا در حال نزدیک شدن به نیمه کانال دو میلیون تومانی است. قیمت سکه تمام، قطعات سکه و مثقال طلا نیز افزایشی است. 

همچنین قیمت دلار امروز روند صعودی دارد و به کانال ۵۰ هزار تومانی بازگشته است. انس نیز امروز در کانال دو هزار دلاری، روند افزایشی دارد. 

قیمت طلا و سکه در بازار امروز

در بازار داخلی، نرخ طلا در لحظه تنظیم این خبر، با حدود ۱۰ هزار تومان افزایش نسبت به آخرین معاملات روز گذشته، دو میلیون و ۴۶۴ هزار و ۳۰۰ تومان معامله می‌شود. دیروز در همین ساعات، هر گرم طلای ۱۸ عیار، حدود دو میلیون و ۴۵۸ هزار تومان قیمت داشت.

آخرین نرخ نقدی سکه امامی نیز در لحظه تنظیم این خبر افزایشی و ۲۹ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان است؛ حدود 239 هزار تومان بیشتر از آخرین معاملات روز گذشته. دیروز در همین ساعات، سکه امامی 28 میلیون و ۹۴۸ هزار تومان معامله می‌شد.

نرخ نقدی سکه بهار آزادی نیز با ۱۱۱ هزار تومان افزایش نسبت به آخرین معاملات روز گذشته، حدود ۲۵ میلیون و 610 هزار تومان معامله می‌شود. دیروز در همین ساعات، سکه بهار آزادی در حدود ۲۵ میلیون و 506 هزار تومان قیمت داشت.

بر این اساس، حباب سکه امامی امروز با حدود ۲۳ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به پنج میلیون و ۱۶۴ هزار تومان رسیده است. حباب سکه بهار آزادی اما با حدود ۱۲۶ هزار تومان کاهش، امروز به حدود یک میلیون و ۵۰۸ هزار تومان رسیده است.

قیمت و حباب انواع سکه

همچنین در آخرین روز هفته، نیم سکه با ۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به آخرین معاملات روز گذشته، با قیمت ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. دیروز در همین ساعات، نیم سکه ۱۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت داشت.حباب نیم سکه اما با حدود ۶۳ هزار تومان کاهش، روی سه میلیون و ۲۵۳ هزار تومان ایستاده است.

امروز ربع سکه نیز، با ۱۰۰ هزار تومان افزایش نسبت به آخرین معاملات روز گذشته، با قیمت ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان داد و ستد می‌شود. دیروز در همین ساعات، ربع سکه ۱۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت داشت. حباب ربع سکه نیز با حدود ۱۸ هزار تومان افزایش، به چهار میلیون و ۲۴۹ هزار تومان رسیده است.

در این میان، سکه گرمی نیز با ۵۰ هزار تومان افزایش نسبت به آخرین معمالات روز گذشته، با قیمت پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. دیروز در همین ساعات، ربع سکه پنج میلیون و ۶۵۰ هزار تومان قیمت داشت. حباب این سکه اما با حدود ۱۵ هزار تومان کاهش، در حدود دو میلیون و ۶۹۷ هزار تومان است.

همچنین هر مثقال طلا با حدود 46 هزار تومان افزایش نسبت به آخرین نرخ روز گذشته، با قیمت ۱۰ میلیون و ۶۷۷ هزار تومان معامله می‌شود. دیروز در همین ساعات، هر مثقال طلا ۱۰ میلیون و ۶۴۱ هزار تومان داد و ستد می‌شد.

تداوم روند افزایشی قیمت انس

قیمت جهانی طلا، مانند روز گذشته صعودی است. البته بازار طلای ایران بیشتر از اینکه تحت تاثیر قیمت‌ها در بازار جهانی طلا باشد، بر اساس شرایط در بازار دلار داخل ایران حرکت می‌کند. با وجود این، به هر حال یکی از متغیرهای موثر بر این بازار همان قیمت‌ها در بازار جهانی است. کارشناسان نسبت این اثرگذاری را ۷۰ درصد برای دلار و ۳۰ درصد برای طلای جهانی می‌دانند.

طلای جهانی در بازه یک ماهه بازدهی مثبت دارد و در ۳۰ روز گذشته حدود ۲.۰۹ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است.

امروز نیز قیمت طلا در بازارهای جهانی افزایشی است. اونس اکنون، به حدود ۲,۰۳۵.۴۱ دلار رسیده، این به معنای رشد حدود ۰.۱۶ درصدی قیمت طلا در بازارهای جهانی است.

معاملات انس طلای جهانی در کنار سایر جفت‌ارزها در هفته‌های پایانی سال ۲۰۲۳، کم‌جان دنبال می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد شرایط حال و تحلیل آینده انس گزارش پیش بینی قیمت طلای جهانی را بخوانید.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه

در شرایطی که دلار پس از بازگشت دیروز به کانال ۴۹ هزار تومانی، امروز به کانال بالاتر آمده و انس نیز افزایشی است، با وجود تداوم رکود در بازار طلا، قیمت‌ها صعودی شده است. البته با توجه به برگزاری جشن‌های یلدا ایجاد اندکی تحرک در بازار نیز دور از ذهن نیست.

با وجود این کارشناسان مالی و فعالان بازار معتقدند که سیاستگذار در حال کنترل قیمت‌ها است و در آینده نزدیک احتمال نوسانات شدید در این بازار چندان قوی نیست. 

در همین رابطه، جواد فلاحیان کارشناس اقتصادی با اشاره به نوسانات قیمت انس جهانی طلا در هفته‌های اخیر به تجارت‌نیوز گفت: «طلای جهانی اکنون در منطقه تعادلی قرار دارد. به نظر می‌رسد حرکت دلار و نوسانات انس جهانی به نحوی قیمت طلا را در بازار داخلی پوشش می‌دهد.»

وی به همبستگی قیمت دلار با بازار طلا اشاره کرد و افزود: «وقتی قیمت دلار پایین می‌آید شدت کاهش قیمت سکه بیشتر می‌شود. در ریزش‌های دلار ریزش شدیدتری در طلا می‌بینیم و آن هم به خاطر حباب در بازار فلز زرد است.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اگر سد سیاستگذار نباشد دلارو متعاقب آن طلا و سکه به راحتی می‌تواند در کانال‌های بالاترِ قیمتی قرار بگیرد، افزود: « مردم به طور طبیعی در برابر کاهش ارزش پول ملی از افت ارزش دارایی‌هایشان محافظت می‌کنند. در شرایط رکود بازارها نیز موضوع تخریب یک بازار و جهش بازار دیگر نوسانات قیمتی را به همراه دارد.»

وی با تاکید بر اقدامات سیاست‌گذار برای مهار قیمت‌ها در بازارهای مالی به ویژه دلار، گفت: «قیمت‌ها مسیر حرکتی خود را می‌روند. با این وجود نمی‌توانیم شاهد رشد عجیب و غریبی در قیمت طلای داخلی طی ماه‌های آینده باشیم.»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا