اقتصادی

سقوط قیمت جهانی طلا/ نشست و برخاست سکه

بازار طلا و سکه روز گذشته با توجه به افت زیاد قیمت دلار آزاد در نیمه اول بازار، کاهشی شد؛ اما مجددا با هیجانات بازار به مسیر افزایشی بازگشت.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، روز چهارشنبه شاخص دلار در بالاترین سطح یک ساله خود باقی ماند. همچنین روند پیشروی بازدهی خزانه‌‌داری ۱۰ ساله ایالات متحده و تاثیر‌‌گذاری آن بر تقاضا روند قیمتی فلز زرد را تحت‌الشعاع قرار داد. نتیجه این اتفاق کاهش قیمت طلای جهانی بود.

از این رو دیروز بهای این فلز ارزشمند به پایین‌‌ترین حد در یک هفته اخیر نزول کرد و ساعت ۱۹:۳۰به وقت تهران به قیمت ۱۹۵۴ دلار در هر اونس معامله شد. در حالی که جنگ در اوکراین نگرانی‌‌های ناشی از افزایش تورم و گرانی را بیشتر ‌‌کرده بود، انتظار می‌رفت بهای طلا با بازگشت سرمایه‌‌گذاران به پناهگاه امن به راحتی به بالای سطح ۲۰۰۰ دلار صعود کند اما با تقویت بازدهی خزانه‌‌داری آمریکا به سمت بالاترین سطح چند ساله خود و انتظار سرمایه‌گذاران برای افزایش شدید نرخ بهره توسط فدرال رزرو برای کنترل تورم در ماه‌های آینده فشار نزولی بر بازار طلا تشدید شد.

بازار طلا و سکه روز چهارشنبه با توجه به افت زیاد نرخ دلار آزاد در نیمه اول بازار، در مسیر کاهشی قرار گرفت. به‌طوری که سکه امامی سطح ۱۳ میلیون تومانی خود را از دست داد و برای مدت کوتاهی در زیر این سطح معامله شد.

اما با افزایش هیجانات بازار ارز و رشد قیمتی دلار، این فلز گرانبهای داخلی نیز صعودی شد و مجددا به بالای سطح بازگشت. در این میان سقوط نرخ طلا در بازار جهانی مانع از رشد هر‌چه بیشتر سکه امامی در دادوستدهای روز چهارشنبه شد. حباب سکه اما بار دیگر افزایش یافت و به بالای ۳۰۰ هزار تومان رسید.

بر این اساس هر قطعه سکه امامی در آخرین روز ماه با بازدهی ماهانه ۷۷/ ۶ درصدی با قیمت ۱۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان مورد داد وستد قرار گرفت.(دنیای اقتصاد)

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا