اقتصادی

گرانی طلا ادامه دار نشد / قیمت دلار و یورو امروز ۱۴۰۰/۱۱/۱۰

در پی کاهش قیمت دلار در بازارهای داخلی، قیمت طلا و سکه نیز با کاهش همراه شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۳۰ هزار ۴۳۰ تومان معامله شد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، طلا با ریزش ۷۰ دلاری در هفته گذشته که به دنبال اعلام نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا روی داد، سرمایه گذاران را ناامید کرد اما توجه بازارها اکنون به سمت آمار اقتصادی جلب شده که ممکن است به حدی نامطلوب باشد که روند نزولی این فلز ارزشمند را معکوس کند.

بر اساس گزارش ایسنا، جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا چهارشنبه گذشته اظهار کرده بود وضعیت تورم در آمریکا اندکی وخیم‌تر از دسامبر شده و فضای زیادی برای افزایش نرخها بدون آسیب زدن به بازار کار وجود دارد. این اظهارات باعث سقوط اونس طلا به پایین مرز بااهمیت ۱۸۰۰ دلار شد و بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آتی آمریکا هشت دلار و ۴۰ سنت، معادل ۰.۵ درصد کاهش یافت و در ۱۷۷۸ دلار و ۸۰ سنت بسته شد و بیش از دو درصد کاهش هفتگی به ثبت رساند.

دانیل پاویلونیس، کارگزار ارشد کالا در شرکت “آر جی او فیوچرز” در این باره گفت: سطح ۱۸۰۰ دلار مانند یک مغناطیس است. ما از ژوئن سال گذشته در این سطح بوده‌ایم. بانک مرکزی آمریکا و دلار قوی، روند صعودی قیمت طلا را تحت تاثیر قرار داده‌اند. در بلندمدت بانک مرکزی آمریکا ممکن است نخواهد واقعا با این سرعت عمل کند. من این کاهش قیمت را فرصتی برای خرید می بینم.

بازار انتظار داشت جروم پاول از بخشی از مواضع خود برای تحکیم سیاست پولی عقب نشینی کند اما چنین اتفاقی روی نداد. بارت میلک، مدیر استراتژی جهانی “تی دی سکیوریتیز” گفت: پاول بیش از حد انتظار اکثر افراد، موافق تحکیم سیاست پولی بود. وی گفت: بازار کار در وضعیت مطلوبی قرار دارد و بانک مرکزی آمریکا بر این باور است که برنامه‌های تحکیم سیاست پولی تاثیر منفی بر بازار کار نخواهد گذاشت. به نظر می رسد فدرال رزرو قصد دارد نرخها را برای کنترل انتظارات تورمی افزایش دهد.

این سیگنال واضح وجود دارد که بانک مرکزی آمریکا به مبارزه با تورم بیشتر از افزایش نرخ مشارکت در بازار کار متمرکز است. میلک گفت: بانک مرکزی آمریکا این سیگنال را مخابره کرده که نرخهای بهره بالا می رود و نقدینگی در سیستم کاهش پیدا می کند. برای طلا این به معنای آن است که روند صعودی وجود ندارد اما قیمت این فلز ریزش پیدا نخواهد کرد. وی هشدار داد حمایت کوتاه مدت در ۱۷۸۰ دلار قرار دارد اما ریسک نزول بیشتر تا محدود ۱۷۴۰ تا ۱۷۲۵ دلار در سه ماهه جاری وجود دارد.

طلا بین دو عامل متضاد شامل افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا و ریسک گریزی سرمایه گذاران گیر افتاده است.

به گفته اقتصاددانان شرکت کپیتال اکونومیکس، از یک سو بازده واقعی اوراق خزانه آمریکا که معمولا رابطه معکوس با قیمت طلا دارد، حدود ۵۰ واحد از ابتدای امسال افزایش پیدا کرده است و بانک مرکزی آمریکا در نشست هفته گذشته خود برای افزایش نرخهای بهره در مارس که نخستین دور افزایش نرخها در سال میلادی جاری خواهد بود، مقدمه چینی کرد. از سوی دیگر، قیمت طلا از تقاضا برای دارایی امن، پشتیبانی شده است. نوسانات و ریزشهای سنگین در بازارهای مالی وجود دارد و ثانیا، ریسک ژئوپلیتیکی به دلیل افزایش تنشها میان روسیه و اوکراین افزایش پیدا کرده است.

با این حال اندکی امید برای طلا وجود دارد. رشد اقتصادی آهسته‌تر در آمریکا و تورم بالا ممکن است فضای لازم برای معکوس شدن روند نزولی قیمت این فلز ارزشمند را فراهم کند.

به گفته پاویلونیس، سطح فنی که خریداران طلا باید زیر نظر داشته باشند، ۱۹۲۰ دلار است. اگر طلا بتواند این سطح قیمت را بشکند، به قیمت بالاتری صعود خواهد کرد.

در بخش آمار اقتصادی کلان، آمار اشتغال غیرکشاورزی آمریکا در ژانویه که روز جمعه منتشر می شود، مهمترین گزارش اقتصادی هفته جاری خواهد بود. بازار انتظار دارد آمار رسمی نشان دهد اقتصاد آمریکا در ژانویه ۱۵۵ هزار شغل جدید ایجاد کرده است. بازارها همچنین شاخص مدیران خرید بخش تولید و شاخص مدیران خرید بخش غیرتولید موسسه ISM را که روزهای سه شنبه و پنج شنبه منتشر می شوند، زیر نظر دارند.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، جیمز نایتلی، اقتصاددان بین المللی گروه ING اظهار کرد: واضح است که بر مبنای آمار هزینه مصرفی، موج اُمیکرون در دسامبر به اقتصاد به شدت آسیب زده است و ما انتظار بهبود چندانی در ژانویه نداریم. بنابراین ریسک نزولی برای آمار ژانویه ISM به دلیل هزینه‌های بالاتر و احتیاط مصرفی پیش بینی می شود. گزارش اشتغال ژانویه هم احتمالا ضعیف خواهد بود. با توجه به افت شدید فعالیت و شمار بالاتر از حد انتظار متقاضیان بیمه بیکاری از زمان آغاز شیوع اُمیکرون، این ریسکها نزولی خواهد بود.

قیمت دلار در بازار امروز

قیمت دلار در بازار آزاد امروز ۱۰ بهمن تا ساعت ۱۹، به رقم ۲۷ هزار و ۸۵۶ تومان‌ رسید.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴،۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

صرافی‌‌های بانک‌ها امروز قیمت دلار را برای فروش ۲۴ هزار و ۹۳۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۴ هزار و ۶۸۲ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت یورو در بازار امروز

قیمت یورو در بانک مرکزی ۴۶۸۲ تومان تعیین شد. بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌‌های بانک‌ها، ۲۸ هزار و ۵۳۲ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۸ هزار و ۲۴۸ تومان است.

قیمت طلا و سکه در بازار امروز

طبق نرخ‌‌های اعلامی اتحادیه طلا و سکه تا ساعت ۱۹، قیمت سکه تمام طرح جدید ۱۲ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح قدیم ۱۲ میلیون ۱۰۰ هزار تومان است.

در بازار امروز قیمت طلا برای هر گرم طلا ۱۸ عیار، یک میلیون و ۲۳۰ هزار ۴۳۰ تومان قیمت دارد.

نیم‌سکه، شش میلیون و ۷۸۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود، قیمت ربع‌ سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب سه میلیون و ۷۸۰ هزار تومان و دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا